نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش باطل شد

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۵۷

گروه جهان

دادگاه عالی اتریش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را باطل و اعلام کرده انتخابات باید تکرار شود. به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاه قانون اساسی اتریش، با پذیرش شکایت «حزب آزادی»، جریان راستگرای افراطی این کشور، از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ماه مه، حکم به تجدید این انتخابات داد. عالی‌ترین مرجع قضایی اتریش، بی‌نظمی و بی‌قاعدگی در انتخابات را دلیل ابطال نتیجه این انتخابات توصیف کرده است. الکساندر فان در بلن، کاندیدای مستقل نزدیک به سبزها با اختلاقی کمتر از ۳۱هزار رای موفق به غلبه بر نوربرت هوفر، نامزد حزب آزادی شده بود.

دادگاه در حکم خود چندین مورد بی‌مبالاتی در زمان جمع‌آوری و جابه‌جایی صندوق‌های رای را باعث خدشه‌دار شدن سلامت انتخابات دانسته است. این تصمیم که در تاریخ اتریش پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است، راگرهارت هولزینگر رییس دادگاه قانون اساسی اتریش اعلام کرده است.

حزب آزادی اتریش، نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که 22مه برگزار شده بود را مخدوش دانسته و به دادگاه قانون اساسی شکایت کرده بود. حزب آزادی اتریش، از مخالفان عضویت در اتحادیه اروپاست و باتوجه به رای مثبت شهروندان انگلیسی به خروج از این اتحادیه، به قدرت رسیدن هربرت هوفر از حزب آزادی می‌تواند شرایط را برای اتحادیه اروپا پیچیده‌تر کند.

هوفر در نظرسنجی‌های ماه مه گذشته از رقیب خود پیش بود، اما پس از شمارش صندوق‌های سیار، اعلام شد که «الکساندر ون در بِلِن» از حزب سبزها با اختلاف 30هزار رای، برنده انتخابات است. قاضی دادگاه قانون اساسی اتریش می‌گوید باتوجه به اینکه تخلفات انتخابات اخیر، بالقوه می‌تواند روی 78هزار رای اثر گذاشته باشد، چاره‌یی جز باطل کردن نتایج انتخابات نبوده است. انتظار می‌رود انتخابات مجدد ریاست‌جمهوری اتریش در سپتامبر یا اکتبر (شهریور یا مهر) برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر