30 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها عمدی است

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۲۲

سنسورهای هشداردهنده آتش‌سوزی در 4 استان کشور نصب می‌شود

گروه اقتصاد اجتماعی | مهدی کریمیان|

روز گذشته نشست خبری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور، انجام شد. علی تیموری می‌گوید: 30درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌های ایران عامل انسانی دارند و عمدی هستند و با این وجود، خبر از کاهش 40درصدی آتش‌سوزی‌ها در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال گذشته هم می‌دهد.

به گزارش «تعادل» علی تیموری در ابتدای سخنان خود گفت: طبق تحقیقاتی که از 10سال گذشته تا به امروز انجام گرفته است 95درصد از آتش‌سوزی‌ها در محیط‌های طبیعی عامل انسانی دارند. این عوامل انسانی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول ایجاد آتش‌سوزی به صورت غیرعمد است که با آموزش و اطلاع‌رسانی و نصب تابلوهای هشدار در مکان‌های مستعد آتش‌سوزی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. اما بخش دوم آتش‌افروزی به صورت عمدی است که بیشتر در مناطق زاگرسی شاهد آن هستیم. این گروه با اهداف مختلفی به ایجاد حریق مبادرت می‌ورزند که ازجمله آنها می‌توان به دلیل قصد برای تصاحب زمین در آینده یا انتقامجویی از محیط‌بانان و دستگاه‌های ذی‌ربط و اختلافات قومی و قبیله‌یی نام برد. از 95درصد آتش‌سوزی‌هایی که عامل انسانی دارند حدود 30درصد از آنها به عمد و با قصد قبلی انجام می‌گیرند.

وی در مورد برخورد با متخلفان اظهار کرد: طبق ماده 675 قانون مجازات اسلامی، هر کسی که عمدا جنگل‌ها، مراتع، اشجار یا مزارع را آتش بزند به حبس از 2 تا 6 سال محکوم می‌شود. ضمن اینکه اگر کسی مبادرت به ایجاد حریق کند اما در انجام این عمل ناکام باشد نیز به حبس از6 ماه تا 2سال محکوم خواهد شد. به عبارت دیگر نیت برای آتش‌افروزی نیز نوعی جرم است. این قوانین واضح و صریح هستند اما وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع است که در این مورد اطلاع‌رسانی کنند و هشدارهای لازم را به گوش مردم برسانند.


ایجاد پاسگاه سیار در مناطق پرخطر

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید ادامه داد: در حال حاضر 10درصد از مراتع و جنگل‌های کشور یعنی حدود 17.5میلیون هکتار در قالب چهار بخش در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست است. این مناطق غالبا تنوع زیستی و حیات وحش غنی دارند و از پوشش گیاهی مناسبی نیز برخوردارند. فصل آتش‌سوزی در مناطق زاگرسی از خرداد شروع می‌شود و در تیر و مرداد به بیشترین حد خود می‌رسد. اما در مناطق شمالی کشور فصل آتش‌سوزی معمولا از مهر ماه شروع می‌شود و تا پایان پاییز ادامه می‌یابد.

تیموری درخصوص اقدامات صورت گرفته نیز گفت: از اقدامات انجام گرفته برای کاهش میزان آتش‌سوزی در کشور می‌توان به تقویت امکانات در دسترس محیط‌بانان در سراسر کشور اشاره کرد. به جهت تامین منابع مالی مورد نیاز، بودجه دیگر بخش‌های سازمان کاهش پیدا کرد. در استان‌هایی که سابقه آتش‌سوزی زیادی دارند، ستاد واکنش سریع راه‌اندازی شده است. همچنین در مناطقی که آتش‌سوزی زیاد اتفاق می‌افتد، اقدام به پایش روزانه و ایجاد پاسگاه سیار کردیم. ما از طریق سازمان مدیریت بحران کشور از منابع غیرسازمانی بیش از ظرفیت محیط‌بانان اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش‌سوزی کردیم تا در اختیار جوامع محلی و مردم بومی قرار دهیم.

وی افزود: در ابتدای سال 94 با کمک استانداران در 14 استان مانور آتش‌سوزی بزرگی برگزار کردیم. در این مانور هلال احمر و استانداری‌ها نیز حضور داشتند. برگزاری مانور باعث می‌شود تا مدیران غیر محیط زیستی نیز نسبت به مساله آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع حساس شوند همچنین باعث آمادگی نیروهای محیط‌بان می‌شود.


کاهش 50 درصدی حریق در سال 94

علی تیموری با اشاره به کاهش چشمگیر در آتش‌سوزی گفت: در سال 93، 6 هزار و 700هکتار از مناطق تحت نظر این سازمان در آتش‌سوزی از بین رفت. ازجمله آتش‌سوزی بزرگ پارک ملی گلستان که هزار هکتار از جنگل‌های این پارک را نابود کرد. به همین علت در بدنه سازمان اقدامات درون سازمانی برای پیشگیری، پایش و اطفای هر چه بهتر حریق اتفاق افتاد. در سال 94 معاون اول رییس‌جمهور 8 میلیارد تومان به سازمان مدیریت بحران اعتبار دادند که بتوانند از صنعت هوایی، بالگرد و پهپاد برای پایش و اطفای حریق استفاده کنند. به همین علت ما در سال گذشته در استان‌های فارس و گیلان و گلستان از بالگرد و پهپاد کمک گرفتیم.

وی ادامه داد: تمام این اقدامات باعث شد که میزان آتش‌سوزی در سال 94 با کاهش تقریبا 50 درصدی به 3هزار و 400هکتار برسد. آمار‌هایی که به دست ما می‌رسد از منابع مختلفی مانند استانداری‌ها، سمن‌ها و فرمانده یگان محیط زیست مستقر در منطقه تحصیل می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید در مورد آمارهای سال جاری گفت: بارندگی‌های زیاد باعث افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی در مناطق چهارگانه سازمان حفاضت از محیط زیست شده است. پوشش گیاهی بیشتر زمینه را برای ایجاد آتش‌سوزی فراهم می‌کند به همین علت مراقبت‌های بیشتری می‌خواهد. اولویت سازمان پایش و پیشگیری از آتش‌سوزی است و اطفای حریق در مرحله بعد قرار می‌گیرد؛ چراکه پیشگیری بسیار راحت‌تر از اطفای حریق است. در ابتدای اردیبهشت سال 95 در 15 استان مانور آتش‌سوزی انجام شد ضمن اینکه بعد از ماه مبارک رمضان نیز در استان‌های گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی مانور برگزار خواهد شد. همانطور که گفتم در سال 94 نسبت به سال 93 شاهد کاهش 50 درصدی در آتش‌سوزی بودیم و چشم‌انداز سازمان برای سال 95 با وجود بارندگی‌های زیاد کاهش حداقل 20درصدی نسبت به سال 94 است.


به کار‌گیری سنسورهای آتش ‌سوزی

تیموری گفت: برای نخستین بار سنسورهای آتش‌سوزی در استان ایلام به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج مثبتی به همراه داشت و به همین علت در هفته جاری در استان‌های گلستان، لرستان، ایلام و فارس به طور رسمی سنسورهای آتش‌سوزی شروع به کار می‌کنند. در سال گذشته بالگرد در سه استان مستقر بود اما امسال با همکاری وزارت دفاع و هلال احمر در 14 استان کشور می‌توانیم از بالگرد استفاده کنیم. به عنوان مثال در استان فارس در سه ماهه اول سال جاری 5 بار از بالگرد استفاده کردیم که در این موارد بالگرد‌ها در زمانی کمتر از 15دقیقه در محل حاضر شدند. در سال 94 و 95 برای نخستین بار در کشور از بالگرد به صورت سازمان‌دهی شده و قطعی استفاده شده است. در سال‌های گذشته هنگام بروز آتش‌سوزی چندین ساعت طول می‌کشید تا بالگرد مهیا شود اما الان در 14 استان بالگرد فقط برای اطفای حریق وجود دارد و در صورت نیاز با قید فوریت به منطقه اعزام می‌شوند.


کاهش 40 درصدی حریق در سال جاری

تیموری ضمن اشاره به کاهش 40درصدی آتش‌سوزی در سال جاری اظهار کرد: تا تاریخ 12تیر ماه سال جاری 65 مورد آتش‌سوزی در سطح مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست در 13 استان اتفاق افتاده است. بیشترین آتش‌سوزی به لحاظ تعداد در استان چهار محال و بختیاری روی داده و بعد از آن استان‌های فارس و لرستان هر کدام با 10بار و ایلام با 7بار قرار دارند. اما از لحاظ وسعت استان فارس با 94هکتار در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن لرستان به 37هکتار و ایلام با 13هکتار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. مجموع حریق در سال جاری به 295.5هکتار می‌رسد که کاهش 40درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در سال 94 تا همین زمان 510 هکتار از مراتع در آتش سوخته بودند.

وی افزود: به دلیل اینکه در بحث تامین اعتبارات و اقدامات به صورت جزیره‌یی عمل نکنیم، طرح جامع مدیریت و پیشگیری از اطفای حریق کشور را با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع در قالب یک برنامه 5 ساله تهیه کردیم. این طرح با امضای وزرای جهاد کشاورزی، کشور و دفاع همچنین معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور ماه گذشته برای معاون اول رییس‌جمهور ارسال شد. این طرح در دست بررسی است و در صورت تصویب شدن مسوولیت‌های هر بخش و سازمان به طور کامل مشخص می‌شود.


برآورد مالی از خسارات نداریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» درخصوص خسارات مالی وارد شده بر اثر آتش‌سوزی گفت: متاسفانه آماری در مورد میزان خسارات مالی نداریم. وقتی جنگل دچار حریق می‌شود صدها سال طول می‌کشد تا به شکل طبیعی و قبلی خود برگردد. همچنین خسارات آتش‌سوزی به زیستگاه‌های حیات وحش بسیار وسیع است. علی تیموری درخصوص آتش‌سوزی پاسارگاد گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های پاسارگاد استان فارس استان بیرون از مناطق تحت حفاظت سازمان بود. در روز اول آتش‌سوزی یک بالگرد با ظرفیت دو نفر بیش از 28بار پرواز انجام داد. از طرف سازمان جنگل‌ها عصر همان روز بالگردی از طرف هلال احمر فرستاده شد. 24ساعت بعد با فشارهای وارد شده 5 بالگرد در انتهای حریق برای بازگرداندن نیروها فرستاده شدند. آتش‌سوزی پاسارگاد زنگ خطری برای وزارت دفاع و سازمان هلال احمر بود که متوجه اهمیت موضوع شوند. وی همچنین در مورد یکی از محیط‌بانان شهید گفت: شهید شجاعیان در پارک ملی بمو در منطقه صعب‌العبوری از ناحیه صورت به‌ شدت زخمی شد. به من اطلاع دادند که برای نجات این محیط‌بان احتیاج به بالگرد است. بعد از تماس‌های انجام گرفته ظرف کمتر از 15دقیقه بالگرد به محل حادثه رسید و مستقیم به بیمارستان انتقال دادند. بعد از عمل طولانی‌مدت متاسفانه این محیط‌بان جان خود را از دست داد که به خانواده ایشان و جامعه محیط‌بانان تسلیت می‌گویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر