تامین‌اجتماعی به مسیر اصلی خود بازگشت

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۸۰

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در دولت یازدهم در مجموع افزایش مستمری بیمه‌شدگان غیرشاغل بالغ بر 79درصد بوده است. اگرچه این مبلغ در مقایسه با عملکرد دولت‌های هشتم و نهم درخصوص افزایش حدود 40درصدی مستمری‌های بیمه‌شدگان غیرشاغل مبلغ قابل‌توجهی است اما این میزان هنوز پاسخگوی هزینه‌های زندگی خانواده‌های این کارگران نیست.

سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: امسال باوجود افزایش ۱۲درصدی مستمری بازنشستگان صندوق‌های دولتی در سازمان تامین‌اجتماعی میزان مستمری بازنشستگان در همه سطوح به میزان ۱۴درصد بود که امیدواریم با ادامه این مسیر و بهبود وضعیت اقتصادی امکان افزایش واقعی مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی فراهم شود.

وی با یادآوری سنگینی بار همه مشکلاتی که از عملکرد دولت‌های نهم و دهم به سازمان تامین‌اجتماعی منتقل شده است، گفت: در دولت یازدهم تمام تلاش‌ها بر این بوده تا بار دیگر سازمان تامین‌اجتماعی به مسیر اصلی خود بازگردد.

نوربخش افزود: از آنجا که کارگران و کارفرمایان بیمه شده تامین‌کنندگان اصلی منابع مالی سازمان تامین‌اجتماعی هستند، عقیده داریم اداره این سازمان باید به همان شیوه سه‌جانبه‌گرایی باشد و برای همین در زمان دولت یازدهم به تمام شائبه‌ها و انحرافاتی که متوجه این سازمان شده بود، خاتمه دادیم و مسیر سازمان را به راه اصلی خود بازگرداندیم.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی همچنین از بهره‌برداری از ۴۱پروژه درمانی، بیمه‌یی و اقتصادی جدید در ۱۸ استان کشور در هفته تامین‌اجتماعی خبر داد و افزود: تمام این پروژه‌ها با هدف ارتقای کیفی و کمی خدمات سازمان تامین‌اجتماعی به جامعه ۴۱میلیون و ۸۰۰هزار نفری بیمه‌شدگان این سازمان طراحی و آماده بهره‌برداری شده‌اند.

نوربخش با بیان اینکه در حال حاضر تمام بخش‌های بیمه‌یی، درمانی و اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی در جهت حفظ منافع بیمه‌شدگان سازمان فعالیت دارد، تصریح کرد: هیچ کدام از بخش‌های سازمان به‌ویژه بخش‌های اقتصادی به حیات خلوت جریان‌ها و گروه‌های خاص تبدیل نشده است.

نوربخش در توضیح وضعیت آماری جامعه ۴۱میلیون و ۸۰۰هزار نفری سازمان تامین‌اجتماعی گفت: از این تعداد ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر بیمه شده اصلی، ۹میلیون بیمه شده اجباری، یک میلیون بیمه شده اختیاری و مابقی بیمه شده خاص هستند.

وی با بیان اینکه شمار بیمه‌شدگان مستمری‌بگیر و مقرری‌بگیر اصلی این سازمان بالغ بر 2میلیون و 900هزار نفر است، افزود: با احتساب بیمه‌شدگان تبعی تعداد این افراد تا 5میلیون و 200هزار نفر افزایش می‌یابد که نصف بیشتر آنها افرادی هستند که ارزش ریالی دریافتی آنها نزدیک به حداقل‌های مصوب است.

نوربخش با اشاره به اینکه سازمان تامین‌اجتماعی برای حمایت از شکوفایی اقتصاد درون‌زا بسته‌های حمایتی را از کارفرمایان و فعالان بخش اقتصادی طراحی و اجرایی کرده است، تصریح کرد: اقدام نخست سازمان تامین‌اجتماعی این بود که به کارفرمایانی که در انجام تعهدات خود با مشکل مواجه هستند مهلت یک ساله داده تا به‌راحتی برای دریافت تسهیلات بانکی و اعتباری گام بردارند.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی همچنین از بخشودگی جرایم بیمه‌یی کارفرمایان به‌عنوان اقدام دیگر این سازمان در جهت حمایت از تولید یاد کرد و افزود: بعد از بحران اقتصادی سال۹۰، قانونی تصویب شد که براساس آن به کارفرمایانی که تا پیش از این خوش‌حساب بودند مهلت داده می‌شد تا با پرداخت اصل بدهی خود از پرداخت جرایم دیرکرد معاف شوند.

وی ادامه داد: این قانون تا به امروز اجرایی نشده بود اما اکنون برابر مهلت سه ماهه‌یی که از تاریخ ۲۷خرداد تا ۲۷شهریور تعیین شده است، کارفرمایان مشمول می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان از بخشودگی ۵۰تا ۱۰۰درصدی جرایم بیمه‌یی برخوردار شوند. نوربخش همچنین از تغییر رویه بازرسی‌ دفا‌تر قانونی کارگاه‌های تولیدی، به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایی که درراستای حمایت از تولید داخلی طراحی شده است، یاد کرد و افزود: تا پیش از این بازرسی دفاتر رسمی کارگاه‌ها مشمول یک بازه ۱۰ساله می‌شد و همین مساله سبب شده بود تعداد پرونده‌های بازبینی نشده تا 14هزار عدد برسد.

وی ادامه داد: به‌تازگی این شرایط تغییر کرده است و درنتیجه دوره بازرسی از 10سال به 2سال کاهش یافته و امیدواریم از این طریق شاهد بهبود فضای اقتصادی باشیم.

نوربخش در توضیح برنامه‌های در دست اجرای سازمان تامین‌اجتماعی گفت: برای رسیدگی به پرسش‌ها و شکایات‌ بیمه‌شدگان به‌زودی سیستم‌های CRM این سازمان راه‌اندازی خواهد شد. وی در عین حال از جایگزین شدن سیستم تشکیل پرونده و بایگانی الکترونیکی به جای شیوه مرسوم خبر داد و افزود: با این اقدام روند نقل‌وانتقال و نگهداری از پرونده‌های بیمه‌شدگان و دسترسی به اطلاعات آن به‌صورت جدی متحول خواهد شد. نوربخش همچنین از برنامه‌ سازمان تامین‌اجتماعی برای جایگزین کردن کارت هوشمند با دفترچه بیمه‌های این سازمان به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های سازمان تامین‌اجتماعی خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر