تسهیل مبادلات تجاری ایران و پاکستان از طریق بورس‌های کالایی

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۴۷

گروه بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای ایران پاکستان گفت: امضای این تفاهمنامه، سرآغاز نهضت جدیدی در بازارهای مالی ایران و پاکستان است. محمد فطانت با اعلام تبریک نسبت به عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها WFE اظهار داشت: امروز شاهد اتفاق خوشایندی در بازار سرمایه ایران هستیم و آن، عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌هاست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس کالا به تازگی با دریافت نامه‌یی از سوی این فدراسیون جهانی بورس‌ها، عضو WFE شد و در اجلاس بعدی این نهاد شرکت می‌کند. همچنین امیدوارم این اتفاق به زودی برای سایر بورس‌های کشور نیز رخ دهد. فطانت در ادامه به امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان اشاره کرد و گفت: ایران و پاکستان دو همسایه‌یی هستند که از سال‌ها قبل و در طول تاریخ دارای ارتباطات اقتصادی و فرهنگی عمیقی بوده‌اند، به این ترتیب باید از این فرصت به وجود آمده برای هر دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم. ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌یی حضور دارد که بیش از ۵۰۰میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و این بدان معناست که بازاری بالقوه و بکر برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق بازار سرمایه وجود دارد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه روابط بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان می‌تواند در راستای مبادلات فیزیکی کالا، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و بازارهای مشتقه صورت گیرد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات میان بورس کالای ایران و پاکستان می‌تواند به صادرات و واردات کالاها میان دو کشور کمک کند تا این امر در بستری شفاف، قانونمند، تاثیرگذار بر قیمت‌های منطقه‌یی و هدفمند صورت گیرد.

فطانت گفت: در بورس کالای ایران محصولات صنعتی و معدنی، نفتی و پتروشیمی و کشاورزی مورد معامله قرار می‌گیرد و هم‌اکنون معاملات اوراق مبتنی بر کالا در جریان است به‌طوری که عرضه‌کنندگان کالا می‌توانند از طریق صدور انواع اوراق بهادار، اقدام به تامین مالی از طریق بورس کالا کنند.

همچنین طی سال‌های گذشته بازار مشتقه بورس کالا رو به توسعه بوده و بورس کالای پاکستان می‌تواند از تجربیات بورس کالای ایران در این حوزه‌ها بهره ببرد و همکاری‌های مشترک در این زمینه‌ها آغاز شود. بورس کالای پاکستان نیز در حوزه بازارهای کالایی به خصوص بازار مشتقه اقدامات موفقی انجام داده است که پس از اتمام بررسی‌های کارشناسی، ارتباط میان این بورس عملیاتی خواهد شد.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از پیچیده‌ترین امور در نظام‌های اقتصادی، ارتباط بازارهای مالی کشورها به صورت واقعی به یکدیگر است که امروز با امضای این تفاهمنامه، بورس کالای ایران در این زمینه پیشقدم شده و امیدواریم به زودی ثمرات این ارتباط بین بورسی برای اقتصاد کشور نمایان شود. فطانت با بیان اینکه اقدامات و روابط بین‌الملل بورس کالای ایران در حال توسعه است، اظهار داشت: استقرار تابلوی معاملات بورس کالای ایران در چند کشورهای همسایه از برنامه‌های آینده این بورس است تا وقتی محصولی از طریق این تابلوها مورد معامله قرار گرفت، جریان معاملات به صورت شفاف، با قیمتی منطقی، روندی بین‌المللی و براساس استانداردهای جهانی صورت گیرد. علاوه بر این گسترش نظام انبارداری توسط بورس کالا در دستور کار است تا معاملات گواهی سپرده کالایی در بعد بین‌المللی آغاز شود که این موضوع یکی از مفاد تفاهمنامه با بورس کالای پاکستان نیز هست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با تقدیر از همکاری‌ها و حضور «اعجاز علی شاه» رییس بورس کالای پاکستان اعلام کرد: امروز بازار سرمایه ایران، پیام دوستی و همکاری با تمام فعالان اقتصادی پاکستان را اعلام می‌کند، به نحوی‌که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی پاکستان که علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه ایران هستند، برای رسیدن به این امر با استقبال، پشتیبانی و حمایت ما روبه‌رو خواهند شد.


عضویت در WFE از اثرات اجرای برجام

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه از عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها خبر داد و گفت: ما به خاطر شرایط تحریم از عضویت در نهادهای بین‌المللی محروم بودیم اما پس از امضای برجام و با ورود به دوران پساتحریم، فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم به عضویت فدراسیون بورس‌های جهانی دربیاییم.

وی با بیان اینکه فدراسیون بورس‌های جهانی، معتبرترین تشکل و نهادی است که بورس‌ها می‌توانند عضو آن شوند، به مزایای این عضویت اشاره کرد و اظهار داشت: تطبیق بورس کالای ایران با استانداردهای بین‌المللی، ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با بورس‌های کالایی دنیا، حضور در کارگاه‌های تخصصی فدراسیون و تبادل تجربیات و دانش همچنین معرفی و به اشتراک گذاشتن بازارهای جدید مالی بین اعضا و درنهایت، توسعه فعالیت‌های اقتصادی مانند پوشش ریسک‌های کشوری از طریق بورس‌ها ازجمله مزایای عضویت بورس کالا در WFE به‌شمار می‌رود.


نفوذ در قیمت‌های بین‌المللی با همکاری مشترک

رییس بورس کالای پاکستان در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان گفت: ایران و پاکستان دارای روابط و نقاط مشترک بسیاری هستند و امروز با امضای این تفاهمنامه همکاری فرصت جدیدی پیش روی اقتصاد دو کشور قرار گرفته است. اعجاز علی‌شاه با بیان اینکه می‌توان با توسعه مبادلات و روابط میان بورس‌های کالایی دو کشور به دستاوردهای بزرگی در اقتصاد رسید، افزود: سابقه معاملات انواع محصولات کشاورزی همچون برنج، شکر، گندم و... به همراه وجود بازارهای مشتقه در بورس کالای پاکستان وجود دارد و در نظر داریم تا بخشی از تجارت و مبادلات کالایی مورد نیاز دو کشور را از طریق بورس‌ها تجربه کنیم.

رییس بورس کالای پاکستان اظهار داشت: این معاملات می‌تواند به صورت فیزیکی یا بر پایه ابزارهای نوین مالی انجام شود و به مرور گسترش یابد. به گفته وی، دادوستد کالاها از طریق بورس‌ها علاوه بر نظامند و شفاف شدن روند معاملات می‌تواند بر قیمت‌های منطقه‌یی نیز تاثیرگذار باشد. علی‌شاه در پایان از مسوولان بازار سرمایه ایران دعوت کرد تا با حضور هیاتی به بازار سرمایه پاکستان، علاوه بر تسریع اجرای ارتباطات میان بورس کالای ایران و پاکستان، زمینه‌های افزایش روابط بین بازار سهام ایران و پاکستان نیز بررسی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر