نان زنجبیلی در فهرست میراث ثبت شد

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۶۶

نان زنجبیلی در میان شیرینی‌های مخصوص عید به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس در آثار ملی کشور ثبت شد. به گزارش مهر، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این باره گفت: در آخرین جلسه شورای ثبت میراث ملی کشور که تشکیل شد، پرونده نان زنجبیلی با رای این شورا در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

کریمی درباره انواع شیرینی‌های سنتی استان گلستان و تقسیم‌بندی‌ آنها گفت: شیرینی‌های مخصوص عید در میان گرگانی‌‌ها به چند گروه تقسیم می‌شود؛ حلواها، شیرینی‌‌ها و شکلات‌ها ازجمله این شیرینی‌ها شامل حلوا اُماج، نون عیدی (شامل: نان خرمایی، نان زنجفیلی (زنجبیلی)، سرغربیلی، نان پادرازی خشک) و نان پادرازی روغنی، کلمبه، قطاب، آب نبات شیری، پشت زیک و... بوده که از دیرباز به‌صورت کاملا سنتی تهیه و در مراسم، جشن‌ها و اعیاد بزرگ مانند نوروز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی همچنین در خصوص مواد استفاده در ترکیبات نان زنجفیلی افزود: از آرد گندم، شکر، کره محلی و زنجبیل استفاده می‌شود و به شکل لوزی برش داده می‌شود. ترکیب زنجبیل در این شیرینی موجب خوش طعم شدن و بالا رفتن ارزش غذایی و درمانی آن شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس (میراث معنوی) این اثر را با عنوان نان زنجبیلی؛ نان شیرینی سنتی (نون عیدی) گرگان به شماره ۱۱۶۰ در اسفندماه سال ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

این نان همچنین یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین نان‌ها در تبریز است که در مراسم مختلف مذهبی، در مهمانی افطار و برای صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر