تب نرخ بیکاری فرونشست

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۶۴

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، تب و تاب بالا بودن نرخ بیکاری در دو سال گذشته و در بیشتر کشورها رو به کاهش گذاشته است. به‌طوری‌که میانگین نرخ بیکاری در کشورها در سال 2014 کاهش یافته و به سطح سال 2006 رسیده است. هرچند نگاهی دقیق‌تر به نوسانات نرخ بیکاری در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این نرخ در برخی از این کشورها با افزایش روبه‌رو بوده است. با این حال، به‌طور متوسط می‌توان گفت که تب و تاب رشد نرخ بیکاری در سال‌های اخیر سرد شده است.

نگاهی دقیق‌تر به آمار کشورها نشان می‌دهد افغانستان، آلبانی، اتریش و یونان ازجمله کشورهایی هستند که با افزایش نرخ بیکاری روبه‌رو بوده‌اند. البته برخی از این کشورها با بحران‌های متعددی روبه‌رو بوده‌اند و نرخ بیکاری در آنها به صورت طبیعی بالا رفته است. به عنوان مثال، نرخ بیکاری در یونان از 7.7 به 26.3درصد طی سال‌های 1991 تا 2014 رسیده است. افغانستان نیز با کمی افزایش در نرخ بیکاری روبه‌رو بوده و از 8.6 به 9.1درصد در این شاخص رسیده است.

در این میان، برخی کشورها با کاهش نرخ بیکاری روبه‌رو بوده‌اند. استرالیا، بحرین، بلاروس، هند و عراق ازجمله کشورهایی هستند که توانسته‌اند در این مدت، نرخ بیکاری خود را کاهش دهند. در این میان استرالیا نرخ بیکاری خود را از 9.6 به 6درصد کاهش داده است. همچنین بحرین در همین بازه زمانی، از نرخ 4.2 به 3.9درصد در نرخ بیکاری رسیده است. عراق در این میان کاهش بیشتری را در نرخ بیکاری خود شاهد بوده است. به‌طوری‌که از 19.8به 16.4درصد در این شاخص رسیده است.

در میان نرخ‌های بیکاری، موریتانی با عددهای بزرگ‌تری در این رابطه روبه‌رو است. این کشور در سال 1991 با نرخ بیکاری 31.9درصد روبه‌رو بود و توانست این نرخ را در سال 2014 به 31درصد برساند؛ کاهشی که اندک بوده اما به همین میزان تب‌وتاب بیکاری را در این کشور سرد کرده است.

در این میان اگر یک ارزیابی از میانگین نرخ بیکاری در جهان صورت گیرد، بازهم با کاهش این نرخ روبه‌رو می‌شویم. نوسانات نرخ بیکاری در سال‌های 1991 و 2002 به بیشترین میزان خود رسیده بود. اما کمی بعد و از سال 2004 این روند به سمت کاهش سیر کرد. کمترین میانگین نرخ بیکاری مربوط به سال 2007 است که عدد 5.5درصد را به ثبت رسانده است. شاخص بیکاری در جهان به صورت میانگین در سال‌های 2011 تا 2013 ثابت و روی عدد 6درصد بوده است.

همین نرخ در سال 2014 بازهم کاهش یافته و به عدد 5.9درصد رسیده است. این اعداد میانگین نرخ بیکاری است که از سوی سازمان جهانی کار اعلام شده است. برخی کارشناسان معتقدند که نمی‌توان به صورت قطعی در مورد میانگین جهانی نرخ بیکاری نظر کارشناسی داد چراکه برخی کشورها با بحران روبه‌رو بوده و از همین منظر با افزایش نرخ بیکاری روبه‌رو شده‌اند. با این حال، برخی بحران‌ها مانند بحران‌های اقتصادی که پیش از این در اروپا روی داده بود، جهانی بوده و تاثیر آن به خوبی در میانگین نرخ بیکاری قابل مشاهده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر