ثبت‌نام خارج از ظرفیت 17هزار واحد صنعتی برای وام ارزان

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۳۰

گروه صنعت

اختصاص 16هزار میلیارد تومان به صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، اگرچه با هدف توسعه صنایع و حمایت از تولید داخل مصوب شد، اما گویا در همین مراحل نخستین موجبات اختلاف میان دولت و بخش خصوصی را فراهم کرده است. دولت اعلام کرده است که در حال حاضر، ۷۵۰۰ واحد تعطیل و زیر ظرفیت در کشور شناسایی شده است که با ارائه این تسهیلات تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. اما بخش خصوصی معتقد است از این تعداد واحد تعطیل و زیرظرفیت، 96‌درصد واحدهای تولیدی بدون محاسبه واحدهای صنفی تولیدی و از نظر اشتغال 45‌درصد بدون محاسبه واحد‌های تولیدی صنفی هستند و در این راستا، بخش خصوصی به عدم توجه دولت به نظرات کارشناسی این بخش برای کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط گلایه‌مند است. از سوی دیگر، در شرایطی حدود 25هزار بنگاه صنعتی برای دریافت وام ارزان ثبت‌نام کرده‌اند که آمار بنگاه‌های تعطیل شناسایی شده برای دریافت تسهیلات، همان 7500 واحد است و این آمار، نشان از درخواست خارج از ظرفیت برای دریافت وام دولتی ارزان دارد.


ثبت‌نام بیش از 25 هزار واحد برای تسهیلات

اما صحبت از اختصاص 16هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل بارها از زبان مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی عنوان شده است که به گفته وی، برای تشخیص واحدهای دچار مشکل 11 کار گروه تسهیل تشکیل شده که در نتیجه 7500 واحد صنعتی تعطیل و زیر ظرفیت شناسایی و مقرر شده تا پایان سال به بهره‌برداری رسیده و وارد عرصه تولید شوند. براساس آمار موجود 200 طرح صنعتی دارای جواز صنعتی هستند و قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. علی یزدانی اعلام کرده است که بیش از 25 هزار واحد برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند و در این راستا کمیته‌یی برای بررسی تشکیل و بیش از 500 مورد در کمیته بررسی شده است و درنهایت تعداد 277 فقره برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند. بانک‌ها نیز تنها یک ماه فرصت دارند به درخواست‌ها رسیدگی کنند و تسهیلات مورد نظر را به متقاضیان پرداخت کنند. یزدانی در توضیح اظهارنظرهای بخش خصوصی در زمینه بی‌توجهی دولت به این بخش بر این نکته تاکید می‌کند که در حال حاضر در تمام کارگروه‌های تشکیل شده، نمایندگان تشکل‌های خصوصی دعوت شده‌اند. علاوه بر اینکه واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک مکمل یکدیگر هستند و بی‌شک با رشد واحدهای بزرگ، واحدهای کوچک و متوسط نیز توسعه خواهند یافت. به نظر می‌رسد، بر اساس برآوردهای انجام شده از سوی معاونت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، با اختصاص 16هزار میلیارد به صنایع، ۱۲هزار واحد صنعتی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ در این راستا ستاد اقتصاد مقاومتی ۱۱۰ طرح و برنامه برای وزارتخانه‌ها دارد. مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی وعده داده است که این منابع تا پایان سال 95 به‌طور 100درصد اختصاص خواهد یافت.

تناقض در آمار بنگاه‌های صنعتی

ابوالفضل روغنی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران به عنوان یکی از نمایندگان بخش خصوصی، دلیل پیش‌بینی 16هزار میلیارد برای تزریق به بنگاه‌های کوچک ومتوسط را رکود در صنعت عنوان می‌کند، اما معتقد است که اگر از یک سو 7500واحد تعطیل شناسایی شده است و از سوی دیگر 25هزار واحد برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌‌اند، این اعداد و ارقام در تناقض با یکدیگر قرار دارند. به گفته وی طرح بنگاه‌های زودبازده در دولت قبل طرحی شکست خورده بود که به خوبی اجرا نشد و متاسفانه در زمینه حمایت از بنگاه‌های کوچک اقدامات مناسبی صورت نگرفته است و در جلساتی که در استان‌ها شکل می‌گیرد از نمایندگان بخش خصوصی دعوت نمی‌شود. به گفته وی قیمت تمام شده در بنگاه‌های کوچک بالاست و این امر مانعی برای حضور آنها در بازار‌های جهانی تلقی می‌شود.


اختصاص 8.2‌درصد اعتبار به استان تهران

از سوی دیگر محمدرضا مس‌فروش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مورد اعتبار اختصاص داده شده برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی می‌گوید: 8.2‌درصد از کل این اعتبار مربوط به استان تهران است و بر این اساس تلاش می‌کنیم که پرونده‌های واحدهای صنعتی مشمول این طرح در کمترین زمان رسیدگی شود علاوه بر اینکه بر نحوه هزینه‌کرد وام دریافتی از سوی این واحدهای صنعتی در راستای احیای مشاغل از دست رفته و ظرفیت‌های نیمه فعال نظارت کامل صورت خواهد گرفت. وی با بیان اینکه نرخ سود وام‌های ارائه شده به واحدهای صنعتی دارای مشکل، نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، اظهار امیدواری کرد که بتوان با استفاده از یارانه سود تسهیلات این نرخ را کاهش داد. به گفته وی دو بند از 5 بند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مربوط به احیای مشاغل از دست رفته، فعال کردن ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال یا تعطیل و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در حال ساختی است که پیشرفت فیزیکی بیش از 60‌درصد دارند. مس‌فروش با بیان اینکه این مشکلات باید در قالب تامین تسهیلات لازم رفع شود، یادآوری کرد که 981 واحد صنعتی مشمول این سیاست‌ها در استان تهران قرار دارد که براساس تلقی ما با پرداخت تسهیلات، مشکلات بخش عمده آنها رفع می‌شود، اما به هر حال طبیعی است که مشکلات برخی واحدها همچنان به قوت خود باقی بماند که امیدواریم در دور دوم اعطای تسهیلات، مشکل این واحدها نیز رفع شود. درخواست تسهیلات یک‌هزار و 142 واحد صنعتی و تولیدی در سامانه بهین‌یاب (درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت) ثبت شده است که کمتر از 200 مورد این درخواست‌ها به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر