63 درصد معتادان متاهل‌اند

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۹


معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: 68 درصد از زنان معتاد قبل از مصرف مواد مخدر، قلیان و سیگار مصرف می‌کردند. به گزارش برنا شهیندخت ملاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در یکی از پژوهش‌های میدانی که اخیرا انجام شده است 68 درصد زنان معتاد اعلام کرده‌اند که قبل از شروع اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می‌کردند و این زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خود قلیان مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: تغییرات در جامعه ما معضلات مهم و اساسی ایجاد کرده که یکی از معضلات آن را می‌توان صورت‌های نوپدیدی از اعتیاد به ویژه در زنان، جوانان و خانواده عنوان کرد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده بالا رفتن نرخ رشد اعتیاد در زنان، بالا بودن جرایم مرتبط با مواد مخدر در زنان و کاهش سن مصرف مواد مخدر را از مواردی دانست و عنوان کرد: تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی، بالا رفتن نرخ رشد سوءمصرف مواد در جمعیت دانش‌آموزی و مصرف با انگیزه‌های نوظهور همچون افزایش تمرکز و کاهش وزن همگی جزو تغییراتی هستند که در عرصه مواد مخدر با آن مواجهیم.

وی ادامه داد: امروز پژوهش‌ها نشان از آن دارد که دیگر تنها عامل درگیری زنان در اعتیاد، انگیزه همراهی همسران یا فشار یکی از مردان خانواده نیست بلکه انگیزه‌هایی نظیر کاهش وزن و تناسب اندام، رهایی از استرس و اضطراب، تفریح، در دسترس بودن مواد و اصرار دوستان جزو عوامل اصلی به حساب می‌آید.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مطالعات نشان می‌دهد

50 درصد از زنان معتاد در سن 15تا 19سالگی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند و این امر سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر رویکرد پیشگیری در حیطه زنان جوان را ضروری می‌داند.

ملاوردی با بیان اینکه بیش از 63 درصد جمعیت معتادان را افراد متاهل تشکیل می‌دهند، گفت: امروز تعداد کثیری از افراد به عنوان اعضای خانواده یک فرد معتاد به طور غیرمستقیم متاثر از آثار و تبعات سوء این پدیده هستند و آسیب‌های دیگری نظیر 30درصد کودک‌آزاری و 65 درصد خشونت خانگی، قتل و مواردی از این دست مشکلاتی است که به واسطه اعتیاد برای آنها ایجاد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر