حمل و نقل نیازمند تجاری‌سازی

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۶۴

امیر امینی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین بخش ‌حمل‌و‌نقل، بخشی است که می‌خواهد به ارائه خدمات برون مرزی و تجارت بپردازد. بخشی که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است. امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: کریدور یک و 10 یکی از مهم‌ترین کریدورهای ما درشبکه حمل و نقل جاده‌یی است. کریدور یک از بندر گواتر سیستان و بلوچستان شروع می‌شود، مسیر خلیج‌فارس را طی می‌کند و به شلمچه در جنوب غرب کشور در استان خوزستان می‌رسد. کریدور 10 نیز مسیری است که از مرز بازرگان شروع می‌شود، از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی عبور می‌کند و به استان کردستان می‌رسد. سپس به لرستان و بعد از آن به استان خوزستان و از آنجا به بندرامام(ره) متصل می‌شود؛ یعنی مرز بازرگان به بندرامام(ره).

معاون وزیر راه و شهرسازی با توضیح اینکه کریدور پهنای مشخصی است که ممکن است در دل آن جاده، ریل و فرودگاه باشد و باید سرویس خاصی را ارائه دهد، گفت: ما در طرح جامع حمل و نقل جاده‌یی 10کریدور توسعه تعریف کرده‌ایم که کریدور یک و ۱۰ را درحال حاضر داریم. وظیفه اصلی این کریدورها این است که تجارت شرق به غرب را از آسیای شرق به سمت اروپا، تبدیل به یک جریان جنوب به شمال و شمال به جنوب کند. وی با بیان اینکه این کریدورها می‌تواند جایگاه منطقه‌یی مناسبی برای ایران تعریف کند، گفت: زیرسایه این کریدورها ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه یک ارتباط معنادار و هدفمند می‌شود. مثلا اگر قرار است در بحث تجارت با پاکستان وارد پروتکل شویم، می‌توانیم این کریدورها را برای پایه مذاکره برای توسعه تجارت معرفی کنیم.


توسعه‌دهنده مناطق حاشیه خلیج‌فارس

وی با بیان اینکه اساسا کریدورهای توسعه همان‌گونه که از نامشان مشخص است، کریدورهایی هستند که در حاشیه و در عمق آنها می‌توان توسعه برای کشور ایجاد کرد، افزود: کریدور یک درصورت احداث هم می‌تواند به کشورهای منطقه سرویس دهد و هم منجر به توسعه مناطق حاشیه خلیج‌فارس شود. از این حیث صاحب اهمیتی مضاعف است. وی با توضیح اینکه حمل و نقل، تجارت و گردشگری منطقه با احداث و توسعه این کریدور تقویت می‌شود، گفت: موقعیت جغرافیایی کریدور یک اهمیت خاصی به آن داده است.


اهمیت کریدور 10

وی با بیان اینکه کریدور۱۰ تا حدودی صاحب اهمیت بیشتری نسبت به کریدور یک است، تصریح کرد: یکی از بهترین مسیرهایی که می‌تواند در ارتباط با اروپا وشرق چین یک مسیر چندوجهی ایجاد کند کریدور ۱۰ است.

وی با بیان اینکه کریدور ۱۰ هم به توسعه خود منطقه منجر می‌شود و هم می‌تواند سرویس‌دهنده به کشورهای همسایه باشد، ادامه داد: با توسعه این کریدور بندرامام(ره) محلی می‌شود برای اینکه بارهایی از چین و شرق آسیا از طریق بندرامام(ره) به سمت اروپا فرستاده شود. ضمن اینکه جامعه داخل این منطقه می‌توانند از مواهب این کریدورکه ورود کالا یا قیمت کمتر است، بهره‌مند شوند.

امینی توضیح داد: کریدوری هم به بلغارها معرفی کرده‌ایم، بخشی از آن را توسط همین کریدور می‌توانیم سرویس دهیم؛ یعنی ارتباط بندرشهید رجایی یا امام به سمت بلغارستان از مسیر آذربایجان یا ارمنستان.


تجاری‌سازی کریدورها

وی با بیان اینکه نگاه ما هیچ‌گاه نگاه تجاری‌سازی به حمل و نقل نبوده است، تصریح کرد: متاسفانه تا پیش از این، شبکه‌های ارتباطی را تنها در داخل کشور تعریف کرده بودیم و یک خط‌کشی بین مرزها و شبکه‌های داخلی داشتیم. درصورتی که مهم‌ترین بخش حمل و نقل بخشی است که می‌خواهد خدمات برون مرزی ارائه کند و تجارت انجام دهد.

معاون آخوندی با اشاره به انتصاب مجریان کریدورهای یک و 10طی هفته گذشته توضیح داد: کریدورهای نوع یک و دو حدود ۲۷هزار کیلومتراست، برای توسعه اینها

۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است که ظرفیت بخش خصوصی را می‌طلبد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که ما می‌توانستیم در راستای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای تکمیل این طرح‌ها داشته باشیم، تعریف جذابیت کریدورها و انتخاب یک متولی خاص برای پیشبرد طرح بود. باید با تعریف جذابیت این کریدورها، سرمایه‌گذار جذب می‌کردیم.یکی از مهم‌ترین کارها در همین راستا این بود که هر کریدور را صاحب یک مجری کنیم. این مجری به عنوان یک شخصیت حقوقی و نه یک فرد با اختیار کامل مستقر شود به دنبال سرمایه‌گذار، کار اجرایی، مدیریت محلی و سیاست‌گذاری در سطح ملی باشد. امینی توضیح داد: اساس این کریدورها این‌گونه طراحی شد که یک مجری خاص بیاید و با استقرار کامل طوری مشکلات را برطرف کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم تامین منابع مالی شود و هم سیاست‌های توسعه‌یی اطراف را مشخص کند و هم دنبال اجرا و پیشبرد کار باشد.


ارتقای سطح سرویس کریدورها

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه باید درپی ارتقای سطح سرویس کریدورها باشیم، گفت: موقعیت سوق‌الجیشی و موقعیت ویژه جغرافیایی که کشور ما دارد، ایجاب می‌کند ارتباطات‌مان را مرز به مرز، مرز به دریا، مرز به بندر، بندر به مرز، بندر به بندر کنیم و در واقع کریدورهای خروجی طرح جامع حمل و نقل را به این شکل اولویت‌بندی کردیم. وی افزود: وقتی شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌یی را کنار یکدیگر به تصویر کشیدیم متوجه فقر ارتباطات داخلی با مرزها شدیم؛ مثلا از مشهد به سمت تهران، چابهار و مرکز کشور ارتباطات خیلی خوبی داریم اما در مقابل از مشهد به سمت مرز که می‌رویم ارتباطات‌مان فقیر و نامناسب می‌شود. در این سمت نقشه هم تا تبریز صاحب ارتباطات داخل شبکه‌یی خوب اما به سمت مرزها ارتباطات ضعیف است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر