روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۷۳

چالش‌های کارت اعتباری خرید کالا همچنان ادامه دارد

فارس نایب‌رییس انجمن لوازم خانگی اعلام کرد: کارت اعتباری کالا تاثیری در حل مشکل انباشت لوازم خانگی در کارخانه‌ها نداشته است و رکود در حوزه قطعه‌سازی این صنعت نیز به علت واردات برخی قطعات لوازم خانگی از چین تشدید شده است. محمدرضا درافشار اظهار داشت: افراد مشمول طرح فروش کالا با کارت اعتباری دارای سقف حقوقی یک و نیم میلیون تومان بودند که این مساله افراد مشمول این طرح را محدود می‌کرد و هر چند این شرط اخیرا برداشته شده، اما اتفاق خاصی را شاهد نبودیم. درافشار با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها پس از 20روز مبلغ کالا را به حساب تولیدکننده واریز می‌کنند، گفت: اگر شاغلان نظامی، انتظامی و کارمندان دولت مشمول این طرح شوند، به نفع تولیدکنندگان است و میزان فروش را افزایش خواهد داد. وی اظهار داشت: کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی کوچک با حدود 40 تا 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند و بسیاری از کارخانه‌های سازنده قطعات لوازم خانگی تعطیل شده‌اند یا در معرض تعطیلی قرار دارند.


کاهش عوارض گمرکی

برای ۸ محصول کشاورزی

ایسنا مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، امریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش نرخ عوارض گمرکی هشت محصول کشاورزی طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی اتحادیه اقتصادی اورآسیا خبر داد. ابوالفضل کوده‌ای اظهار کرد: طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی اتحادیه اقتصادی اورآسیا که شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان است و طبق پیمان‌ موقت تجارت آزاد ایران با این کشورها قرار بر این شده که نرخ عوارض گمرکی هشت محصول کشاورزی کاهش یابد. وی ادامه داد: براین اساس گل‌کلم و کلم بروکلی، کلم، پسته پوسته‌دار، پسته پوست‌کنده، انگور خشک سیاه بی‌هسته، انگور خشک سلطانی، انواع دیگر انگور و نیز خرما اقلامی هستند که عوارض گمرکی واردات آن کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه گل‌کلم و کلم بروکلی عوارض گمرکی واردات آنها از ۱۱ به 5درصد و کلم از ۱۳ به 5درصد کاهش یافته است، بیان کرد: طبق این مصوبه، سایر اقلام نیز که شامل پسته پوسته‌دار، پسته پوست‌کنده، انگور خشک سیاه بی‌هسته، انگور خشک سلطانی، انواع دیگر انگور و نیز خرما هستند، عوارض گمرکی آنها از پنج به صفر درصد کاهش یافته است.


3 قاعده بازی و 4 تصمیم اساسی برای صنعت کشور

گروه صنعت مناسبت‌های قوه قضاییه و روز صنعت در تقویم، سه روز با هم فاصله دارند. مناسبت اولی در هفتم تیرماه واقع شده و دومی در دهم تیرماه. ربط این دو به هم و ارتباط مشترک‌شان با توسعه نزدیک‌تر و تنگاتنگ‌تر هم هست. نهاد قضایی حراست از حقوق مالکیت و استحکام قراردادها را بر عهده دارد و صنعت نیروی محرکه و پیشران توسعه است. رییس اتاق ایران با بیان این مطلب نوشت: کشوری به توسعه دست پیدا نمی‌کند مگر اینکه چهار تصمیم اساسی بگیرد و پس از آن، فرآیند توسعه را به سه قاعده بازی واگذارد. چهار تصمیم اساسی عبارت از میدان دادن به بخش خصوصی، محدودیت فعالیت‌های دولت، مشخص کردن سیاست حمایتی و تعیین تکلیف با کشورهای جهان است و سه قاعده بازی هم که باید بر این تصمیم‌ها حاکم شود، حقوق مالکیت، استحکام قراردادها و رقابت هستند. براساس این دیدگاه، اگر کشوری تصمیم بگیرد که توسعه پیدا کند، باید قواعد بازی را به خوبی و با شفافیت تمام تعریف و اجرایی کند. دستگاه قضایی نیز وظیفه حفاظت و حراست از این نهادها را برعهده دارد به گونه‌یی که اگر این نهادها به درستی تعریف نشده باشد یا قوه قضاییه در هر کشوری نتواند به درستی از این نهادها پاسداری کند، می‌توان گفت که آن کشور توسعه پیدا نمی‌کند.


ولوله در «کوچه مروی» قبل از طرح مبارزه با قاچاق

تسنیم ابتدای هفته جاری نصب بنرهایی در محدوده بازار تهران برای اولتیماتوم به بازاریان و برخورد با خرید، فروش، حمل و نگهداری کالای قاچاق از 12 تیرماه خبر داد، این در حالی است که این کار در کوچه مروی که پاتوق فروش کالاهایی مانند مکمل‌های دارویی و بدنسازی، لوازم آرایشی بهداشتی است، از چند روز قبل از اجرای طرح ولوله‌یی به راه انداخته است. تعدادی از فروشندگان خرد کالاهای قاچاق از جمله لوازم آرایشی بهداشتی و دارو (مانند داروهای بدنسازی)، در روزهای اخیر اقدام به فروش فوق‌العاده این کالاها با تخفیف‌های باورنکردنی حتی تا مرز 70 درصد کرده‌اند. برخی دیگر از فروشندگان نیز ترجیح داده‌اند کالاهای قاچاق خود را به نقطه‌یی دیگر منتقل کنند تا زیر بار تخفیف‌های اجباری نروند تا اگر برخوردهای دستگا‌ه‌های مسوول در امر مبارزه با قاچاق کالا مانند گذشته، موردی و زودگذر بود، دوباره این محصولات قاچاق را به ویترین مغازه و فروشگاه‌های خود بازگردانند.


پیام مدیرعامل گروه سایپا به مناسبت روز صنعت

گروه بنگاه‌ها مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به مناسبت روز صنعت گفت: کشور عزیزمان ایران پس از فراز و نشیب‌های فراوان و پشت سر گذاشتن تحریم‌های ظالمانه، با هدایت مقام معظم رهبری و اقدامات دولت تدبیر و امید، اینک با صلابت‌تر از همیشه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است. در این مقطع که مناسبات و ارتباطات بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در حال گسترش است، گروه سایپا نیز با تاکید بر اندیشه والای ایرانی و رویکرد جامعه‌ساز اسلامی به توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته همت گماشته و با اتکا به توان، تخصص و اندیشه ایرانی، رشد و توسعه صنعت خودروسازی را با نگاه به توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های بین‌المللی سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. کارکنان و مدیران گروه خودروسازی سایپا با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید، تمام توان خویش را برای تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی به‌کار خواهند بست تا برگ زرین دیگری بر افتخارات تولید ایران عزیز بیفزایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر