دستور پیگیری پیامک‌های تهدیدآمیز به خبرنگاران

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۰۷

گروه ایران|

پس از یک هفته تعطیلی و سرکشی بهارستانی‌ها به حوزه‌های انتخابیه خود، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در صحن علنی مجلس حاضر شدند تا از عملکرد وزارتخانه‌های‌شان سخن بگویند. طبق مصوبه هیات‌رییسه، قرار شده بود تا معصومه ابتکار برای ارائه گزارشی از مشکلات ریزگردها، آلودگی هوا، مشکلات زیست‌محیطی و اقتصاد مقاومتی و محمود واعظی نیز درخصوص گزارشی از مشکلات برقراری خطوط اینترنتی و تلفن همراه به پارلمان بیایند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم برای توضیح از اوضاع امنیتی داخلی و منطقه‌یی به جلسه غیرعلنی آمده بود. حضور وزیر ارتباطات اما با حساسیت بیشتری همراه بود. همگان منتظر بودند تا وزیر درمورد پیامک‌های ناشناسی که در روزهای اخیر برای خبرنگاران فرستاده شده بود، سخن بگوید. پیامک‌هایی فاقد امضا که با واکنش نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس نیز مواجه شد. واعظی هرچند که ارسال این نوع پیامک‌ها کار وزارت ارتباطات ندانست اما از دستور پیگیری پیامک‌های تهدیدآمیز به خبرنگاران خبر داد و چنین حرکات بی‌نام و نشانی را آسیبی جدی برای کشور اعلام کرد.


ماجرای درز اطلاعات کاربران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای ارائه گزارش از وزارتخانه‌اش به مجلس آمده بود درخصوص منتشر شدن اطلاعات کاربران یکی از اپراتورها و آسیب‌شناسی وضعیت ICT کشورمان گفت: دوسال و نیم پیش اطلاعات یکی از اپراتورها دراختیار یکی از نهادها گذاشته شده بود که متاسفانه یکی از کارکنان آنجا اطلاعات را به بیرون فرستاد و حال همان اطلاعات با روش دیگری در یکی از کانال‌های تلگرامی انتشار پیدا کرد. در همین راستا به سرعت آن کانال را مسدود کردیم.

وزیر در ادامه از افتتاح فاز اول افتتاح مرکز ملی تبادل اطلاعات در تهران تا پایان سال95 خبر داد و افزود: بااشاره به جایگاه ICT در برنامه ششم توسعه، در طول برنامه ششم توسعه 60هزار میلیارد تومان در حوزه ICT باید سرمایه‌گذاری شود که پیش‌بینی می‌شود 65درصد توسط بخش خصوصی و 35درصد توسط بخش دولتی انجام شود. واعظی بااشاره به کاهش چشمگیر استفاده عمومی از فیلترشکن و کلیک سایت‌های مستهجن توسط کاربران ایرانی، گفت: طی سه سال گذشته در حوزه فرهنگی و فیلترینگ هوشمند اقدامات خوبی انجام گرفته، به‌نحوی که این تغییر از 5درصد گذشته به نیم‌درصد کاهش یافته و میزان استفاده از فیلترشکن و رفتن سراغ سایت‌های مستهجن کاهش معناداری پیدا کرده است. او درخصوص عملکرد وزارتخانه‌اش از تحول در خدمات پستی در دولت یازدهم و افزایش فرکانس کشور از سرعت 26گیگابایت به 110گیگابایت سخن گفت و خاطرنشان کرد که امروز همه زیان‌ها جبران شده است.


مقایسه سرعت اینترنت ایران با از عراق و افغانستان

وزیر به انتقادات درمورد کاهش سرعت اینترنت واکنش نشان داد و افزایش سرعت اینترنت در نسبت معکوس با افزایش تعداد کاربران اعلام کرد که وزارت درصدد افزایش سرعت آن است. به گفته وزیر ارتباطات اینکه گفته می‌شود سرعت اینترنت در ایران از عراق و افغانستان هم کمتر است، اشتباه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بااشاره به پیگیری وزارتخانه متبوعش برای توقف پیامک‌های تبلیغاتی گفت: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون رضایت مشترکان سال گذشته به ما گزارش شد و ما همان زمان همه اپراتورهای تلفن همراه را مامور ایجاد سامانه‌یی کردیم که اگر مشترکی نمی‌خواست پیامک‌های تبلیغاتی دریافت کند با ارسال یک عدد به آن سامانه پیامک‌های تبلیغاتی را متوقف کند. وی گسترش دولت الکترونیک را موجب مهاجرت معکوس از روستاها به شهرها دانست و افزود: درصدد هستیم اینترنت روستاها را تا پایان دولت یازدهم به 35هزار روستا گسترش دهیم تا دیگر شاهد سفر روستاییان برای انجام امور زندگی‌شان نباشیم. همچنین در حوزه تلفن ثابت نیز اسم روستاهای دورافتاده را به بنده بدهید تا با اولویت خطوط تلفن ثابت به آن مناطق کشیده شود. واعظی از هزینه 20میلیارد تومانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سالم‌سازی فضای مجازی خبر داد و افزود: تاحد توان محتوای اینترنت را داخلی کرده و پیوست فرهنگی که در دستور شورای عالی فضای مجازی است را دنبال خواهیم کرد.


دستور پیگیری پیامک‌های تهدیدآمیز

واعظی پس از سخنان اولیه‌اش باری دیگر پشت تریبون پارلمان حاضر شد تا به تذکرات و سوال‌های نمایندگان پاسخ دهد. وزیر در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان نماینده تهران که در اخطاری خواستار ورود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع پیامک‌های گسترده برخی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شده بود، گفت: ارسال این نوع پیامک‌ها کار وزارت ارتباطات نیست و دستور پیگیری پیامک‌های تهدیدآمیز به خبرنگاران را داده‌ام. ارسال پیامک‌های فاقد امضا جز آشفتگی نفعی برای کشور در پی نخواهد داشت و به کشور آسیب خواهد رساند. قبل از پاسخ واعظی و در ادامه صحبت‌های کواکبیان، علی مطهری که نایب‌رییسی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به اخطار کواکبیان در مورد ارسال پیامک به برخی روزنامه‌نگاران گفت: اگر وزارت اطلاعات هم می‌گوید این پیامک‌ها کار ما نیست اما مسوولیت دارد که منشا پیامک‌ها را معرفی کند همچنین این مسوولیت بر دوش پلیس فتا نیز هست. نایب رییس مجلس افزود: وزارت ارتباطات می‌تواند در این موضوع کمک کرده و توضیحات لازم را بدهد.


از بین رفتن 23درصد تولید ناخالص داخلی

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هم دیروز به پارلمان آمده بود تا گزارشی درمورد عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه دهد. او بااشاره به اینکه از هر 7مورد مرگ‌ومیر در دنیا یک مورد مربوط به آلودگی هواست، ادامه داد: در ایران 23درصد تولید ناخالص داخلی به‌دلیل آلودگی در بخش بهداشت از بین می‌رود، با این حال عملکرد دولت در این خصوص چشمگیر بوده و کارگروه‌های ملی که در گذشته درخصوص آلودگی هوا تعطیل شده بود، در این دولت فعال شد که منجر به بهبود کیفیت هوا شد، چنانچه 55روز است در تهران هوای بهتری داریم. ابتکار یکی از اقدامات دولت یازدهم را حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو4 دانست و گفت: این گام بزرگی بود که وزارت نفت انجام داد و کل جایگاه‌های شهرهای بزرگ ما به عرضه بنزین یورو4 اقدام می‌کنند. ابتکار با بیان اینکه طی یک سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌ها در کشور تلاش کردیم تا دستگاه‌ها بتوانند گزارشی از کاهش 12درصدی انتشار گازهای گلخانه‌یی را ارائه کنند، خاطرنشان کرد: ایران جزو 10کشور اول گازهای گلخانه‌یی است، بدان معنا که هم از آثار تغییرات اقلیمی رنج می‌بریم هم جزو کشورهای تولید گازهای گلخانه‌یی هستیم درحالی که باید باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اقتصاد مقاومتی به بهینه‌سازی انرژی توجه کنیم تا بتوان انرژی مورد نیازی که اکنون از دست می‌دهیم را مهار کنیم. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به بحث استانداردسازی خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال92 خودروسازان 10سال در اجرای استانداردسازی خودرو عقب بودند اما از سال92 این پیگیری‌ها ازسوی سازمان محیط‌زیست دنبال شد تا جایی که در سال93 استانداردسازی خودرو به اجرا گذاشته شد به‌گونه‌یی که هم‌اکنون تمام خودروهای تولیدی کشور استاندارد را رعایت می‌کنند تا جایی که اگر استاندارد یورو4 اجرایی نشود اجازه شماره‌گذاری خودرو نمی‌دهیم.


پیگیری معاضدت قضایی برای محیط‌بانان

معصومه ابتکار در بخش دوم سخنانش در صحن علنی مجلس دهم با گرامیداشت یاد محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان برای دفاع از خودشان و همکاران‌شان تحت ضوابط قانونی می‌توانند از اسلحه استفاده کنند و ما در زمینه معاضدت قضایی برای محیط‌بانان در دولت یازدهم پیگیری‌های خوبی را داشتیم.

او تاکید کرد: ما در ارتباط با محیط‌بانان قوانین خوبی داریم و الان در دولت سه هزار امتیاز سختی کار برای محیط‌بانان درنظر گرفته شده که باتوجه به اینکه پایه حقوقی محیط‌بانان بسیار ضعیف است این سه هزار امتیاز برای حل بخشی از مشکلات آنها موثر باشد. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست احیای تالاب انزلی را ازجمله پروژه‌هایی دانست که دولت در سال گذشته مورد پیگیری قرار داده بود و از بودجه درنظر گرفته برای احیای تالاب انزلی در سال گذشته خبر داد که به علت عدم تحقق درآمدها تخصیص کم بود. وی همچنین بااشاره به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گفت: خوشبختانه ما توانستیم با به‌کارگیری بالگردها همچنین برگزاری مانورها 40درصد کاهش مساحت نسبت به سال‌های قبل در بحث آتش‌سوزی‌ها داشته باشیم. ابتکار در ادامه سخنانش بر بحث اطلاع‌رسانی در موضوع گردوغبار تاکید کرد و افزود: اخیرا مصوبه جدیدی را در بحث گردوغبار داشتیم و اراده در این زمینه جدی است. مجلس نیز ضمن همراهی با دولت در این موضوع باید به ما کمک کند که در مواجهه با این مشکل اقدامات خوبی را داشته باشیم. او در پایان از نمایندگان خواست در مراسم ترحیم سه محیط‌بان شهید که فردا راس ساعت16 در مسجد شهرک غرب برگزار می‌شود، شرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر