آغاز موج جدید تحرک ارزش و حجم معاملات

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۱۱

گروه بورس|

روز گذشته بازار سهام همزمان با تقویت حجم و ارزش معاملات سهام شاهد معاملاتی آرام و متعادل به پیش‌رانی معدنی‌ها و خودرویی‌ها بود. بازاری که زمزمه‌های ضعیفی از ورود نقدینگی به آن شنیده می‌شود.

به گزارش «تعادل»، ارزش معاملات طی روز گذشته نسبت به روز قبل از آن تا سه برابر افزایش یافت و از رقم 200میلیارد تومان به بیش از 600میلیارد تومان رسید که نشان از وجود نقدینگی در بازار دارد که هر از چندگاهی با موج جدید حرکت کرده و در پی آن ارزش و حجم معاملات را افزایش می‌دهد. اما در زمان رکود بازار، این نقدینگی ساکن بوده و صاحبان آن اقدام به دادوستد نمی‌کنند. گفتنی است هروقت ارزش و حجم معاملات افزایش می‌یابد، گویای آغاز یک روند صعودی یا نزولی شاخص است که در روزهای آینده عملی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 12تیرماه 95 با افزایش 25واحدی به رقم 73هزار و 965واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما بدون تغییر محسوسی عدد 13‌‌هزار و 743‌واحد را تجربه کرد. دیروز شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 22‌واحدی به عدد 83‌‌هزار و 11‌واحد رسید، شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 7‌واحدی به رقم 51‌‌هزار و 410‌واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 114‌واحدی عدد 163‌‌هزار و 795‌واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس آی‌فکس با افزایش یک‌واحدی روی رقم 777‌واحد ایستاد.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت همراه اول با 35‌واحد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 29‌واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 26‌واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 34‌واحد و بانک کارآفرین و ماشین‌سازی اراک هریک به میزان 22‌واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 245میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 785میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61‌‌هزار و 228 نوبت دادوستد بود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا شیشه، حق تقدم خرید سهام رادیاتور ایران، معادن منگنز ایران، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، بهنوش ایران، حق تقدم استفاده نشده بیمه سامان، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، اوراق اجاره صچاد، اوراق اجاره ثشرق، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان، نساجی بروجرد، اوراق مشارکت میدکو، اوراق مشارکت شهرداری قم، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی، توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی آرین توسکا، احیای صنایع خراسان، ساختمان اصفهان، گروه تولیدی مهرام، سازه پویش، مهرکام پارس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، کارخانه چینی ایران و صنعتی بهشهر متوقف شدند.

به گزارش «تعادل»، دیروز همچنین بلوک 24.11درصدی سرمایه‌گذاری رنا از سوی شرکت‌های تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان وابسته به گروه سایپا به قیمت پایه هر سهم 5063ریال روی میز فروش گذاشته شد که به نظر می‌رسد تا این لحظه نتوانسته خریداری را برای خود دست و پا کند هرچند هم‌اکنون در تابلوی معاملات آمارها حاکی از انجام شدن این معامله به ارزش بیش از 366‌میلیارد و 328میلیون تومان دارد.

دیروز 159میلیون حق تقدم استفاده نشده بانک آینده به ارزش کمتر از 2‌میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در گروه مپنا نیز دیروز معاملات انتقالی به جابه‌جایی 30میلیون سهم به ارزش بیش از 24.5‌میلیارد تومان انجامید. در صنعتی دریایی ایران اما دیروز 14.5میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5‌میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

براساس این گزارش، دیروز بازار سهام بازاری متعادل و همراه با ورود ضعیف نقدینگی بود. بازاری که به نظر می‌رسید با تمرکز بر گروه خودرویی‌ها به دنبال وقوع خبرهای خوش در این گروه است هرچند شوک حاصل از جابه‌جایی مدیران عامل بانک‌ها و انتظار برای انتشار خبرهای جدید دیگری در زمینه جابه‌جایی و عزل مدیران در روزهای آینده با اشراف به بازار گوش به زنگ خبرهای جدید از سوی دولت در این زمینه باشد.

دیروز بازار دوم بورس شاهد تکاپوی معامله‌گران کوتاه‌مدت نگر برای خرید سهام شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بود. در این گروه کیسون خبرداده که پرونده انتقال این نماد از بازار پایه توافقی به بازار دوم فرابورس در دستور کار هیات پذیرش قرار گرفته و هم‌اکنون در فهرست انتظار است.

دیروز در گروه خودرویی‌ها معامله بلوکی سرمایه‌گذاری رنا در حالی مورد توجه سهامداران خودرویی قرار گرفته که روند معاملات سهام در این گروه دیروز متعادل و کم‌نوسان بود. در این گروه سایپا در حالی توقف نماد معاملاتی خود را به نظاره نشسته که در مجمع اخیر سرمایه‌گذاری سایپا خبرهایی از واگذاری برخی دارایی‌های ثابت در این شرکت داده شده است.

این در حالی است که با نگاهی به روند معاملاتی سایپا در سال مالی گذشته و همچنین در سال جاری می‌توان به نحوه هزینه‌کرد مصارف و درآمدها و انتقال سهام شرکت‌های عجیب و غریبی همچون صنایع شیمیایی سینا به پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا به قیمت‌های گزاف تامل کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر