موسسات رتبه‌بندی مهم‌ترین راه ‌حل تامین مالی

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۰۹

در کشورهایی که اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری جایگاه درست خود را دارد، اگر یک شرکتی با رتبه بالاتر برای دریافت تسهیلات مراجعه کند با نرخ‌های پایین‌تری تامین مالی می‌کند ولی به دومی اساسا تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود یا اگر هم پرداخت شود با نرخ‌های بسیار بالا پرداخت می‌کنند.

بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان مطلب فوق گفت: یکی از کارکردهای بورس در دنیا تخصیص بهینه منابع است اما متاسفانه حداقل در یک دهه گذشته فلسفه توسعه بازار سرمایه ایران مبتنی بر تعاملات بین‌المللی باز نبوده لذا این تخصیص بهینه به صورت محلی صورت پذیرفته است که توجیه‌پذیری آن در عرصه بین‌المللی و با وجود رقابت‌های گوناگون ممکن است با ابهام جدی روبه‌رو شود.

وی در ادامه افزود: حتی وقتی خواستیم در این حوزه استراتژی بنویسیم، ابهام جدی وجود داشت که آیا در تک جمله‌یی که می‌خواستیم چشم‌انداز بازار سرمایه را بیان کنیم، لزومی دارد که بگوییم بازار سرمایه‌مان دارد به یک بازار سرمایه بین‌المللی تبدیل می‌شود یا خیر؟ متاسفانه در آن زمان در نهایت این واژه حذف شد زیرا در رویکرد کلی حاکم بر کشور و تفکرات اقتصاد کلان، برنامه بین‌المللی شدن بازار سرمایه محلی از اعراب نداشت!

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم بورس بین‌المللی داشته باشیم، اظهار کرد: اینکه ما دور بورس خودمان یک دیوار بکشیم و بگوییم با این کار ما از آسیب‌هایی که به بورس‌های بین‌المللی وارد می‌شود، مصون می‌مانیم یک توجیه اشتباه است زیرا با این رویکرد در درازمدت حیات بورس به خطر می‌افتد.

خدارحمی یکی از کارکردهای بازار سرمایه که در ایران امکان تحقق آن تاکنون وجود نداشته را تامین مالی بهتر شرکت‌های موفق عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل اینکه یکی از حلقه‌های این زنجیره مفقوده در کشورمان اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری است در بازار پول و سرمایه یک شرکت موفق با رتبه بالا و یک شرکت نزدیک به ورشکستگی نرخ تامین مالی یکسانی دارند درحالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر