توان رقابت ریل با صنعت هوایی در برد زیر 500 کیلومتر

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۲۶

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گردهمایی بنیانگذاران و پیشکسوتان راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد، تاکید کرد: باید یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون‌شهری به وجود آورد تا مفهوم حمل و نقل ترکیبی بین بندر- ریل، فرودگاه-ریل و ریل-جاده به دست بیاید. وی همچنین گفت: صنعت ریلی در کشور برای خود رقابت ایجاده کرده و می‌تواند در برد زیر 500 کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند.

عباس آخوندی با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در جهان اظهار کرد: از نظر من به عنوان کسی که در حوزه سیاست‌گذاری حمل و نقلی حضور دارد، این رشته از حمل و نقل شاید از نظر تحولات فناورانه جزو متحول‌ترین بخش‌های جهان باشد؛ چون در واقع از سرعت ۵۰کیلومتر به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده است؛ بنابراین یک صنعت بسیار متحول صنعتی است که در حال اثبات خود در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: این صنعت عمدتا با حمل بار وارد کار شد و اکنون به عنوان حمل و نقل سبز جایگاه گسترده‌یی در بخش مسافر درون و برون‌شهری دارد و نخستین صنعتی است که توانسته در بخش‌های مختلف جوامع کارآیی خود را اثبات کند.

عباس آخوندی با اشاره به نقش ایستگاه‌های راه‌آهن تصریح کرد: امروزه ایستگاه‌های راه‌آهن به یک اندیشه جدید در توسعه شهری تبدیل شده و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمدتا حمل و نقل ریلی است و کارکرد ایستگاه به عنوان یک نماد شهری بحث بسیار مهمی است که بیشتر کشورها به آن علاقه‌مند هستند. بازآفرینی شهر لندن با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت عمدتا با بازنگری بر به کارگیری توسعه شهری و حل مساله به کمک ریل مبتنی بود بحث حمل و نقل ترکیبی و ترکیب راه‌آهن با دریا، هوایی و جاده‌یی در واقع صحنه‌هایی از افزایش کارآمدی را نشان داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارکرد حمل و نقل ریلی تصریح کرد: از منظر شهرسازی اثر حمل و نقل ریلی یک بخش از راه‌حل جامع برای بخش بار و مسافر محسوب می‌شود؛ تردیدی نیست که صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند؛ بنابراین توجه به این صنعت به نظر من یک توجه بنیادین است و می‌تواند به توسعه شهری سکونتگاه‌ها، آرایش و طبقه‌بندی آنها با کلان‌شهرها در یک بازنگری بنیادین موثر باشد.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به جایگاه ایران در حمل و نقل ریلی عنوان کرد: حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و همچنان یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون‌شهری وجود ندارد و مفهوم حمل و نقل ترکیبی ایجاد نشده است؛ به‌طوری که در بنادر مساله با ریل حل نشده و هر چه فشار آوردیم، بندری داشته باشیم که با ریل ترکیب باشد همچنان موفق نشده‌ایم و در گام ابتدایی مساله قرار داریم. همچنان که موفق به اتصال یک فرودگاه به ریل نشده‌ایم و غیر از اتصال فرودگاه مشهد به مترو موردی عملی نشده است و از طرفی ارتباط ریل و جاده نیز به دست نیامده است. در واقع تا این لحظه به «کامپیوتر سیستم» دست نیافته‌ایم. وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ما در کشور حتی هنوز یک تعریف روشن از محل جاگیری ایستگاه نداریم، گفت: با وجود اینکه عرض تهران بیش از ۲۵ کیلومتر است فقط یک ایستگاه راه‌آهن دارد و با وجود اینکه صدها میلیارد تومان هزینه صرف شده هنوز ایستگاهی برای ریل و مترو نداریم. همچنین تکلیف ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر مشخص نیست. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حضور ایستگاه‌ها در خارج از شهر تاکید کرد: اما این ایستگاه‌ها باید به جای اینکه در حاشیه شهر باشند در مرکز شهر قرار بگیرند. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر قرار باشد تحقیقی صورت بگیرد که ترکیبی باشد، باید با همکاری دانشکده‌های راه‌آهن و شهرسازی و راه‌آهن و عمران برقرار باشد. آخوندی یادآور شد: امروز ما نیاز به مهندس راه‌آهنی داریم که قدرت حل مساله را داشته باشد زیرا مشکل امروز ما خط و ماشین نیست بلکه مهندسان امروز باید مفهوم اقتصاد، اجتماع و حمل و نقل ترکیبی را بداند و می‌تواند راهکار ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر