رییس‌جمهوری که زیاد می‌خواند

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۴۱

گروه گوناگون|

اشرف غنی ‌رییس‌جمهور افغانستان کیست؟ او چه شخصیتی دارد؟ روز کاری‌اش را چگونه شروع می‌کند؟ ارتباط با دوستانش چطور است؟ اینها سوالاتی است که نشریه نیویورکر سعی کرده در گزارش مفصلی به آن پاسخ دهد.

شروع گزارش گزارشگر نیویورکر بسیار جالب است. او می‌نویسد که اشرف غنی قبل از ساعت 5صبح از خواب برمی‌خیزد و برای دو تا سه ساعت مطالعه می‌کند. او روزش را در میان اسناد رسمی که برایش ارسال می‌شود، می‌گذراند و طرح‌های متقاضیان رقابت برای شهرداری هرات را می‌خواند و برنده را انتخاب می‌کند. او طرح‌های 44مهندس شهری که برای بهبود کابل بزرگ ارائه داده‌اند را مطالعه می‌کند. او معروف به این است که نکات سخنان خودش را -که باید مطرح کند- می‌نویسد و شخصا درمورد افرادی که به دیدارش می‌آیند، تحقیق می‌کند. او پیش از آنکه وزیر خارجه استرالیا به دیدارش برود، ‌درمورد کمک‌های خارجی دولت استرالیا می‌خواند. در همان روزی که گزارش 400صفحه‌یی کمیته اطلاعاتی سنا درمورد شکنجه منتشر شد او آن را خواند و روز بعد از جان کمپل ‌فرمانده امریکایی در افغانستان عذرخواهی کرد که نتوانسته آن را به اتمام برساند. او کتاب‌هایی را که درباره گذر از سوسیالیسم به سرمایه‌داری در اروپای شرقی نوشته شده، روشنگری آسیای مرکزی در هزار سال پیش، ‌جنگ مدرن و تاریخ رودخانه‌های افغانستان را می‌خواند. او در ارگ کابل زندگی و کار می‌کند؛ ‌جایی که کتاب‌هایش روی میزهای کار و غذاخوری انباشته شده و آنها را با مداد علامت‌گذاری کرده است.

محمداشرف غنی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ کاندیدا بود و از سال۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به‌عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزای فعالیت می‌کرد. اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ افغانستان در رتبه چهارم قرار گرفت و در انتخابات ۱۳۹۳ با ۳۷٫۶درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت و با عبدالله عبدالله در دور دوم این انتخابات به رقابت پرداخت و براساس نتایج اولیه دور دوم توانست 56درصد آرای مردم افغانستان را به خود اختصاص دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر