اتاق بازرگانی ایتالیا، تشکلی برای بنگاه‌های کوچک

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۱۶


در میان اتاق‌های بازرگانی جهان شاید هیچ اتاقی به اندازه اتاق ایتالیا بر روی مساله بنگاه‌های کوچک و همچنین بحث رابطه نیروی کار با بنگاه‌های کوچک کار نکرده است. اتاق بازرگانی ایتالیا یا به عبارت کامل‌تر «اتحادیه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، کشاورزی و صنایع دستی ایتالیا» اتاقی است متشکل از 19 اتاق منطقه‌یی (استانی) و 102 اتاق محلی. بر طبق قانون عضویت در اتاق‌های بازرگانی محلی (شهر یا شهرستان) در ایتالیا جهت شرکت‌ها اجباری بوده و به همین جهت تعداد اعضاء اتاق‌های بازرگانی در ایتالیا به 5میلیون عضو بالغ می‌شود و از این نظر این کشور حائز رتبه اول در اروپا است. ترکیب اعضاء اتاق‌های بازرگانی در ایتالیا بدین‌ترتیب است: شرکت‌ها و موسسات خرد (دارای حداکثر 9 نفر کارمند) 4/97درصد ـ شرکت‌های کوچک و متوسط (249-10 کارمند) 4/2درصد- شرکت‌های بزرگ (بیش از 250 کارمند) 2/0درصد. ضمنا ترکیب اعضاء از نظر بخش‌های مختلف اقتصادی عبارتند از: کشاورزی 20درصد ـ صنعت 25درصد ـ بازرگانی 27درصد ـ خدمات 23درصد و صنایع دستی 5درصد. همانطور که ملاحظه می‌شود در اقتصادهای پیشرفته‌یی مانند ایتالیا هم (و همینطور ژاپن ـ فرانسه و آلمان) اکثریت قریب به اتفاق اعضای اتاق‌ها را شرکت‌ها و موسسات خرد و کوچک تشکیل می‌دهند و لذا اهمیت این شرکت‌ها در تامین منابع اتاق‌ها و در مقابل لزوم حمایت اتاق‌ها از شرکت‌ها و موسسات خرد کاملاً آشکار است.

اهم فعالیت‌های اتاق بازرگانی ایتالیا عبارتند از:

1- حفاظت از منافع اتاق‌های سراسر کشور، نمایندگی آنها در مراجع دولتی و قانونی و کمک به ترویج و توسعه آنها؛

2- فراهم‌سازی خدمات و مدیریت اقدامات مورد نیاز اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های مختلف اقتصادی بصورت مستقیم یا از طریق شرکت‌های وابسته به اتاق؛

3- - اطلاع‌رسانی و ایجاد شبکه تبادل اطلاعات بین اتاق‌ها؛

4- آموزش و انجام فعالیت‌های ترویجی در امور بازرگانی و اقتصادی؛

5- داوری و حل اختلاف اتاق بازرگانی ایتالیا در مراجع دولتی و در سطح ملی و استانی نقش مشورتی دارد ضمن اینکه در مقابل دولت نماینده کارفرمایان نیز محسوب می‌شود.

همچنین مدیریت ثبت موسسات تجاری نیز در ایتالیا به عهده اتاق است. اتاق بازرگانی ایتالیا نقش مهمی در حمایت و هدایت صنعت و تجارت کشور ایتالیا دارد و دولت و دیگر مراجع رسمی کشور با توجه به این نکته که اتاق سخنگوی تمام شرکت‌ها و موسسات اقتصادی ایتالیا محسوب می‌‌شود همواره طرح‌ها و نظرات اتاق را در تصمیمات و مصوبات خود در نظر می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر