اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۱۲

خانه‌دار شدن 4هزار و 280نفر از طریق بازار سرمایه

در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 4هزار و 280نفر با استفاده از 193هزار و 985 اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 11تیر ماه جاری، 262هزار و 923 و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر 228میلیارد ریال بود.

معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز 21درصد تعیین شده است. براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجینی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 85 و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح 92) از 500میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است، به‌طوری‌که سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران 100میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر مبلغ 80میلیون تومان است که در این صورت اوراق موردنیاز برای تهران 200برگه و برای شهر‌های بالای 200هزار نفر 160برگه و برای سایر مناطق شهری که 60میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، 120برگه خواهد بود.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای 200هزار نفر مبلغ 50میلیون تومان است که تعداد اوراق موردنیاز در تهران 120ورقه و در مراکز استان‌ها 100ورقه است. استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده از نمادهای «آبان94» و بعد از آن امکان‌پذیر است. متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد موردنیاز در نمادهای آبان94 به بعد، خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی در نمادهای مهر94 و قبل از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی 350میلیون ریال برای هر یک از زوجین، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای «آبان94» و بعد از آن همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوجین مستلزم خرید 6دانگ یک واحد مسکونی ازسوی زوجین است، از این مزایا بهره‌مند شوند.


بلوک 24.1درصدی «ورنا» معامله شد

بلوک 24.1درصدی سرمایه‌گذاری رنا بدون رقابت و به همان قیمت پایه معامله شد و نام خریدار در آینده نزدیکی اعلام می‌شود. در جریان معاملات دیروز بازار سهام، بلوک 24.1درصدی سرمایه‌گذاری رنا توسط دو سهامدار عمده این شرکت بورسی یعنی تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان روانه میز فروش شد.

در این عرضه 732میلیون و 450هزار سهم «ورنا» به همان قیمت پایه هر سهم 5063ریالی ازسوی کارگزاری مهرآفرین عرضه و توسط کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه به‌صورت یکجا و 5درصد نقد و 95درصد دیگر در 15روز کاری خریداری شد. خریدار این بلوک مشخص شده و بورس پرس بعد از طی مرحله نهایی و با تایید خریدار، اقدام به اعلام خواهد کرد. سرمایه‌گذاری رنا برنامه افزایش سرمایه 100درصدی (از 300 به 600میلیارد تومان) را از سال گذشته پیگیری می‌کند و یکی از شرکت‌های موردتوجه فعالان بازار مخصوصا هنگام اقبال به صنعت خودرو به‌شمار می‌رود.


10کارگزار برتر بورس با سهم 5.2هزار میلیاردی

در پایان سه ماهه اول سال که بیش از 15.5هزار میلیارد تومان در بورس معامله شد، ۱۰کارگزار با انجام ۳۴درصد کل معاملات در گروه برترین‌ها ایستادند و 10کارگزار با سهم صفر درصدی در گروه بدترین‌ها. بورس تهران درحالی فصل بهار را با عدم تحقق انتظار سرمایه‌گذاران به بازدهی مناسب پشت‌سر گذاشت که در نخستین فصل سال جاری نه‌تنها خبری از رشد متغیرها نبود بلکه اکثر متغیرهای اصلی با کاهش ارقام همراه بود و فعالان حقیقی و حقوقی نتوانستند بهره‌یی از این بازار پرنوسان ببرند.

به این ترتیب در پی عدم رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ، شاخص بورس با کاهش 7هزار و 604واحدی، خطوط حمایت 80تا 73هزار واحدی را از دست داد و در پایان بهار با ثبت عدد 72هزار و 615واحدی، گویای میانگین زیان 9.5درصدی سرمایه‌گذاری شد. براساس این گزارش، در سه ماهه اول سال جاری و طی 61روز کاری، بیش از 67میلیارد سهم به ارزش 15.5هزار میلیارد تومان دادوستد شد و طی آن 105کارگزار وابسته به بانک‌ها و نهادهای مالی یا خصوصی در تلاش برای انجام معاملات با هم رقابت کردند.

بررسی‌ها از عملکرد این تعداد کارگزار نشان می‌دهد 10کارگزار با انجام 34درصد کل معاملات یعنی بیش از 5.2هزار میلیارد در گروه برترین‌ها ایستاده‌اند. در صدر این گروه، کارگزاری مفید قرار دارد که به‌دلیل ارائه خدمات مخصوصا آنلاین به مشتریان پرتعداد، قادر به انجام 7.2درصد از کل معاملات سه ماهه اول سال شده است. در رتبه دوم هم کارگزاری بانک پارسیان با سهم 5درصدی و در رده سوم هم کارگزاری بانک توسعه صادرات با 4.6درصدی قرار گرفته‌اند و کارگزاری بانک پاسارگاد نیز با انجام 3.3درصد کل معاملات در پله چهارم جا خوش کرده است. در ادامه هم شرکت‌های کارگزاری آگاه، شاخص سهام، نهایت‌نگر، حافظ، بانک صادرات و شهر بین 2.5 تا 2.1 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده و در جایگاه‌های پنجم تا دهم قرار گرفتند. در انتهای این جدول 105شرکتی، 10کارگزاری مدبر آسیا، ایران سهم، فولاد مپنا، دنیای نوین، آبتین استاک، ارزش آفرین الوند، بهین پویا، جهان سهم، سهم آذین و آریا بورس با سهم صفر و یک دهم درصدی، بدترین عملکرد را داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر