گروه تجارت| رییس اتحادیه واردکنندگان فرش اروپا بر این عقیده است که فرش ایرانی در حال از دست دادن جایگاه خود در اروپاست. در آلمان زمانی 360 مرکز و فروشنده فرش ایرانی وجود داشت که اکنون تعداد آنها به 35 نفر رسیده و 10 نفر آنها نیز هندی هستند. به گفته علی میرزازاده؛ از چهار، پنج سال پیش زنگ بحران برای فرش ایرانی در بازارهای جهانی بهویژه در اروپا به صدا درآمده و این وضعیت همچنان تداوم دارد. میرزازاده همچنین بر این باور است که برخی کشورهای منطقه همچنان با کپی و فروش آن به نام فرش ایرانی در حال ضربه زدن به اعتبار و هویت فرش ایرانی هستند. وی در ادامه افزود: کشورهای پاکستان، هند، نپال و چین همچنان کپی فرش ایرانی و فروش آن به نام کشورمان را ادامه داده و به جایگاه آن در اروپا آسیب میرسانند. میرزازاده بر ضرورت تجدیدنظر در نوع بازاریابی و توجه به ذائقه مشتریان فرش ایرانی تاکید و اظهار کرد: ذائقهها در بازارهای اروپا تغییر کرده است و تولیدکنندگان فرش ایرانی باید براساس سلیقه مشتری به بافت فرش اقدام کنند. او با اشاره به اصالت و بینظیر بودن ارزش هنری فرش ایرانی گفت: این امر به تنهایی کافی نیست، امروز دیگر مشتری دنبال فرشی است که با مبل و پرده منزلش ست باشد و تنها به اصالت هنری توجه نمیکند. وی با بیان اینکه امروز تبلیغات امری کاملا علمی شده است، افزود: در راستای بازیافت هویت فرش ایرانی در اروپا باید به تبلیغات علمی و اصولی توجه بیشتری داشته باشیم. میرزازاده تاکید کرد که فرش ایرانی پرچم دوم ایران است و بیشک اصالت و بینظیر بودن خود در جهان را از دست نخواهد داد اما باید مسوولان، تولیدکنندگان و تاجران فرش در حفظ و بازیافت جایگاه فرش ایرانی تلاش جدیتری داشته باشند.