تزریق تدریجی امید به تالار شیشه‌ای

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۴۶

گروه بورس

بورس اوراق بهادار در هفته اول تیرماه با انتشار اخبار مثبت و نزدیک شدن به پایان مجامع سال 94 زمینه را برای تزریق امید تدریجی به تالار شیشه‌یی فراهم کرده است. روند مثبتی که بورس تهران هفته گذشته تجربه کرد، باعث شد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۲۹۶واحد افزایش نسبت به هفته قبل‌ از آن، از رقم ۷۳هزار و ۶۴۴واحدی به ارتفاع ۷۳هزار و ۹۴۰واحد برسد تا اندکی از افت 1600واحدی در چند هفته گذشته را جبران کند.

به گزارش «تعادل»، در تیرماه به دلیل پایان یافتن مهلت چهار ماهه شرکت‌هایی که سال مالی آنها 29 اسفندماه هر سال است، فعالان بازار با انگیزه بیشتری دادوستد می‌کنند. زیرا سرمایه‌گذاران امیدوارند که تاثیر رکود عمیق سال‌های 92 تا 94 بر شرکت‌های بورسی در سال 95 کمتر شده و حتی انتظار دارند که این تاثیر در 6 ماه دوم سال جاری به پایان برسد و شرکت‌ها سودآور شوند؛ لذا به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس هستند تا بازدهی خود را در 6 ماه دوم سال بالا ببرند.

طی هفته‌ گذشته موضوعات خارجی گریبانگیر بازار سرمایه بود. همه‌پرسی بریتانیا برای خروج یا عدم خروج این کشور از اتحادیه اروپا از مواردی بود که تا حدود کمی توانست بورس ایران را تحت تاثیر قرار دهد. این مساله به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه در سطح بین‌المللی بر بازار سرمایه ایران تاثیر منفی گذاشت.

از طرفی از ابتدای تابستان امسال سود سپرده‌های بانکی از ۱۸‌درصد به ۱۵‌درصد کاهش پیدا کرد و بازیگران بازار سرمایه منتظر این بودند که نرخ سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد که در انتها با رای شورای پول و اعتبار نرخ تسهیلات بانکی نیز کاهش یافت. با این اقدام تولیدکنندگان و مخصوصا تولیدکنندگان بورسی می‌توانند با نرخ پایین‌تری تامین مالی کنند و مقدار تولید خود را افزایش دهند. کاهش یافتن نرخ سود تسهیلات در کنار پایین آمدن نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند جو روانی مثبتی را برای کوتاه‌مدت هم که شده در بازار سرمایه ایران حاکم کند. هر چند که با فراز و نشیب‌های بورس تهران و با توجه به امتیازهایی که در بازار‌های مالی ایران برای عده‌یی خاص وجود دارد، بیشتر سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز همچنان ریسک‌گریز می‌مانند و به راحتی راضی نمی‌شوند که سرمایه خود را در معرض ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار ایران بگذارند.

به اعتقاد برخی کارشناسان بعد از اجرای برجام، بازارهای ایران می‌تواند هدف خوبی برای برخی سرمایه‌گذاران خارجی باشد و طبیعتا عده‌یی از این سرمایه‌گذاران بالقوه در حال رصد بازار ایران هستند. بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست و با فراز و فرودهای خود می‌تواند سیگنال‌های مثبت و منفی را به سرمایه‌گذاران احتمالی آینده ایران بفرستد. اجرایی شدن برجام در این هفته از معاملات با قراردادهای ایران با پژو سیتروئن و بویینگ تا حدودی لمس شد و این موضوع اثر خود را در بازارهای ایران هرچند مقطعی گذاشت و توانست جو روانی مثبتی را در میان بازیگران بازار سرمایه به وجود آورد.


قیمت مواد اولیه در سطح بین‌الملل

قیمت هر تن مس در آخرین روز کاری هفته گذشته با 0.94‌درصد کاهش به قم 4.803دلار رسید. همچنین هر تن آلومینیوم با 0.89‌درصد افزایش به رقم 1.663 دلار ارتقا یافت. سرب نیز با 2.36درصد افزایش به ارتفاع 1.824 دلار رسید و روی نیز با 1.07درصد افزایش با قیمت 2.127دلار دادوستد شد. قیمت مواد اولیه غذایی نیز چون ذرت، سویا با افزایش روبه‌رو شده و گندم کاهش را تجربه کرد.


روند مثبت در بازار بورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 9تیر ماه 95، شاخص کل با 0.4درصد افزایش روبه‌رو شد و با 296واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 73940واحد رسید. شاخص بازار اول با 89واحد افزایش به رقم 51403واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1348واحد افزایش عدد 163681واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.17درصد افزایش و 0.83درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 9086میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با 8.4درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 4319میلیون سهم و حق تقدم در 285هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 10.5درصد و 12.1درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات نرمال به 9086میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 4319میلیون سهم به ترتیب با 24.6درصد و 20درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

بر این اساس، تعداد 95828 برگه اوراق مشارکت به ارزش 98میلیارد ریال معامله شد که 74درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. طی هفته گذشته ساخت محصولات فلزی با 9.1درصد، خودرو و ساخت قطعات با 7.04درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با 6.34درصد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با 4.23درصد و سرمایه‌گذاری‌ها با 3.95درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

افت 1.5واحدی آیفکس

بررسی معاملات فرابورس ایران حاکی از آن است که ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در هفته پانزدهم سال جاری با رشد مواجه شد و به عدد یک هزار و 431میلیارد ریال رسید. در هفته معاملاتی منتهی به 9 تیرماه، حجم و ارزش معاملات بازار فرابورس ایران با توجه به تعطیلی روز میانی هفته با افت 41 و 53درصدی مواجه شد و در مجموع، یک میلیارد و 426میلیون ورقه بهادار به ارزش 3هزار و 728میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

بر این اساس، در بازار اول 185میلیون اوراق بهادار به ارزش 284میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این ارقام حکایت از رشد 58 و 63درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل دارد. همین‌طور در بازار دوم حجم و ارزش معاملات به ترتیب 41 و 68درصد افت کرد؛ به‌طوری‌که 369میلیون اوراق بهادار به ارزش 844میلیارد ریال معامله شد.

طبق این گزارش، در بازار پایه نیز حجم و ارزش معاملات، رشد 36 و 53درصدی را در مقایسه با هفته قبل از آن تجربه کرد و خرید و فروش 857میلیون اوراق بهادار به ارزش 473میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید. در هفته معاملاتی گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی، انواع صکوک، ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شد و حجم این مبادلات، 44درصد کاهش نشان داد و ارزش آن نیز با 39درصد افت معادل 2هزار و 126میلیارد ریال شد. در این مدت، ارزش معاملات در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به بیش از یک هزار و 431میلیارد ریال رسید، این در حالی است که این عدد در هفته پیش از آن معادل 775میلیارد ریال بود. آیفکس در روز چهارشنبه با ثبت عدد 775.9، افت 1.5واحدی نسبت به مدت مشابه هفته قبل داشت و ارزش بازار هم با افت 10هزار و 551میلیارد ریالی، رقم 927هزار و 476میلیارد ریال را نشان داد.

این گزارش می‌افزاید: بالاترین حجم مبادلات روزانه طی 4 روز معاملاتی این هفته، در روز سه‌شنبه با دادوستد 408میلیون اوراق بهادار ثبت شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان یک هزار و 450میلیارد ریال در روز ‌شنبه رقم خورد. همچنین در مدت یاد شده، 46درصد ارزش بازار در اختیار بازار دوم و 12درصد متعلق به بازار اول بود. گروه فلزات اساسی با سهم 22درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام در جایگاه اول ایستاد، همچنین گروه بانک‌ها با معاملاتی به ارزش 196میلیارد ریال در رده دوم و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 121میلیارد ریال معامله و سهم 10درصدی در رده سوم جای گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر