افزایش مسافر بدون توسعه ظرفیت در فرودگاه امام‌(ره)

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۶۳

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

با آغاز فعالیت یک ایرلاین خارجی دیگر در فرودگاه امام‌خمینی‌(ره)، تعداد ایرلاین‌های خارجی فعال در این فرودگاه به 50‌ایرلاین افزایش یافت. این در‌حالی است که ساخت ترمینال‌های «سلام» و «ایرانشهر» بنا به دلایل مالی به کندی پیش می‌رود و از همین رو، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) همگام با این تحولات پیش نمی‌رود. آخرین روز هفته گذشته، با ورود نخستین هواپیمای شرکت هوایی ایر آستانا (قزاقستان) از آلماتی به فرودگاه امام‌خمینی(ره) پروازهای این شرکت در مسیر آلماتی‌-‌تهران و بالعکس به‌طور رسمی برقرار شد. کوروش فتاحی معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی، در مراسم افتتاح خط هوایی جدید گفت: با آغاز پروازهای ایرآستانا به فرودگاه امام(ره) تعداد ایرلاین‌هایی که در این فرودگاه تردد می‌کنند به 50ایرلاین رسید که از این تعداد 9ایرلاین داخلی و 41ایرلاین دیگر خارجی هستند که پروازهای خود را به 64مقصد پرواز آغاز کرده‌اند.


برنامه‌ریزی برای توسعه شهر فرودگاهی

وی با تاکید بر اینکه تشکیل شرکت شهر فرودگاهی به دقت دنبال می‌شود، گفت: شهر فرودگاهی شامل منطقه هوایی، منطقه آزاد تجاری، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه نرمال (مسکونی) است.

فتاحی بااشاره به آخرین وضعیت شهر فرودگاهی فرودگاه امام(ره) گفت: خوشبختانه برنامه‌های بسیار مناسبی را برای توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) در دست اقدام داریم. در همین رابطه و برای افزایش تعداد مسافر سال گذشته 7میلیون نفر از این فرودگاه تردد کردند و پیش‌بینی می‌شود که امسال تعداد مسافران این فرودگاه به بیش از 8میلیون نفر افزایش یابد که این تعداد مسافر دو برابر ظرفیت فرودگاه امام(ره) است.


نیاز 300میلیارد تومانی ساخت ترمینال سلام

معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) همچنین در‌خصوص وضعیت ترمینال سلام فرودگاه امام‌(ره) گفت: ساخت ترمینال سلام متوقف نشده و روند ساخت آن ادامه دارد، اما برای تکمیل این پروژه نیازمند منابع مالی هستیم. فتاحی با‌اشاره به اینکه برای تکمیل و ساخت ترمینال سلام به بیش از 300‌میلیارد تومان سرمایه نیاز است، گفت: در صورت فراهم شدن منابع مالی برای ترمینال سلام، این ترمینال تا فروردین یا اردیبهشت سال آینده افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنا بر این گزارش، پیش از این عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی، از تکمیل عملیات احداث ترمینال زیارتی سلام در ‌تیرماه امسال خبر داده بود.


طراح هلندی ترمینال ایرانشهر

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) بااشاره به اینکه به‌دنبال افزایش مسیرهای سطحی و ارتقای خدمات در ترمینال یک فرودگاه امام(ره) هستیم آخرین وضعیت طراحی و ساخت ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام(ره) را نیز تشریح کرد.

فتاحی گفت: ترمینال ایرانشهر‌ به‌عنوان ترمینال دیگر فرودگاه امام‌خمینی(ره) توسط شرکت مشاوره هلندی در حال طراحی است و از فاز صفر مطالعاتی خروج کرده است. این ترمینال کاملا بین‌المللی و حرفه‌یی است و ظرفیت فرودگاه را افزایش می‌دهد و امکان افزایش فاز به فاز ظرفیت از 18میلیون نفر به 90میلیون نفر در سال را فراهم می‌کند. معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) بیان کرد: در ترمینال ایرانشهر در حال تهیه اسناد فنی هستیم. ترمینال ایرانشهر ۲۰۰هزار مترمربع زیربنا دارد و برای تردد ۲۰میلیون مسافر ساخته می‌شود. پیش‌تر نیز آخوندی وعده داد بود، با ساخت دو ترمینال سلام و ایرانشهر در شهر فرودگاهی امام‌خمینی ظرفیت ۶برابری نسبت به حالت موجود ایجاد شده و ۳۰میلیون مسافر بین‌المللی در سال در فرودگاه امام(ره) پذیرش و اعزام خواهند شد. رییس هیات‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) نیز تاکید کرده بود، باید برای افزایش سرعت ساخت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) از منابع داخلی برای اجرای پروژه‌ها استفاده شود و جذب منابع و تجهیز آن برای پروژه‌های فرودگاهی به دست پیمانکاران داخلی میسر است و به‌جای آنکه در خانه چینی‌ها را بزنیم باید از منابع داخلی استفاده کنیم. منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی‌(ره) اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد. منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) تابع قوانین مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی برای مدت طولانی، تابع قانون کار بودن کارگران، ورود و خروج مسافر بدون نیاز به ویزا و ورود بار بدون دریافت عوارض گمرکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های بسیار مهم شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) وجود1500هکتار منطقه آزاد تجاری و 2500هکتار منطقه ویژه اقتصادی است. تلاش وزارت راه‌‌وشهرسازی بر این است که منطقه آزادشهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) به مرکز مالی و بیمه‌یی منطقه تبدیل شود تا بانک‌های بزرگ بین‌المللی به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.


توسعه مراودات فرهنگی و گردشگری

همچنین در این مراسم مدیر دفتر ایر آستانا در ایران و ترکیه بااشاره به آغاز پروازهای شرکت هواپیمایی ایرآستانا با هواپیمای امبرائر 190 برزیلی در مسیر آلماتی-تهران گفت: امیدواریم انجام این پروازها به توسعه مراودات فرهنگی و گردشگری بین دو کشور کمک کند. سرکالی امیر بکوف افزود: ایران دارای تمدن بسیار کهن و جاذبه‌های گردشگری و هنری زیادی است و همین امر سبب خواهد شد تا گردشگران قزاقستان به ایران سفرهای زیادی داشته باشند و گردشگران ایرانی نیز ترغیب شوند تا برای بازدید از دیدنی‌های قزاقستان به آلماتی پرواز کنند. وی با بیان اینکه آمارهای وزارت امور خارجه قزاقستان حجم مبادلات تجاری دو کشور را در سال2015 یک میلیارد دلار اعلام کرده است، گفت: ما در حال مذاکره با وزارت امور خارجه ایران هستیم تا گردشگران قزاقستانی بتوانند روادید سفر به ایران را به محض ورود به فرودگاه تهران دریافت کنند. امیربکوف با‌اشاره به اینکه هواپیمای امبرائر190 که در این پروازها استفاده می‌شود دارای 88صندلی استاندارد و 9صندلی بیزینس کلاس است درخصوص قیمت بلیت پروازهای آلماتی به تهران افزود: قیمت بلیت این پروازها در کلاس پروازی اکونومی (استاندارد) 260دلار (معادل 893700تومان) و در کلاس بیزنس کلاس (تجاری) 1035دلار (معادل 3میلیون تومان) و مدت پرواز سه ساعت و 15دقیقه خواهد بود.

مدیر دفتر ایرآستانا گفت: از 100درصد هواپیمایی ایرآستانا 59درصد متعلق به دولت قزاقستان است و 41درصد آن به یک شرکت خصوصی اختصاص دارد و ما در ایرآستانا امیدواریم گردشگران ایرانی و قزاقزستانی از این پرواز علاوه بر بازدید از دو کشور برای سفر به سایر مقاصد پروازی خود در کشورهای مختلف استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر