جهان انرژی

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۲۵

تعویق در ساخت پتروشیمی ویتنام

نیپنا| ساخت یک مجموعه یکپارچه پالایشگاهی و پتروشیمی 20میلیارد دلاری در منطقه اقتصادی Nhon Hoi ویتنام به تعویق افتاد. به گزارش پایگاه تخصصی پلاست مارت، شرکت پی تی تی (PTT) تایلند که بزرگ‌ترین شرکت انرژی این کشور به شمار می‌رود؛ از به تعویق افتادن برنامه خود برای ساخت یک مجموعه یکپارچه پالایشگاهی و پتروشیمی 20 میلیارد دلاری در منطقه اقتصادی Nhon Hoi استان بین دین (Binh Dinh) ویتنام خبر داد. این شرکت عواملی نظیر بی‌ثباتی و تغییرات سیاسی در این کشور و نوسان بازار جهانی نفت خام را از دلایل این تصمیم عنوان کرد. پی تی تی قرار است تا پایان سال، میزان و نحوه سرمایه‌گذاری خود را مورد بازبینی قرار دهد.

شرکت‌های آرامکو عربستان سعودی و پی تی تی هر یک 40 درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند و دولت ویتنام متعهد به تامین 20 درصد اعتبار باقی مانده است. شرکت دولتی پی تی تی پس از انجام بیش از چهار سال مطالعات امکان‌سنجی برای سرمایه‌گذاری در مرکز ویتنام، نهایتا امسال تصمیم به آغاز عملیات ساخت و ساز مجموعه یادشده با مشارکت شرکت سعودی آرامکو گرفت. این طرح شامل یک پالایشگاه با ظرفیت 400 هزار بشکه در روز و یک مجتمع تولید الفین‌ها و محصولات آروماتیکی با ظرفیت تولید 5میلیون تن در سال است که می‌تواند به تامین نیاز بازار داخلی این کشور برای مشتقات نفتی و تقویت صادرات کمک شایانی کند. دفتر مرکزی شرکت پی تی تی در بانکوک تایلند واقع است و عمده سهام آن در اختیار دولت این کشور قرار دارد. این شرکت مالک شبکه گسترده‌یی از خطوط لوله دریایی انتقال گاز در خلیج تایلند است و شبکه‌یی از پایانه‌های ال پی جی را در سراسر تایلند اداره می‌کند. از دیگر فعالیت‌های شرکت پی تی تی می‌توان به تولید برق، تولید و عرضه محصولات پتروشیمی، اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی و خرده‌فروشی بنزین اشاره کرد.


رشد 7 درصدی طلای سیاه در یک هفته

تسنیم| قیمت جهانی نفت در معاملات هفته گذشته ۷ درصد افزایش یافت و در پایان معاملات دیروز به ۵۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، در حالی که سرمایه‌گذاران خود را برای آغاز معاملات در سه ماهه سوم سال آماده کرده‌اند و کاهش ارزش دلار بر اکثر کالاها تاثیرگذار بوده، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و نفت برنت بالاترین رشد قیمت هفتگی از اواسط ماه مه ‌تاکنون را تجربه کرد.

بازار تاثیر چندانی گزارش صنعتی اخیر که نشان داد تعداد سکوهای حفاری نفت در امریکا برای چهارمین هفته در 5 هفته گذشته افزایش داشته نپذیرفت. بر اساس گزارش موسسه بیکر هاگز، تولید‌کنندگان امریکایی این هفته 11 سکوی نفتی را اضافه کردند که بیشترین افزایش از ماه دسامبر تاکنون بود و نشان داد که روند نزدیک به 2ساله کاهش تعداد سکوها شاید در حال پایان یافتن است. فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیچرز در شیکاگو گفت: «افزایش تعداد سکوها نشان‌دهنده افزایش تولید است، اما تعداد سکوها همچنان 300 عدد نسبت به یک سال قبل کمتر است، بنابراین فعالا کسی نگرانی این افزایش تعداد سکوها نیست.»بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 64 سنت، معادل 1.3 درصد افزایش به 50 دلار و 35 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 66 سنت، معادل 1.4 درصد افزایش به 48 دلار و 99 سنت رسید. افزایش قیمت 4 درصدی نفت برنت از جمعه گذشته تاکنون، بیشترین رشد هفتگی در 7 هفته اخیر بوده و عمدتا ناشی از کاهش شوک بعد از رای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار بوده است. قیمت نفت خام امریکا نیز در این هفته حدود 3 درصد افزایش داشت. بانک انگلیسی بارکلیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال 2016 را برای هر دو شاخص نفتی 3 دلار کاهش داده و پیش‌بینی کرده که نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت در بقیه ماه‌های سال 2016 به 44 و 43 دلار برسد. تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی نوشتند: «بازارها تنها نوک کوه یخی را که در نتیجه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به وجود آمده تجربه کرده‌اند.»


قطر دنبال بازار گاز پاکستان

ایرنا| شرکت «قطر گاز» به تازگی قراردادی با شرکت «زیرساخت‌های انرژی جهانی» (Global Energy Infrastructure Limited) امضا کرده است که بر اساس آن به مدت 20 سال، گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به پاکستان صادر خواهد کرد.

شرکت «قطر گاز» به عنوان بزرگ‌ترین تولید و صادر‌کننده گاز مایع جهان رسما اعلام کرده است: این قرارداد جدید، قراردادی میان دو شرکت نامبرده محسوب می‌شود و ارتباطی به قرارداد از پیش امضا شده میان دولت‌های پاکستان و قطر برای واردات گاز از قطر ندارد. قطر قبلا قراردادی با دولت پاکستان برای صادرات گاز ال ان جی به این کشور به مدت 15 سال امضا کرده و بر اساس آن، روزانه 400 میلیون فوفت مکعب گاز ال ان جی در اختیار پاکستان قرار می‌دهد. براساس قرارداد جدید غیردولتی، شرکت «قطر گاز» سالانه یک میلیون و 300 هزار تن گاز ال ان جی در اختیار پاکستان قرار خواهد داد این میزان در سال‌های آینده به 2میلیون و 300 هزار تن در سال قابل افزایش خواهد بود. تحویل گاز به پاکستان بر اساس قرارداد جدید قرار است از سال 2018 آغاز شود.

این گاز از طریق کشتی به بندر کراچی حمل خواهد شد و پس از تبدیل شدن به گاز طبیعی، به شبکه گاز پاکستان تزریق خواهد شد. در این گزارش، اشاره به مبلغ قرار داد نشده است اما دولت پاکستان درباره قراردادی که با دولت قطر برای واردات گاز ال ان جی امضا کرده، مدعی شده است که پاکستان نسبت به سایر کشورهای آسیایی، ارزان‌ترین قرارداد را با قطر بسته است. پاکستان به‌شدت با کمبود انرژی به ویژه گاز و برق مواجه است و در فصل سرما، بسیاری از شهرها و مناطق پاکستان دچار افت شدید گاز می‌شود به‌طوری که مردم برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌هایشان به سمت استفاده از سیلندرهای گاز گران‌قیمت، هیزم یا دیگر گزینه‌ها روی می‌آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر