افول فروش کتاب پس از نمایشگاه

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۴۴

مسوول فروشگاه ققنوس و همچنین دیگر کتابفروشانی که در بازارچه کتاب و راسته انقلاب مشغول به کتابفروشی هستند، می‌گویند کتابفروشی‌های روبه‌روی دانشگاه تهران، روزهای آرام و خلوتی را طی می‌کنند. یکی از فروشندگان کتاب در کتابفروشی آیلار، واقع در خیابان کریم‌خان زند درباره استقبال خریداران کتاب از این کتابفروشی می‌گوید: پیش از شروع نمایشگاه وضعیت فروش کتاب در فروشگاه ما، متوسط بود. یعنی اگر بخواهم بین قبل، زمان برگزاری و بعد از نمایشگاه یک مقایسه داشته باشم، می‌توانم بگویم پیش از نمایشگاه وضعیت فروش‌مان متوسط بود. هرچه به زمان برگزاری نمایشگاه نزدیک‌تر می‌شدیم، فروش بیشتر می‌شد و مراجعه به کتابفروشی آیلار رشد داشت. به گزارش هنرآنلاین، این کتابفروش در ادامه گفت: زمان برگزاری نمایشگاه هم در یک کلام توصیفی، بسیار خوب بود و مراجعه به کتابفروشی‌مان بسیار زیاد شد. علتش هم این است که ما، هم کتاب‌های درسی و هم کتاب‌های غیردرسی را می‌فروشیم. همچنین مانند دیگر کتابفروشی‌ها، هم کتاب‌های انتشارات خودمان و هم ناشران دیگر را می‌فروشیم. درنتیجه به دلیل نزدیکی فصل امتحانات، بسیاری از دانشجویان با توصیه و معرفی دوستان‌شان به کتابفروشی‌مان سر زدند.

طبق حرف‌های او، می‌توان منحنی مراجعه به کتابفروشی‌های این پاتوق خرید کتاب در تهران را به این صورت توصیف کرد: از ابتدای سال تا پیش از برپایی نمایشگاه کتاب، روند رو به رشد و صعودی. رسیدن منحنی به نقطه اوج و ماکزیمم خود در زمان برپایی نمایشگاه میزان مراجعه و خرید و درنهایت طی کردن یک روند کاهشی و نزولی از روزهای پس از نمایشگاه.

محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز درباره رخوت بازار نشر در ایام پس از نمایشگاه گفت: درست مشابه این وضعیت را در نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌بینیم. این وضعیت دقیقا برای کتابفروشی‌های استانی به وجود می‌آید.

او معتقد است: به‌طور کلی اگر فلسفه نمایشگاه، ایجاد دسترسی برای مردم باشد، به نظرم باید به عنوان یک موضوع موقتی به آن نگاه کرد و درست در کنارش تلاش شود تا امکان دسترسی مردم به کتاب فراهم باشد. در نمایشگاه بیست و نهم، نگرانی ریزش مخاطب وجود داشت ولی این اتفاق نیفتاد و به نظرم، بازدیدکنندگان استانی و شهرستانی سهم بیشتری از حضور در نمایشگاه داشتند. این مساله نشان می‌دهد که دولت در طول سال، امکان دسترسی مناسبی را به کتاب برای مردم به‌ویژه مردم شهرستان‌ها فراهم نکرده است. محمدکاظم کاظمی معتقد است که بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده تا برخی از نویسندگان انگیزه‌یی برای نگارش اثر جدید نداشته باشند.

محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر به تسنیم می‌گوید: بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده است تا انگیزه‌یی برای اتمام کتاب و رساندن آن به نمایشگاه کتاب باقی نماند. از سوی دیگر، امسال نمایشگاه کتاب به جای دیگری منتقل شده و من فکر می‌کنم که این جابه‌جایی در میزان خرید مردم از نمایشگاه نیز تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه برخی از ناشران نیز در چنین وضعیتی معتقدند که رفتن به نمایشگاه برای آنها توجیح اقتصادی ندارد. این شاعر افغانستانی با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی در کشور وضعیت مطلوبی نیست، یادآور شد: وضعیت حاضر سبب شده تا کارهای نیمه‌تمام را بدون سرعت انجام دهیم و ترجیح دهیم که با صرف حوصله بیشتر این کار را انجام دهیم. کاظمی بی‌رغبتی در میان مردم برای مطالعه را مولود عوامل مختلف دانست و افزود: بی‌رغبتی به کتاب تنها در میان مردم عادی دیده نمی‌شود، بلکه در میان شاعران و نویسندگان نیز دیده می‌شود؛ اگر میزان مطالعه امروز را با گذشته مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید. او افزود: برخی معتقدند که این مساله نشأت گرفته از وضعیت بد اقتصادی مردم است، اما به نظر من این یک وجه است. مثلا تا چه اندازه به کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتابخانه‌های خود داریم، مراجعه می‌کنیم و از همان کتاب‌های گذشته بهره می‌بریم؟ به نظر می‌رسد در کنار مسائل اقتصادی عوامل مهم دیگری همچون فرهنگ عمومی، ارتباطات در دنیای مجازی، مشغله‌های زندگی امروز و... نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر