اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۴۹

ورود ششمین مرحله اسناد خزانه اسلامی به فرابورس

به دنبال پذیرش ششمین مرحله اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، عرضه اولیه این اوراق دوشنبه 14تیرماه 95 با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال انجام می‌شود. قیمت این اسناد در روز عرضه با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و این قیمت با نزدیک شدن به زمان سررسید، به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده و درنهایت هنگام سررسید، معادل ارزش اسمی خواهد شد. بر اساس این گزارش، معاملات «اخزا6» پس از عرضه اولیه و کشف قیمت در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می‌شود و متقاضیان از آن زمان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های عضو نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند. این اسناد، سود پرداختی طی دوره ندارد و صرفا مبلغ اسمی اوراق در سررسید قابل پرداخت است؛ بنابراین سود خریداران از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش یا دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید حاصل خواهد شد. گفتنی است، اسناد خزانه مرحله ششم مطابق با بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 94 کل کشور و با هدف تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی منتشر شده و سررسید آن 25 اسفند سال جاری خواهد بود.


واگذاری 13‌هزار میلیارد ریال سهم و ملک دولتی در تیرماه

بالغ بر 13‌هزار و 578میلیارد و 460میلیون سهم و ملک دولتی در چهارمین ماه امسال واگذار می‌شود. براساس این گزارش؛ 22.34درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی یزد شامل 105‌هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 37‌هزار و 294 ریال و ارزش کل پایه 3میلیارد و 915میلیون و 870‌هزار ریال به صورت 20درصد نقد و بقیه اقساط 5ساله در سیزدهمین روز تیرماه عرضه خواهد شد. همچنین 97.261درصد سهام شرکت مهندسی آب و خاک پارس شامل 648میلیون و 698‌هزار و 2سهم به قیمت پایه هر سهم 7‌هزار و 262ریال و ارزش کل پایه 4‌هزار و 710میلیارد و 844میلیون و 890‌هزار ریال به صورت 15درصد نقد و بقیه اقساط 6ساله در این روز روی میز فروش می‌رود.

افزون بر این؛ بلوک 99.9024درصدی نیروگاه سلطانیه زنجان به ارزش کل پایه 8‌هزار و 721میلیارد ریال در روز 13تیرماه از طریق مزایده واگذار می‌شود و این بلوک به وکالت از سوی شرکت تولید نیروی مرکزی صبا به صورت 15درصد نقد و بقیه اقساط 7ساله به فروش می‌رسد. این گزارش می‌افزاید: املاک شرکت نخکار نیز در این روز درمجموع به ارزش 142میلیارد و 700میلیون ریال به مزایده گذاشته می‌شود.


تامین مالی بخش مسکن در فرابورس

مرحله نخست اوراق رهنی بانک مسکن روز یک‌شنبه 13تیرماه در بازار فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. انتشار اوراق رهنی بانک مسکن با هدف واگذاری تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن به نهاد واسط به‌منظور تامین مالی برای اعطای تسهیلات جدید از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود. مبلغ کل اوراق 3‌هزار میلیارد ریال به صورت 2ساله با نرخ 18.5درصد بوده و سود آن به صورت 3ماه یکبار پرداخت می‌شود؛ علاوه بر این، شرکت‌ تامین بانک مسکن به عنوان بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی، بانک مسکن به‌عنوان ضامن و کارگزاری بانک مسکن به عنوان عامل فروش این اوراق معرفی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مطالبات رهنی مبنای این اوراق مربوط به بیش از 49‌هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با 144قسط و نرخ 13 تا 15درصد است. میانگین مبلغ تسهیلات بیش از 205میلیون ریال بوده و متوسط نسبت مبلغ تسهیلات به ارزش وثیقه، 20درصد است. همچنین مبلغ اقساط تسهیلات از 850‌هزار تا 7میلیون و 531‌هزار تعیین شده است. همچنین، بازارگردانی اوراق «رهن9704» مبتنی بر حراج با دامنه نوسان روزانه 10درصد بوده و عرضه آن به صورت حراج تک‌قیمتی است ضمن آنکه تمامی دارایی‌های پشتوانه مطالبات رهنی، در زمان انتقال این مطالبات به میزان 120درصد تسهیلات یا اعیان (هر یک کمتر باشد) تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.


افزایش نرخ کمیسیون در معاملات تداول عربستان

نهاد ناظر بازار سرمایه عربستان که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، نرخ کمیسیون معاملات را در بورس تداول عربستان افزایش داد. با وجود تمام تلاش‌های عربستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و عبور از اقتصاد نفتی، نهاد ناظر بر بازار سرمایه این کشور نرخ کمیسیون معاملات در بورس تداول این کشور را افزایش داد. براساس این گزارش، افزایش نرخ کمیسیون از 12صدم‌درصد تا 15.5صدم‌درصد به صورت شناور بابت هر معاملات در این نهاد به تصویب رسید درحالی‌که نرخ ثابتی که سابق بر این بر معاملات اعمال می‌شد ملغی شد. این در حالی است که مبلغ کمیسیون اخذ شده از معاملات بین سه نهاد CMA (نهاد ناظر بازار عربستان)، بورس تداول و شرکت‌های کارگزاری تقسیم می‌شود. درحالی‌که بیشترین سهم به کارگزاران تعلق می‌گیرد. در این معاملات، اشخاص حقیقی که حجم معاملات بسیار اندکی دارند، درصد کمیسیون کمتری برای معاملات خود پرداخت می‌کنند. این قانون از 17جولای (27تیرماه) در بورس تداول اعمال خواهد شد. نهاد ناظر عربستان با اعلام افزایش نرخ کمیسیون‌ها اظهار داشت: در این افزایش، نرخ‌های سپرده‌گذاری، نقل و انتقال، تسویه وجوه، خزانه‌داری و ثبت نیز در نظر گرفته شده است. براساس اصلاحیه‌های جدید اقتصادی در عربستان و قوانین این کشور مبنی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تداول قصد دارد سهام خود را از سهامی خاص به عام تبدیل کند و این عرضه اولیه را در سال2018 میلادی به سرانجام خواهد رساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر