لاک‌پشت یا ریزگرد؟

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۸

درحالی که در روزهای اخیر مساله ریزگردهای جنوب کشور به عاملی برای گله از سازمان حفاظت از محیط‌زیست تبدیل شده است، رییس این سازمان در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود به مساله گونه‌های نادر لاک‌پشت اشاره کرده است تا خیل انتقادهای بیشتری را روانه خود کند. بسیاری از کاربران زیر آخرین پست اینستاگرامی ابتکار از دغدغه‌های او انتقاد و عنوان کرده‌اند که باید به جای لاک‌پشت به فکر ریزگردها بود. ابتکار در پست اخیر خود نوشته است: «استان هرمزگان به شبکه مناطق مهم لاک‌پشت دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا ازسوی دبیرخانه کنوانسیون گونه‌های مهاجر به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعطا شد. نظر به اهمیت جزیره شیدور به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش، این منطقه پس از طی فرآیند ارسال اطلاعات درباره جنبه‌های مختلف بیولوژیکی، اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی شیدور و اجرای برنامه‌های پاک‌سازی سواحل و زیستگاه‌های لاک‌پشت‌ها، برنامه‌های آموزشی برای جوامع بومی و محلی برای افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه اهمیت حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی و دیگر اقدامات مرتبط به این شبکه پیوست. همچنین دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت محیط‌زیست عراق در پی دیدار دو جانبه‌یی که طی مجمع محیط‌زیست ملل متحد در کنیا اوایل خردادماه با یکدیگر داشتیم، موضوع مقابله با ریزگردها را پیگیری کردم. به آقای جاسم عبدالعزیز حمد گفتم که تاثیرات منفی توفان‌های گرد و غبار روزهای اخیر حاصل از کانون‌های موجود در عراق چگونه شهروندان ایرانی را تحت فشار و آزار قرار داده است.

دکتر حمد تاکید کرد که به‌دنبال پیگیری‌های قبلی ایران و تشکیل کمیته‌یی در عراق برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار، در حال بررسی و تکمیل اطلاعات مهم‌ترین کانون‌های تاثیرگذار گرد و غبار بر ایران هستیم تا پس از رفع تصرف مناطق اشغالی عراق که بعضا این کانون‌ها در آن قرار دارند، در رفع آن اقدام کنیم.

قرار شد هیاتی از عراق راهی ایران شود برای بررسی بیشتر موضوع. بعد از ظهر دیروز جلسه هیات امنای پژوهشکده محیط‌زیست برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه برگزار شد. اخبار مهم‌ترین فعالیت‌های روزانه من برای گزارش به هموطنان از آغاز به کار دولت یازدهم روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مردم می‌توانند به آن مراجعه و پیگیری مسائل محیط‌زیست را رصد کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر