برنامه ‌ششم ‌توسعه ‌و اصلاحیه‌ بودجه درمجلس

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۸۱

عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم ۳لایحه ازسوی دولت به مجلس طی هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، غلامرضا کاتب در حاشیه نشست علنی روز گذشته درخصوص اولویت‌های مجلس دهم گفت: طی هفته جاری لایحه برنامه ششم توسعه کشور، لایحه احکام دایمی شدن برنامه‌های توسعه و اصلاحیه بودجه ازسوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

وی به مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دهم پرداخت و تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش کشور رکود اقتصادی است که دامن دولت و کشور را گرفته و باید مجلس و دولت در این خصوص تصمیماتی اتخاذ کنند که اقتصاد کشور از حالت رکودی خارج شود.

نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مصوبه‌یی در هیات وزیران به تصویب رسانده که اصلاحیه قانون بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند و در این اصلاحیه 3تبصره وجود دارد که بحث تبصره‌های19 و 20 است که در لایحه بودجه سال95 به تصویب

مجلس نرسید.

کاتب تصریح کرد: در رابطه با موارد مذکور به مجلس دهم پیشنهاداتی شده که ازجمله مواردی که در تبصره20 مطرح بود بحث بدهی‌های مسجلی که دولت به بانک‌ها داشته و در آنجا پیشنهاد داده شده که برای بدهی‌های مذکور دولت اجازه داشته باشد اوراق مالی اسلامی را به فروش برساند تا بدهی بانک‌ها تسویه و زمینه برای افزایش سرمایه بانک‌ها فراهم شود که این موضوع تسهیلات‌دهی بانک‌ها آسان خواهد کرد.

عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: در تبصره19 که به موضوع اصلاح صورت‌های مالی می‌پردازد به دولت اجازه داده شده از محل مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بتواند به‌عنوان بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و بانک‌های دیگر محاسبه کند و رقمی پیش‌بینی می‌شود که از انجام این مهم رقمی تهاتر شود.

وی ادامه داد: در پیشنهاد پرداخت بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها در لایحه جدید 45هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که اگر یقینا در مجلس این اتفاق بیفتد و اجازه اوراق مالی اسلامی را دولت بتواند به فروش برساند نقش مهمی در شکستن رکود و بهبود شرایط دارد. به‌دلیل اینکه دولت انتظار همراهی مجلس را درخصوص بررسی لوایح اصلاحی بودجه و برنامه ششم توسعه دارد تعطیلات تابستانی مجلس به تاخیر افتاد بنابراین مجلس علاوه بر هفته جاری به مدت 2هفته دیگر جلسه کاری خواهد داشت.

عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین یکی دیگر از پیشنهادهای دولت مبنی بر این است که بتواند 5هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به فروش برساند که صرف بیمه سلامت و 7طرح تحول سلامت شود تا اقدامی درراستای کار ارزشمند دولت باشد و دولت بتواند بدهی‌های خود را در این رابطه پرداخت کند.

کاتب با بیان اینکه دولت 2پیشنهاد دیگر در اصلاحیه بودجه ارائه داده است، اظهار کرد: هر دو پیشنهاد به اصلاح تبصره14 قانون بودجه برمی‌گردد به‌دلیل اینکه تکلیف شده کلیه وسایل نقلیه مجهز به کارت سوخت شوند تا بتوانند سوخت دو نرخی دریافت کنند.

وی افزود: نحوه تعیین قیمت سوخت به این صورت خواهد شد که علاوه بر قیمت تمام شده، هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، جانبی، هزینه جانبی و هزینه کارت اضافه شود تا قیمت سوخت تعیین شود که البته بنده در مجلس نهم نیز مخالف این کار بودم، به‌دلیل اینکه دو نرخی شدن تبعات دارد و باعث ایجاد مشکل در نظام حمل‌ونقل و فروش سوخت می‌کند.

کاتب تصریح کرد: پیشنهاد دولت درخصوص قیمت بنزین این است که مانند گذشته کار ادامه یابد و بنزین تک نرخی باشد تا آرامش در جامعه حفظ شود به‌دلیل اینکه در تک‌نرخی بودن سوخت فسادی وجود ندارد و امیدوارم همکاران نماینده به این موضوع رای دهند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر درخصوص ضوابط حذف 3دهک جامعه از دریافت یارانه است که از درآمد سالانه 35میلیون تومان برخوردار هستند به‌دلیل اینکه تنها از بخشی از اقشار نام برده شده و نکته دیگر اینکه در صورت دریافت یارانه نقدی از تیر ماه این موضوع به‌عنوان جرم محسوب می‌شود بنابراین دولت پیشنهاد حذف تبصره14 را داده است.

کاتب افزود: شناسایی اقشاری که در بودجه برای حذف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده‌اند و در این رابطه به جرم مرتکب شده‌اند، کار آسانی نیست و دولت برای حفظ اعتماد و رضایت مردم پیشنهاد حذف این تبصره را داده است.

وی با بیان اینکه دولت تعهد داده که طی امروز و هفته جاری لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم کند، تصریح کرد: نباید فراموش کرد یک بار این موضوع در مجلس نهم مورد رسیدگی قرار گرفته و نظرات همکاران نماینده در دوره گذشته به دولت رسیده است، با اصلاحات دولت درخصوص لایحه بودجه به محض چاپ دراختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت تا ظرف 5روز نظر تخصصی خود را به کمیسیون ارائه دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر