واکنش ستاد مبارزه با قاچاق کالا نسبت به تعطیلی مغازه‌های بازار تهران

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۷۴

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد که صنوف مختلف باید در زمینه اجرای طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق در سطح عرضه همکاری لازم را داشته باشند، چراکه با بستن مغازه‌ها و پنهان کردن کالاهای قاچاق مساله حل نمی‌شود.

علیرضا گلستانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق سلامت محور در بازار بزرگ تهران از سوی سازمان تعزیرات که روز گذشته باعث شد بسیاری از مغازه‌ها کرکره‌هایشان را پایین بکشند، گفت: فروش کالای قاچاق ممنوع است و کسی که مرتکب آن شود باید جریمه شود، چون فروش کالای قاچاق جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلی که در سطح عرضه کالای قاچاق وجود دارد طرف تقاضا و مصرف‌کننده است. اما از طرف دیگر فروشندگان می‌دانند که این کالاها قاچاق است و در عین حال که به این موضوع آگاه هستند مرتکب این خلاف می‌شوند.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: به عنوان نمونه طبق قانون، دکه‌ها اجازه فروش سیگار و کالاهای دخانی را ندارند و به عنوان دکه‌های مطبوعاتی مجوز فعالیت دارند اما با این وجود این تخلف را انجام می‌دهند.

گلستانی‌زاده با بیان برخی برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای سامان‌دهی و جمع‌آوری کالاهای قاچاق گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌یی را برای ساماندهی سطح عرضه کالاهای قاچاق تدوین کرده است. این برنامه‌ها شامل مبارزه با قاچاق پوشاک، سوخت، گوشی تلفن همراه، کالاهای سلامت‌محور و همچنین بسته‌های مبارزاتی برای کالاهای دخانی می‌شود و بسته‌یی هم برای مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه و حمایت از تولید تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، قرار است چند نتیجه حاصل شود. اول اینکه صنوف باید به لحاظ دارا بودن مجوز شناسایی شوند. در حال حاضر در برخی صنوف مکمل‌های غذایی یا داروهای نیروزا فروخته می‌شود در حالی که چنین مجوزی وجود ندارد و این کالاها باید به سمتی حرکت کند که در محل‌های رسمی و مجوز‌دار فروخته شوند.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه عرضه کالای قاچاق در سطح عرضه باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: نکته دیگر در این زمینه عدم عرضه کالای قاچاق در صنوف است و صنوف باید تعهدشان را نسبت به این امر اجرا کنند. در این باره چند بار از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مختلف دعوت کرده‌ایم و آنها پذیرفتند که سامان‌دهی لازم را انجام دهند.

گلستانی‌زاده تصریح کرد: تقریبا در هیچ کشور صاحب نظمی حتی در همسایگان مانند ترکیه هیچ مغازه‌داری جرأت فروش کالای قاچاق را ندارد. ‌یعنی اگر از مرز کالای قاچاق عبور کند مغازه داری حاضر به فروش آن نیست، چرا که جریمه‌های سنگینی در پی دارد. در واقع کشورهای دیگر برخلاف ما که می‌گویم باید مبادی را برای ورود قاچاق کنترل کنیم، سطح عرضه را کنترل می‌کنند تا دیگر وارد کردن کالای قاچاق فایده‌یی نداشته باشد.

او درباره اینکه در پی حضور سازمان تعزیرات در بازار بزرگ برخی کسبه مغازه‌های خود را تعطیل کردند، گفت: ‌پنهان کردن کالای قاچاق و بستن مغازه‌ها نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و این کار یک نوع دهن کجی به قانون است. قاعدتا از صنوف و کسبه که بیش از ۹۰درصدشان در جهت امرار معاش سالم کار و زندگی می‌کنند توقع همکاری وجود دارد. البته جمع‌آوری کالاهای قاچاق در سطح عرضه به زمان نیاز دارد اما نباید با قهر کردن و بستن مغازه‌ها اصل موضوع را فراموش کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر