مواجهه با 300‌هزار کودک معتاد در آینده‌

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۴۲


مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) ضمن بیان اینکه «اعتیاد کودکان» پدیده نوظهوری نیست، گفت: در سال‌های دهه 70، مانند امروز این تعداد کودک معتاد در کشور نداشتیم اما باتوجه به شیوع اعتیاد صنعتی و زنانه شدن اعتیاد، کاملا قابل پیش‌بینی بود که کودکان هم درگیر اعتیاد شوند چون معتاد بودن مادر، با اعتیاد کودک رابطه تنگاتنگی دارد.

رحیمی در ادامه عنوان کرد: گفته می‌شود که در کشور بیش از یک میلیون و 325‌هزار معتاد وجود دارد که اگر بعد خانوار آنها را چهار نفر در نظر بگیریم؛ حدود 6میلیون نفر در ایران درگیر اعتیاد هستند که در این بین 10درصد آنان را زنان معتاد تشکیل می‌دهند. وی افزود: اگر زنان معتاد را حدود 200‌هزار نفر در نظر بگیریم حتی اگر کمتر از یک‌چهارم آنها به کارتن‌خوابی و روابط پرخطر متعدد، درنهایت بارداری‌های مکرر برسند و هر کدام سه کودک به دنیا بیاورند، در آینده نزدیک قابل پیش‌بینی است که با حدود 300‌هزار کودک معتاد مواجه شویم؛ این در حالی است که نه تنها زیرساخت‌های لازم برای احیای این کودکان در کشور وجود ندارد بلکه عزمی برای شناسایی این موارد نیز در کشور دیده نمی‌شود. مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) همچنین عنوان کرد: با وجود آنکه یکی از ریشه‌های اصلی اعتیاد همواره فقر شناخته می‌شود اما در حال حاضر در ایران میان فقر و اعتیاد فاصله افتاده و ما شاهد اعتیاد در طبقه متوسطه و تحصیلکرده جامعه مانند پزشکان معتاد، دانشجویان معتاد و... نیز هستیم.

رحیمی ادامه داد: حتی مساله اعتیاد کودک نیز تنها به خانواده‌های فقیر منتهی نمی‌شود بلکه اعتیاد کودک را در طبقات مرفه نیز شاهد بودیم، با این تفاوت که آنها خودشان نسبت به ترک کودک‌شان اقدام می‌کنند اما در حاشیه شهرها به علت عدم ارزشگذاری بر خود و فرزندان، کمتر نسبت به ترک اقدام می‌شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه در تمام دنیا اعتیاد کودکان با مراکز درمانی سرکار دارد و نه محلی به نام کمپ، مرکز بازپروری و... گفت: به همین دلیل ما به دنبال آن هستیم که ظرفیت ترک اعتیاد کودک در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها افزوده شود تا به‌طور مشخص بدانیم که کدام بیمارستان‌ها این کودکان را پذیرش می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر