ره‌آورد 1.5 میلیارد یورویی یورو 2016 برای اقتصاد فرانسه

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۰۴

گروه جهان در روزهای پایانی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، بازار برآورد هزینه‌ها و درآمدهای فرانسه در میزبانی این رویداد ورزشی گرم شده است. تارنمای رادیو «یورپ 1» فرانسه در گزارشی، میزبانی یورو 2016 را شانسی خواند که می‌تواند یک میلیارد و 270میلیون یورو عاید اقتصاد فرانسه کند. بنا بر این گزارش در طول تنها یکی از مسابقات تیم فرانسه در جریان یورو 2016، 115هزار پیتزا خورده شده است. یعنی به این ترتیب در طول حدود دو ساعت بازی این تیم در هر ثانیه 5 پیتزا فروخته شده است. این میزان، رشد 70درصدی خرید پیتزا را در ساعات مشابه روزهای معمولی نشان می‌دهد. در جریان یورو 2016 میزان مصرف در فرانسه در همه زمینه‌ها از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها گرفته تا خرید لباس‌های تیم ملی از برند‌های مطرح ورزشی رشد قابل توجهی داشته است.

این گزارش با اشاره به درآمد هتل‌های شهرهای میزبان مسابقات افزود: در جریان مسابقات فوتبال 90 تا 100درصد هتل‌های شهر نیس و 95درصد از هتل‌های شهر لیل ظرفیتشان تکمیل شده بود. روزنامه فیگارو هم نوشته، میزبانی یورو 2016 به فعالیت گردشگری فرانسه که از زمان حمله‌های تروریستی 13نوامبر در وضعیت چندان مساعدی قرار نداشت، جانی تازه داد.

هر چند همواره این نگرانی وجود داشت که اعتصاب‌ها از این تاثیر مثبت بکاهد، شرکت اطلاعات اقتصادی در فرانسه (IHS) پیش‌بینی کرده بود که هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌های حمل و نقل از موج گردشگرانی که در طول مسابقات به فرانسه می‌آیند، سود فراوان ببرند.

همچنین کافه‌ها، بازارهای ویژه گردشگری و فروشگاه‌های لباس تیم‌های ملی با افزایش فروش مواجه می‌شوند. سوپرمارکت‌ها هم افزایش فروش فصلی را تجربه می‌کنند و فروش تلویزیون نیز در دوران بازی‌ها افزایش می‌یابد. با این حال فرانسه در زمان برگزاری جام ملت‌های اروپا بارها شاهد اعتصاب و اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار بوده است. این مساله در کنار حواشی آن همانند تاخیر در حرکت وسایل نقلیه عمومی شهری، قطارها و هواپیماها و سرگردان شدن مسافران ممکن است همه برآوردها در مورد درآمد فرانسه از میزبانی مسابقات را محقق نکرده باشد. فرانسه برای برگزاری مسابقات فوتبال، یک میلیارد و 700میلیون یورو برای نوسازی یا ساخت استادیوم‌ها و محل‌های تماشای عمومی فوتبال هزینه کرده و در چهار شهر لیل، نیس، بوردو و لیون چهار استادیوم ویژه مسابقات یورو 2016 ساخته شده است.

مرکز«حقوق و اقتصاد ورزشی» در «لیموژ» در جنوب غربی فرانسه میزان عایدی این کشور از برگزاری این مسابقات را یک میلیارد و 266میلیون یورو برآورد کرده است. فرانسه تعداد تماشاچی خارجی یورو 2016 را دو میلیون و 500 هزار نفر پیش‌بینی کرده است.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) برگزارکننده این مسابقات تخمین زده که هر تماشاچی در روز 353یورو هزینه کند. به این هزینه باید بهای 25تا 900یورویی بلیت و هزینه اقامت را نیز افزود. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که مسابقات جام ملت‌های اروپا، یک میلیارد و 266میلیون یورو عاید اقتصاد فرانسه کند.

مقامات فرانسه 90هزار پلیس را برای تامین امنیت در زمان برگزاری جام ملت‌های اروپا بسیج کردند. همچنین نیروهای ویژه و امدادی در 10شهر میزبان مسابقات یورو 2016 عملیات کسب آمادگی برای مواجهه با بدترین اتفاقات ممکن را اجرا کردند که سناریوهایی چون گروگان‌گیری، پخش مواد سمی در سکوهای جایگاه تماشاچیان، حمله تروریستی و عملیات انتحاری را شامل می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر