بدعهدی عربستان در پرداخت دیه قربانیان منا

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۹۳

انجام حج عمره منوط به محکومیت و برکناری ماموران متخلف سعودی است

گروه ایران|

پس از بروز فاجعه منا و کشته شدن بیش از 400نفر از هموطنان‌مان در مراسم حج ابراهیمی سال 94 که به دلیل سهل‌انگاری دست‌اندرکاران اجرای این مراسم صورت گرفت و متعاقب آن موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات عربستان علیه کشورمان که نمونه‌های آن قطع روابط دیپلماتیک به صورت یک‌جانبه و راه‌اندازی نوعی جنگ نیابتی علیه ایران در منطقه است، دولت سعودی در تازه‌ترین اقدام خود با کارشکنی در مسیر اعزام حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام، مانع از ادای این فرضیه واجب الهی شد و با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی و تعهدات اجرایی خود عملا سد عن سبیل‌الله را در برابر زائران ایرانی صورت داد.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج در تازه‌ترین اظهارنظرها درخصوص مناسک حج امسال، جزئیات و ناگفته‌های جدیدی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه ایران هیچگاه در بحث اعزام حجاج تردیدی به خود راه نداده، به کارشکنی سعودی‌ها در مذاکرات با مسوولان حج کشورمان اشاره کرد و گفت: آنها با تاخیری 4ماهه دعوتنامه را برای انجام مذاکرات صادر کردند و این امر خود نشانگر عزم جدی سعودی‌ها از اعزام زائران ایرانی است.

وی با اشاره به قطع مناسبات با تعطیلی سفارتخانه‌ها گفت که این موضوع متاسفانه به مشکلات اضافه کرد، درحالی‌که برای دفاع از حقوق زائران ناچاریم سفارت و کنسولگری داشته باشیم، جایگزین تعیین شود و مجوز اعزام 10 تا 12نفر صادر شود.

وی گفت: پیشنهاد هم این بود حالا که سوییس به‌عنوان حافظ منافع پذیرفته شده، عربستان تحت پرچم سفارت سوییس کنسولگری راه‌اندازی کند و ایران نیز با اعزام چند نفر از حقوق زائران دفاع کند. متاسفانه این اتفاقات نیفتاد و عربستان «محض الاتفاق» ارائه کرد که این را برای حج امضا کنید. ما هم نمی‌توانستیم امضا کنیم؛ برای اینکه مذاکره و گفت‌وگو طرفینی است و باید دو طرف اصول توافق‌شده را امضا کنند.


حق اعزام زائر برای ایران محفوظ است

به گزارش ایرنا، قاضی عسگر با اشاره به دور دوم مذاکرات و تغییر وزیر حج عربستان، بحث امنیت زائران را یکی از مشکلات مهم در مذاکرات ذکر کرد و گفت: سعودی‌ها نه‌تنها در مذاکرات برای امنیت زائران کاری نکردند، بلکه یک مجموعه شرایط تلخی را نیز اضافه کردند. مثلا اعلام کردند شما حق ندارید در ساختمان‌های خود پرچم ایران را نصب و آویزان کنید، در حالی که پرچم نماد و شعار هر کشور است و فعالیت سیاسی محسوب نمی‌شود.

سرپرست حجاج ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حق اعزام زائر برای ایران محفوظ است و در سال‌های آینده تلاش خواهیم کرد تا لحظه‌یی که امکان وجود داشته باشد به یقین برای اعزام زائران ایرانی تلاش کنیم. ما عزت ایرانی، امنیت زائر، حقوق زائر ایرانی و کشورمان را هرگز در بازی‌های سیاسی فدا نمی‌کنیم و به یقین مدافع حقوق مردم به دلیل وظیفه شرعی خواهیم بود. وی در ادامه مواضع برخی گروه‌ها در کشورهای هم‌پیمان عربستان در مورد حوادث حج سال گذشته را که در برخی نشست‌ها مطرح کردند، ناشی از اطلاعات غلط دانست و گفت: دو حالت در این مورد می‌تواند وجود داشته باشد؛ یا اینها پول گرفته و مزدور محسوب می‌شوند یا اینکه اطلاعات نادرستی دارند و امیدوارم بخش دوم باشد.

مگر حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام دست شیعه و ایران بود یا در اختیار شرکت بن‌لادن بود. دوم اینکه در حادثه منا جمعیت تنها از ایران نبود و براساس برخی آمارها یک‌هزار و 900نفر از عربستان نیز کشته شده‌اند.

دیه حادثه‌دیدگان باید در ماه اول پرداخت می‌شد

قاضی عسگر در ادامه با بیان اینکه حادثه منا عمدی نبوده است، اظهار داشت: تحقیقات و مصاحبه با شخصیت‌های خارجی در مورد حادثه منا نشان می‌دهد بی‌کفایتی و سوءمدیریت سعودی‌ها باعث این حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نیز مدیریت کند. سعودی‌ها جنازه‌ها را نیز نتوانستند مدیریت کنند و اجساد چند روز در کانتینرها کنار سردخانه باقی ماند که نشان می‌دهد ایران به هیچ‌وجه در مساله سهیم و شریک نبوده، بلکه ما طبق سال‌های قبل برنامه‌های خود را انجام دادیم. حادثه منا در حالی اتفاق افتاد که حدود 400کاروان ایران هنوز در خیمه‌ها بودند و به سمت جمرات حرکت نکرده بودند، پس اطلاعات مدعیانی که این حادثه را به ایران نسبت می‌دهند نادرست است یا مزدور هستند.

وی همچنین به گله‌مندی برخی کشورهای اسلامی از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و کشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودی‌ها و اینکه این غرامت باید در ماه نخست این اتفاق صورت می‌گرفت اشاره کرد و گفت: ما زمانی که هنوز در عربستان بودیم اسامی فوتی‌ها و مصدومان در منا و مسجد‌الحرام را ترجمه شده در اختیار مقامات سعودی قرار دادیم. عربستان باید خیلی زودتر اقدام می‌کرد و پرداخت نکردن غرامت، خسارتی است که سعودی‌ها دارند متحمل می‌شوند و خطری است که باید در مورد پیامدهای آینده آن اندیشید.

قاضی عسگر در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حج عمره گفت: مساله عمره متفاوت است. پیش‌بینی شده بود تا یک میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی‌ها برای مجازات ماموران خطاکار هستیم. اگر سعودی‌ها رسما اعلام کنند این دو خطاکار محکوم و از نیروهای امنیتی اخراج شده‌اند، زمینه برای برقراری عمره فراهم می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر