سوییس نظامی‌ترین کشور دنیا

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴

نظامی‌ترین کشور جهان نه ایالات متحده و نه روسیه است. حتی رژیم صهیونیستی نیز در رتبه نخست قرار ندارد. با عرض پوزش از آقای «کیم جونگ ایل» باید بگوییم که این کشور، کره شمالی نیز نیست.

تصورش دشوار است اما این سوییس است که نظامی‌ترین کشور جهان است. سوییس دارای بالاترین درصد شهروندانی است که در وظیفه خدمت سربازی قرار دارند. تمامی مردان از 20 تا 50 سالگی به معنای واقعی، نظامی بوده و شب‌ها در زیر تشک خود اسلحه نگهداری می‌کنند. دولت پس از 50 سالگی نیز به شما اسلحه هدیه کرده و امیدوار است که باردیگر شما در خدمت سربازی مشاهده کند. دولت با اعطای تخفیف‌های ویژه، از شهروندانش خواهش می‌کند تا حداقل یک هفت تیر یا یک قبضه شاتگان برای خود خریداری کند.

به گزارش صدای روسیه، دولت سوییس درچشم به هم زدن می‌تواند ارتش 22 هزار نفری خود را به ارتشی 650 هزار نفری تبدیل کند و این رقم پس از گذشت 2 شبانه روز می‌تواند نزدیک به 1.7میلیون سرباز مسلح رزم دیده و سازمان داده شده شود. این در حالی است که ارتش ایالات متحده از 1.3 میلیون نظامی و به همین میزان نیروی آماده باش تشکیل شده و ارتش چین نیز حدود 2.4 میلیون سرباز نظامی و یک‌میلیون نیروی پشتیبان آماده‌باش دارد.

کشور سوییس یکی از کشورهایی است که از ساختار منابع انسانی در کادر شبه نظامی ارتش و پلیس استفاده می‌کند. در این سیستم از روش «نیروی پلیس + نیروی شهروندان شبه نظامی + منابع انسانی پشتیبان + کلاس‌های آموزشی = وجود ارتش همیشگی در صورت نیاز» استفاده می‌شود.»

نیروی ارتش این کشور تنها از 9 هزار نیروی آماده‌باش تشکیل شده است که اکثر آنها در نیروی هوایی ارتش مشغول فعالیت هستند. حدود 10 الی 15 هزار نفر به صورت همزمان در حالت تمرین و در ارتش پشتیبان قرار دارند. سربازان در طول مدت 90 روز در مدرسه‌یی نظامی «Rekrutenschule - Ecole de recrue» مشغول تعلیم علوم و فنون نظامی می‌شوند. پس از اتمام دروس، دولت به هریک از این فارغ‌التحصیلان یک قبضه اسلحه شانگان یا هفت تیر یا هر دو، 2 خشاب پر، سه دست لباس فرم برای استفاده در تمامی فصول سال، تجهیزات نظامی، جلیقه ضد گلوله و کلاه ضدگلوله برای استفاده شخصی اعطا می‌کند.

سربازان زیر 32 سال در گروه گلچین‌شدگان «Auscug»، تا 42 سال در گروه دفاع ملی «Landwehr» و تا 50 سال در گروه نیروهای مهاجم ملی «Landstorm» اعمال خدمت می‌کنند. خدمت سربازی در این کشور در مدت زمان طولانی به دوره‌های کوتاه تقسیم می‌شود. سربازان زیرمجموعه گلچین‌شدگان در طول مدت 10 سال، 8بار به مدت 3 هفته تعلیم داده می‌شوند. نیروهای دفاع ملی 3بار و به مدت 2هفته و نیروهای مهاجم نیز یک دوره 2 هفته‌یی را در طول این مدت سپری می‌کنند. بلافاصله پس از این‌که شما به سن 51‌سالگی نایل آمدید، شما به صورت خودکار از وظیفه خدمت عمومی برکنار خواهید شد. بدین‌ترتیب اسلحه‌های شاتگان و هفت‌تیر را از شما گرفته و به جای آن به شما یک قبضه مسلسل می‌دهند تا در زمان وقوع درگیرهای احتمالی، بتوان با سرعت عمل بیشتری از بسیج مردمی استفاده کرد.

مشخصه بارز ارتش سوییس در آماده‌سازی افسران پشتیبان است. کسانی که تمایل به دریافت عنوان افسر داشته باشند، باید دوره‌هایی 100 روزه را برای تغییر هر درجه نظامی، سپری کنند. این نوع خدمت در میان برخی از کارفرمایان و به ویژه موسسه‌های مالی و بانکی، با نارضایتی همراه است.

بودجه سربازی

بودجه سربازی تقریبا 5 میلیارد دلار یعنی حدود 20 درصد از بودجه کشور را تشکیل می‌دهد. از تجهیزات ارتش می‌توان به 800 فروند تانک و ماشین‌های زرهی اشاره کرد. کشوری که تنها 300 کیلومتر طول دارد، دارای 14 اسکادران ارتش هوایی با 350 جنگنده، 120 هواپیمای آموزشی و 100 فروند بالگرد است. اسلحه‌های مستعمل و تعمیر شده ارتش در سوییس با تخفیف ویژه‌یی به شهروندان فروخته می‌شود. همچنین دولت تاکید بسیاری به خرید این تسلیحات توسط بانوان دارد. ثبت و جواز استفاده از این اسلحه‌ها بسیار ساده بوده و تنها برای اسلحه‌های نو نیاز است. اگر اسلحه‌یی قبلا مورد استفاده قرار گرفته و از دست کسی خریده شود، نیازی به ثبت جواز آن نیست.

بر اساس آمار دریافتی، تعداد اسلحه‌هایی نظیر تفنگ‌های نظامی نیمه اتوماتیک و شکاری در میان شهروندان، حدود یک و نیم میلیون قبضه برآورد شده است.

همچنین، 2میلیون قبضه هفت تیر در میان شهروندان سوییس، این کشور را در مقام دوم جدول شهروندان هفت تیر‌دار و مقام چهارم جدول شهروندان مسلح قرار داده است.

در این کشور می‌توان ده‌ها کلوب و مجموعه‌های تیراندازی را در کنار هم مشاهده کرد. جالب است بدانید که تعداد کافه و رستوران‌های این کشور با تعداد کلوب‌های تیراندازی آن یکسان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر