کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۲۴

چرا داروها از گمرک ترخیص نمی‌شوند؟

در پی مشکلات ایجاد شده در ترخیص داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی از گمرک، رییس سازمان غذا و دارو، گفت: از آنجا که هر دو دستگاه سازمان غذا و دارو و گمرک از یک سامانه جدید الکترونیکی استفاده می‌کنند و علاوه بر آن سامانه‌یی را هم میان دو دستگاه آزمایش می‌کنیم، گاهی ارتباط میان این سامانه‌ها قطع شده و مشکلاتی را در ترخیص کالاها ایجاد می‌کند. چندی پیش رییس سازمان غذا و دارو گلایه‌یی را مبنی بر طولانی شدن زمان ماندن برخی داروها در گمرک مطرح و اعلام کرد که ترخیص برخی داروهای ما در گمرک طولانی شده درحالی که به‌صورت میانگین سقف ماندن داروهای سازمان غذا و دارو در گمرک نباید بیشتر از دو هفته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که کالاهایی هم که برای ترخیص‌شان فوریت وجود دارد و نباید یک روز هم در گمرک بمانند، در آنجا مانده‌اند. البته پیش از این با اجازه سازمان غذا و دارو و با حداقل مدارک داروهایی را که فوریت داشتند، ترخیص می‌کردند. براین اساس درراستای پیگیری این موضوع، دکتر رسول دیناروند به ایسنا گفت: باید توجه کرد که سازمان غذا و دارو و گمرک همکاری خوبی با یکدیگر دارند، اما واقعیت این است که هنوز اشکالات فنی بین دو سازمان وجود دارد. وی درباره علت این مشکلات افزود: از آنجا که هر دو دستگاه از یک سامانه جدید الکترونیکی استفاده می‌کنند و علاوه بر آن سامانه‌یی را هم میان سازمان غذا و دارو و اداره گمرک آزمایش می‌کنیم که این سامانه دچار مشکلاتی است و حتی برای بخش خصوصی هم مشکلاتی ایجاد کرده است، چراکه گاهی سامانه سازمان غذا و دارو، سامانه گمرک یا ارتباط میان این سامانه‌ها قطع شده و مشکلاتی را در ترخیص کالاها ایجاد می‌کند.

دیناروند با تاکید بر همکاری مناسب سازمان غذا و دارو و اداره گمرک، ادامه داد: بنابراین مشکلات در این زمینه در حال حل شدن است. در عین حال مصوبه‌یی هم در این زمینه ازسوی ستاد تدابیر ویژه برای تسهیل این امور ارایه شده که بعد از ابلاغ، اجرایی می‌شود و به حل مشکلات موجود در این حوزه کمک می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه تکلیف داروهایی که فوریت دارند و نباید حتی یک روز در گمرک بمانند، چیست؟ گفت: البته درباره داروهایی که نباید زیاد در گمرک بمانند و احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد، قانون حمل یکسره وجود دارد. به‌طوری‌که قانون گمرک این اجازه را می‌دهد که این داروها به‌صورت یکسره حمل شوند. بر این اساس طبق قانون اجازه داده می‌شود که این داروها تحت شرایط حمل یکسره در گمرک نمانند و با تعهدی که واردکننده به گمرک می‌دهد، گمرک نیز اجازه حمل یکسره آن بخش از داروها را می‌دهد.


دلال‌بازی عامل گرانی شکر

درحالی که طی هفته گذشته قیمت شکر به‌دلیل آنچه کمبود محصول در بازار عنوان شده بود، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که برخی عوامل زمانی و دلال‌بازی باعث گرانی مقطعی شکر شده بود اما هیچ کمبودی وجود ندارد و به‌زودی بازار این محصول به شرایط عادی بازمی‌گردد. درحالی که طی هفته گذشته قیمت شکر به‌دلیل آنچه کمبود محصول در بازار عنوان شده بود، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که برخی عوامل زمانی و دلال‌بازی باعث گرانی مقطعی شکر شده بود اما هیچ کمبودی وجود ندارد و به زودی بازار این محصول به شرایط عادی باز می‌گردد. به گزارش ایسنا علی قنبری - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهارکرد: سالانه به حدود دو میلیون ۴۰۰هزار تن شکر نیاز داریم که با توجه به پیش‌بینی تولید ۱.۴میلیون تنی این محصول در سال جاری و برنامه‌ریزی برای واردات ۸۰۰هزار تنی تا حدود یک‌میلیون تنی آن هیچ مشکلی در بازار شکر وجود ندارد.

وی افزود: براساس برآوردی که از بازار شکر صورت گرفته است شرایط این محصول در بازار تحت‌تاثیر برخی عوامل زمانی و اقلیمی بوده که باعث تاخیر کوتاه در واردات شکر شده که البته در کنار این عوامل دلال‌بازی نیز تاثیر بسیاری در گرانی آن در مقطع زمانی کوتاه شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به‌زودی بازار و قیمت شکر به حالت طبیعی بازمی‌گردد، تصریح کرد: هیچ کمبودی در بازار شکر وجود ندارد و میزان موجودی بخش دولتی و ذخایر استراتژیک این محصول خصوصی به اندازه کافی است و محموله‌های وارداتی این محصول در حال تخلیه در گمرکات کشور است.


بیمه تکمیلی فرهنگیان لغو نشده است

لغو قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان و عدم پذیرش بیمه تکمیلی برای آزمایشگاه، سونوگرافی، ویزیت پزشک و... پس از مراجعه به مراکز درمانی موجبات اعتراض فرهنگیان را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره مباحث مطرح شده مبنی بر لغو ارائه خدمات درمانی به فرهنگیان اظهار کرد: هیچ تغییری در تعهدات قرارداد بیمه درمان تکمیلی صورت نگرفته و تمام بیمه‌شدگان همچون گذشته و تا تاریخ 31شهریور می‌توانند از مزایای این پوشش بیمه‌یی بهره‌مند شوند.

وی افزود: اما به جهت صیانت و مدیریت منابع مالی صندوق و جلوگیری از هرگونه افزایش حق بیمه (تا تاریخ 31شهریور 1395) مقرر شده هزینه‌های مربوط به ویزیت توسط بیمه‌شدگان پرداخت و متعاقب آن در کمترین زمان ممکن و با ارائه مستندات نسبت به دریافت این هزینه‌ها اقدام کنند.

همچنین مرتضی ادیانی مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ در این باره گفت: قرارداد ما با وزارت آموزش‌وپرورش کارمزدی است و این امر به درخواست خود آموزش‌وپرورش و به‌دلیل تقاضای القایی بیش از حد و غیرمتعارف قرارداد مراکز سرپایی محدود شده است، ولی هزینه‌ها پرداخت می‌شود. وی افزود: در قراردادهای کارمزدی ما با دستگاه‌ها ازجمله وزارت آموزش‌وپرورش و صندوق بازنشستگی کشوری، منابع دراختیار بیمه‌گذار است و نقش بیمه‌گر پذیرش و رسیدگی به اسناد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر