ترورهای هدفمند داعش از عراق تا بنگلادش

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۰۰

گروه جهان

دو انفجار تروریستی در بغداد که حدود 300 کشته و زخمی برجای گذاشت، عراقی‌ها را بار دیگر عزادار کرد. این حملات تنها یک روز پس از حمله تروریستی در داکا، پایتخت بنگلادش روی داد، حمله‌یی که در جریان آن 80 نفر کشته و زخمی شدند. داعش مسوولیت این انفجارها را برعهده گرفته است.

به گزارش رویترز، در حمله اول یک خودرو بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک رستوران در یک مرکز خرید در منطقه کراده منفجر شد. به هنگام حمله مردم زیادی مشغول خرید مایحتاج رمضان بودند. انفجار دوم در منطقه‌یی شیعه‌نشین در شمال بغداد رخ داد که بر اثر آن تعدادی کشته و زخمی شدند. این انفجارها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای دولتی عراق موفق شدند تا شهر فلوجه را که مدت‌ها در کنترل داعش بود، از کنترل آنها خارج کنند. مقامات عراقی می‌گویند که داعش از فلوجه برای حمله به بغداد استفاده می‌کرده است. داعش اعلام کرده انفجار در محله کراده توسط یک عامل انتحاری صورت گرفته است. نخست‌وزیر عراق، در واکنش به این حملات متعهد شده که عاملان این انفجارها را قصاص کند. حیدر العبادی گفته است: «عاملان این حملات بعد از اینکه در میدان جنگ شکست خوردند، دست به این انفجارها به عنوان تلاشی ناامیدکننده می‌زنند.»پیش‌تر نیز جان برنان، رییس سازمان سیا، به کمیته اطلاعات سنای ایالات متحده گفته بود که «با تشدید فشارها بر داعش، پیش‌بینی ما این است که این گروه تروریستی برای حفظ برتری خود، کارزارهای ترور جهانی را تشدید کند.»


چرا بنگلادش؟

اگرچه دولت بنگلادش بارها حضور داعش در این کشور را رد و اعلام کرده که عوامل داخلی در حملات تروریستی از این دست نقش داشته‌اند، با این حال تحلیلگران بسیاری بر این باورند که دلیل تلاش دولت بنگلادش برای کمرنگ کردن نقش داعش، سیاسی بوده و داکا تلاش دارد تا با متهم کردن مخالفان داخلی به دست داشتن در ناآرامی‌ها، از این مساله به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان استفاده کند.

روزنامه نیویورک تایمز یک‌شنبه در مطلبی با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش در بنگلادش می‌نویسد؛ حدود 4سال است که داعش سیاست کشتار گسترده را در سوریه و عراق دنبال می‌کند و در حملات خود به کشورهای غربی مانند فرانسه و بلژیک نیز تاکنون هیچ تبعیضی میان قربانیان خود قائل نشده است. اما بررسی دقیق‌تر فعالیت‌های تروریستی این گروه در بنگلادش نشان می‌دهد که سیاست این گروه در این کشور «ترور هدفمند» است. داعش برای نخستین‌بار در سپتامبر گذشته یک تبعه ایتالیایی50 ساله را در داکا به قتل رساند و تروریست‌های دستگیرشده در جریان بازجویی اقرار کردند که به آنها دستور داده شده بود تنها یک خارجی سفیدپوست را با چاقو به قتل برسانند. به دنبال این قتل، در ماه اکتبر نیز یک تبعه ژاپنی در بنگلادش به قتل رسید و در ماه نوامبر هم چند ضارب مسلح سوار بر یک موتورسیکلت یک کشیش کاتولیک را در شمال بنگلادش به گلوله بستند. برای گروه داعش که همواره به عناصر خود در اروپا توصیه می‌کند؛ «هر کسی را در هر جا که می‌توانند» بکشند، تاکتیک‌های به‌کارگرفته شده در بنگلادش تا حدودی کنترل‌شده‌تر به نظر می‌رسند.

به‌گفته کارشناسان امنیتی، دلیل اینکه سیاست داعش در بنگلادش متفاوت از سیاست کلی آن است، این است که این گروه برای جلب حمایت خارجی بیشتر از خود و از دست ندادن حامیانش نیازمند آن است که در برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی در کشورهای مسلمان ملاحظات متفاوتی را در مقایسه با حملات تروریستی در کشورهای غیرمسلمان درنظر بگیرد. بنابراین، گروهی که از انجام ترورهای کور در کشورهای غربی استقبال می‌کند، هنگام طرح‌ریزی حملات در کشورهای مسلمانی مانند ترکیه و بنگلادش باید اطمینان حاصل کند که در این حملات آسیبی متوجه مسلمانان سنی نشود یا دست‌کم در ظاهر نشان دهد که قصد کشتن مسلمانان سنی را نداشته است. به نوشته نیویورک‌تایمز، داعش در 9 ماه گذشته مسوولیت 19حمله را در این کشور آسیایی برعهده گرفته است که تقریبا در تمام آنها، تروریست‌ها اقلیت‌های مذهبی مانند هندو، شیعه و مسیحی یا اتباع خارجی را هدف قرار داده‌اند. به اعتقاد این تحلیلگران، یکی از دلایل احتمالی سکوت داعش در برابر حملات تروریستی اخیر در فرودگاه استانبول نیز همین مساله است. چراکه داعش و القاعده همواره در موضوع کشتن مسلمانان سنی با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته‌اند و یکی از مقامات القاعده نیز بلافاصله پس از حملات تروریستی استانبول در صفحه منتسب به خود در شبکه اجتماعی توییتر با مقدس خواندن خون مسلمانان سنی، کشته شدن آنها در این حادثه را به‌شدت محکوم کرد. به گفته این کارشناسان، شاید به همین دلیل است که داعش که همواره به سرعت مسوولیت حملات تروریستی خود را در نقاط مختلف جهان برعهده می‌گرفت، در برابر حملات تروریستی استانبول به نحو بی‌سابقه‌یی سکوت اختیار کرد. البته القاعده نیز با وجود ادعای خود و هشدارهایی که در ظاهر پیش از عملیات‌های تروریستی به مسلمانان می‌دهد، تاکنون باعث کشته شدن شمار زیادی از مسلمانان در گوشه و کنار جهان شده است؛ اما در هر حال، رویکرد متفاوت این گروه نسبت به داعش همچنان بین این دو گروه محل مناقشه است و ظاهرا داعش نیز طی ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از تضعیف پایگاه اجتماعی خود در میان شهروندان کشورهای مسلمان باید با تعدیل رویکرد غالب خود، حملات تروریستی در این کشورها را به گونه‌یی برنامه‌ریزی کند که مسلمانان سنی، هدف اصلی این حملات قرار نگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر