آموزش هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای حضور در بخش تعاون

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۲۳

گروه اقتصاد اجتماعی |

حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز در نخستین نشست مسوولیت اجتماعی تعاونگران کشور در راستای راهبردهای هفتگانه ترسیم شده معاونت امور تعاون این وزارتخانه میزبان نمایندگانی از اداره کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و اهالی رسانه بود.

حمید کلانتری در آغاز کلام پیشنهاد کرد تا هسته‌یی را به نام «هسته دانشجویی تعاون» در دانشگاه‌ها تشکیل دهند. سیدحمید کلانتری در «نخستین نشست مسوولیت اجتماعی تعاون‌گران کشور» خطاب به دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد حاضر در جمع گفت: برای تشکیل هسته دانشجویی تعاون باید از شناخت ظرفیت‌های بالقوه‌‌تان آغاز کنید تا بتوانید به خود متکی شوید و روی پای خود بایستید.

کلانتری با اشاره به اینکه برخی معتقدند که توانمندسازی کلمه دقیقی نیست و توان‌افزایی بهتر است ادامه داد: با مشارکت و ایجاد فضای هم‌افزایی و توان‌افزایی زمینه شکل دادن به تعاونی‌های دانشجویی را فراهم کنید و این در عمل امکان‌پذیر است؛ چرا که 500 تعاونی دانش‌بنیان در کشور داریم که اعضای اصلی آن در دوران دانشجویی همدیگر را یافته‌اند.

او همچنین افزود: دو نوع نگاه به حمایت وجود دارد؛ یکی اینکه به شما به عنوان دانشجوی امدادی توجه شود و کمک هزینه‌هایی برای تحصیل در اختیارتان قرار داده شود و نگاه دیگر این است که ما و تعاون‌گران با شما به بحث و گفت‌وگو بنشینیم و ایده‌ها و تجربیات خود را به هم منتقل کنیم و همچنین مدیران کارآفرین در بخش تعاون شما را راهنمایی کنند که این کار مفیدتری است.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه بخشی از مشکل جامعه ما مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان است افزود: دلیل این بیکاری این است که افراد همزمان با تحصیل، ظرفیت کاری در خود ایجاد نکرده‌اند یا اینکه در کشور ظرفیت شغلی مناسب وجود ندارد و باید دانشجویان فضاهای کسب‌وکار و خرید و فروش، امور بانکی و بیمه و مسائل اقتصادی را بشناسند. به گفته او در حال حاضر به همت دوستان تعاون‌گر، 1000دانشجوی با استعداد کشور که شایسته توجه و حمایتند توسط تعاونی‌ها حمایت می‌شوند و این نقطه آغازی است برای اینکه این تعداد بیشتر شود؛ چرا که هم دانشجویانِ شایسته بیشتری در کشور وجود دارد و هم ظرفیت تعاونی‌ها بیشتر است.

معاون امور تعاون با اشاره به اینکه ما در حوزه صنعت، معدن و پوشاک نیز تعاونی‌هایی داریم که با حداقل 7نفر شروع به کار کرده‌اند بیان داشت: نزدیک به 11میلیون نفر در کشور در تعاونی‌های مصرف، مسکن، اعتبار، حمل‌ونقل و غیره عضو هستند و یک میلیون نفر نیز سهام‌دار تعاونی فرهنگیان هستند که توانسته‌اند با همین سهامِ اندک صدها فروشگاه را در کشور راه‌اندازی کنند. او در پایان اظهار کرد: تعاونی‌های کشور در زمینه ایفای نقش و مسوولیت اجتماعی خود که جزو اصول بین‌المللی تعاون است همت گماشته‌اند و این تلاش آنها جای قدردانی دارد.


مسوولیت اجتماعی از اصول هفتگانه تعاون

در ادامه این نشست علیرضا ناطقی مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از شروع نشست به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان درخصوص کارآفرینی و مسوولیت اجتماعی آموزش می‌داد، گفت: یکی از اصول هفتگانه تعاون، توجه به مسوولیت اجتماعی است. وی اظهار داشت: دانشجویان باید تلاش کنند در هر رشته دانشگاهی که تحصیل می‌کنند یک تا چهار مهارت را بیاموزند. بیش از 90درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از فارغ‌التحصیلی قادر به استخدام در سیستم‌های دولتی نیستند، بنابراین دانشجویان باید خود را از ابتدا مسلط به مهارت کنند تا بتوانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند و هر کسب و کار می‌تواند چهار تا پنج نفر دیگر را به‌کار گمارد.

تعاون بخش تاثیرگذار در اقتصاد ایران

احمد عامری مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسافربری کشور در این نشست، گفت: متاسفانه تعاون در ایران بخوبی تعریف نشده، در حالی که در تمام دنیا بخش تعاون از اهمیت ارزنده‌یی برخوردار است. وی اظهار داشت: توجه به بخش تعاون نه تنها می‌تواند در کشور اشتغال ایجاد کند بلکه روحیه مشارکت اجتماعی را در میان جامعه ارتقا دهد.


مسوولیت اجتماعی در گرو ارتقای سرمایه اجتماعی

در بخش دیگری از این نشست قاسم عبدالله‌زاده، قائم‌مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی گفت: باید از خانواده آغاز کنیم و سپس در مدرسه به کودکان آموزش دهیم که نسبت به همدیگر مسوول باشند و یاد بگیرند که در قبال جامعه نیز مسوولیت دارند. به گفته او باید به ارزشمند بودن فرهنگ کار توجه کرد و در مبانی نظری تجدید نظر کرد؛ طوری که افراد هنگام کار به کشور تعهد داشته باشند و تنها هدفشان از انجام آن دریافت پول نباشد.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی شرکتی یا CSR عموما در شرکت‌های بزرگ و در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق افتاده است، گفت: شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ که از منابع ملی مردم استفاده می‌کنند از این راه نفع می‌برند اما معمولا برای مردم و محیط زیست مشکلاتی ایجاد می‌کنند و برای جبران ضررهایی که به جامعه وارد می‌کنند، بحث مسوولیت اجتماعی شرکتی را پیش کشیده‌اند و کارهایی مانند ساخت مدرسه و بیمارستان یا کمک به کشورهای فقیر را انجام می‌دهند. او بیان داشت: در ایران نیز سازمان بهزیستی در سال 92 به دنبال این بوده که دبیرخانه مسوولیت اجتماعی را در کشور راه‌اندازی کند و کارهایی در این زمینه انجام داده و قرار است که نخستین همایش مربوط به این بخش در 26تیر (هفته بهزیستی) برگزار شود. او در ادامه با اشاره به اینکه در جامعه سنتی ایران مسوولیت اجتماعی در عمل وجود داشت، افزود: پیش از انقلاب نیز سرمایه اجتماعی در جامعه خوب بوده به گونه‌یی که افراد پیش از دریافت پول با هم معامله می‌کرده‌اند اما در حال حاضر معامله‌گران پیش از هر چیز باید وجه نقد را به حساب هم واریز کنند و نمی‌توانند به هم اعتماد کنند. عبدالله‌زاده با بیان اینکه باید به سنت‌های گذشته توجه کرد و بر اساس این سنت‌ها کمک به همنوع و دست‌گیری از افراد را در جامعه گسترش داد ابراز داشت: نکته مهم این است که یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند مسوولیت اجتماعی را در جامعه بالا ببرد و باید همه ارگان‌ها در این زمینه کمک کنند. او در پایان عنوان کرد: مسوولیت اجتماعی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ابتدا سرمایه اجتماعی را در جامعه بالاببریم و ما در درجه اول به عنوان شهروندان و سپس به عنوان مسوولان جامعه در این زمینه مقصر هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر