خوش‌حسابی و افزایش خرید هند از ایران در سودای فرزاد B

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۵۸

تعادل

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر تحرکات هند در پرداخت بدهی چند میلیون دلاری خود به ایران، داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد، هند صادرات نفت خود از ایران را در ماه ژوئن به طرز قابل توجهی افزایش داده است. بسیاری اعتقاد دارند که افزایش صادرات نفت هند از ایران می‌تواند وعده‌یی از سوی هندوستان برای حضور در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B باشد. میدان گازی‌ای که هندوستان به واسطه تقاضای روزافزودن خود در حوزه محصولات پتروشیمی به آن نیاز فراوانی دارد. به گزارش «تعادل»، اکونومیک تایمز روز گذشته نوشت که داده‌های منتشر شده از سوی رویترز نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران به هند در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 39درصد افزایش یافته است. این روزنامه چاپ دهلی دیروز با نوشتن این خبر افزود: «صادرات نفت ایران به هند در نیمه اول 2016 با 58درصد افزایش از 216هزار و 500بشکه در سال گذشته به 342هزار بشکه در روز رسید.

اچ‌پی‌سی‌ال متال انرژی، که در مالکیت پالایشگاه هندوستان قرار دارد در نوامبر سال 2012 تحت فشارهای غرب، واردات نفت خود از ایران را متوقف کرد. اکنون پس از 3سال و نیم، این شرکت یک محموله نفتی را از تهران وارد کرده است. داده‌های منتشر شده از سوی معامله‌گران و تامپسون رویترز نشان می‌دهد این شرکت در ماه گذشته 1میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. پالایشگاه‌های هندی در ماه ژوئن 381هزار بشکه از نفت خام صادراتی ایران را به خود اختصاص دادند. محموله‌های نفتی ایران به سوی هندوستان در ماه ژوئن 6درصد افزایش را نسبت به ماه مه ‌نشان می‌دادند. ایران در ماه ژوئن سال گذشته 274هزار و 800بشکه نفت خام به هندوستان صادر کرده بود.

داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به هند در فاصله آوریل تا ژوئن به عنوان نخستین یک‌چهارم سال جاری مالی، از 306‌هزار بشکه در سال گذشته و در بازه زمانی مشابه به 384‌هزار و 500‌هزار بشکه رسیده است که افزایشی 25.6درصدی را نشان می‌دهد. اسار پالایشگاه نفتی خصوصی هند با وارد کردن 180‌هزار و 600 بشکه نفت خام بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران در ماه ژوئن بود، مجتمع پالایش و پتروشیمی مانگالور نیز با 69‌هزار بشکه واردات در رده دوم قرار می‌گیرد. ایندین اویل کراپ به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی هندوستان نیز در این ماه 32‌هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر