امضای تفاهمنامه خرید هواپیما با شرکت بویینگ

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۴۶

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با امضای تفاهمنامه ایران ایر با شرکت بویینگ برای خرید هواپیما، عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی از پیشرفت مذاکرات مثبت با مسوولان ایرباس خبر داد.

تفاهمنامه خرید هواپیما از بویینگ پس از سفر نمایندگان کمپانی بویینگ به ایران و با انجام چندین دور مذاکره سرانجام بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کمپانی بویینگ به امضا رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، بویینگ در بیانیه‌یی اعلام کرد که این قرارداد را «با مجوز واشنگتن و پس از آنکه دولت امریکا تایید کرد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌یی عمل کرده» امضا کرده است. البته بویینگ جزییات بیشتری از این قرارداد را فاش نکرد. در این تفاهمنامه مقرر شده است، در صورت اخذ مجوزهای لازم توسط دو طرف تعدادی هواپیمای بویینگ بیشتر از خانواده «بویینگ737» نسل جدید و مدل‌های «بویینگ300»ER از سری900 و «بویینگ777» توسط ایران ایر به‌صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شود.

طبق اعلام هما، نهایی شدن این قرارداد و اجرایی بودن آن منوط به اخذ مجوز نهایی از سوی دولت‌های ایران و امریکا خواهد بود و این امضای تفاهمنامه اولیه است.

در همین رابطه یک سخنگوی شرکت بویینگ به نیویورک تایمز اعلام کرد: «ما مشغول مذاکره با شرکت‌های ایران با تایید دولت امریکا در خرید و خدمات بالقوه هواپیمای تجاری بویینگ بودیم.»

وی افزود: «ما در مورد جزییات گفت‌وگوهای جاری با مشتریان صحبت نخواهیم کرد و شیوه استاندارد ما این است که خود مشتریان هرگونه توافق به دست آمده را اعلام کنند. هرگونه توافق به دست آمده مشروط به تایید دولت امریکا خواهد بود.»خبر امضای تفاهمنامه ایران و بویینگ درحالی منتشر می‌شود که واشنگتن‌پست به نقل از ایمیل یکی از مقامات شرکت بویینگ اعلام کرده که قرارداد فروش یکصد فروند هواپیمای مسافربری به ایران به‌زودی نهایی شده و اطلاعیه رسمی آن روز چهارشنبه هفته جاری منتشر می‌شود.


نهایی شدن مذاکرات تا 4هفته آینده

ازسوی دیگر عباس آخوندی دوشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی به قطعی شدن تفاهمنامه ایران با ایرباس اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از 10هیات در رده‌های ارشد به مذاکراتی برای مباحث مهمی همچون تنظیم قرارداد دریافت قطعات داخلی، موتوری، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی داخل هواپیماهای مورد معامله از ایرباس در حال مذاکره بوده و هستند که احتمال می‌رود 3 یا 4هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود. وی همچنین درباره انتخاب فاینانسور این قرارداد گفت: تا چهار هفته آینده سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران اصلی قرارداد قطعی و معرفی خواهند شد و ایرباس هم باید مجوزهای خودش را از امریکا اخذ کند که البته مذاکرات اولیه آنها هم با موفقیت به پایان رسیده است. او با بیان اینکه فقط 162هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال و قابل بهره‌برداری هستند، افزود: ناوگان هوایی هر کشور بعد از 24سال، به خرج آفتابه لحیم می‌رسد و خرید و نوسازی هواپیماهای ایرباس و احتمالا بویینگ یک التزام است. آخوندی تصریح کرد: در مورد نوع جدید معامله با شرکت ایرباس دولت ایران نه بازپرداختی را تضمین می‌کند و نه زیر بار فاینانس می‌رود بلکه یک شرکت واسطه می‌آید و پول هواپیماها را به فرانسه پرداخت می‌کند و ایران از آن شرکت واسط، به نحوه اجاره به شرط تملیک هواپیماها را دریافت می‌کند. آخوندی گفت: اگر ظرف پنج هفته آینده مذاکرات با بویینگ و ایرباس به قطعیت برسد، مهر ماه باید نخستین هواپیما وارد کشور شود. ایران ایر پیش‌تر موافقتنامه خرید 118فروند هواپیما از کنسرسیوم اروپایی ایرباس به ارزش 22میلیارد و800میلیون یورو (25میلیارد دلار) و 20فروند هواپیمای ATR از شرکت سازنده فرانسه ایتالیایی را امضا کرده است.

ایران مشتری 2 مدل بویینگ

هرچند هنوز جزییات دقیقی از این تفاهمنامه منتشر نشده و تعداد هواپیماهای خریداری شده ازسوی ایران‌ایر نیز نامعلوم است، اما در تفاهم‌ ابتدایی صحبت از خرید دو مدل اصلی از هواپیماهای بویینگ شده است.

آن‌طور که ایسنا گزارش داده است، بویینگ پیشنهاد فروش دو مدل اصلی از هواپیماهای خود را به ایران داده است که از خانواده بویینگ۷۳۷ و بویینگ۷۷۷ خواهند بود. این هواپیماها از مدل‌های طراحی جدید بویینگ انتخاب می‌شوند که در طول سال‌های گذشته بیشترین طرفدار را بین ایرلاین‌های مطرح جهان داشته‌اند.

خانواده بویینگ۷۳۷ از سال۱۹۶۷ با پایان یافتن فاز طراحی به ایرلاین‌های مسافرتی جهان عرضه شد. این مدل از بویینگ که در طول حدود نیم‌قرن فعالیت خود یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای جهان بوده در طول سال‌های گذشته از سوی این شرکت بزرگ امریکایی مورد بازطراحی قرار گرفته است.

این هواپیما در راستای افزایش توان رقابتی بویینگ با شرکت ایرباس طراحی شد. با ورود ایرباس۳۲۰ جدید به بازار برخی ایرلاین‌ها به بویینگ فشار آوردند تا مدل‌های جدیدی از هواپیما که از نظر مصرف سوخت صرفه‌جویی بیشتری دارد را وارد بازار کند. از این رو بویینگ مدل MAX، ۷۳۷ را در سه ظرفیت و ساختار متفاوت طراحی کرد که نسبت به ایرباس۳۲۰ قدیمی، ۱۶درصد و نسبت به ایرباس۳۲۰ جدید، 4درصد صرفه‌جویی مصرف سوخت بیشتری دارد.

این مدل از هواپیما که جزو جدیدترین طراحی‌های شرکت بویینگ به حساب می‌آید از سال۲۰۱۷ به ایرلاین‌های متقاضی ارائه خواهد شد و بویینگ اعلام کرده تاکنون تعداد بسیار بالایی از آن را سفارش گرفته است. سه مدل طراحی شده ۷۳۷‌‌های جدید که با نام (MAX7، MAX8 و MAX9) شناخته می‌شود به ترتیب بین ۱۲۶ تا ۱۴۹، ۱۶۲ تا ۲۰۰ و ۱۸۰ تا ۲۲۰نفر مسافر در خود جای خواهد داد. باتوجه به ظرفیت متوسطی که این هواپیماها دارد احتمالا خریدهای جدید ایران‌ایر از این مدل‌ها به پروازهای داخلی و منطقه‌یی اختصاص خواهد یافت.

هواپیمای دوربرد و پهن‌پیکر بویینگ۷۷۷ که از مشهورترین غول‌های هواپیمایی‌ جهان به حساب می‌آید، قدمتی بسیار طولانی دارد که به‌دلیل ظرفیت بالا و مسافت طولانی که طی می‌کند در طول این سال‌ها مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده است.

شرکت بویینگ حدفاصل سال‌های۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ طرح‌های ابتدایی برای نوین‌سازی این هواپیما را کلید زد که به ساخت مدل‌های جدید آن انجامید. یکی از این مدل‌ها هواپیمای ER ۳۰۰ است که ایران‌ایر در جریان تفاهم‌نامه ابتدایی خود با بویینگ سفارش آن را ارائه کرده است. این هواپیما از حوالی سال۲۰۰۰ مراحل نهایی‌سازی خود را طی کرد و از سال۲۰۰۴ وارد چرخه پروازهای بین‌المللی شد. براساس اطلاعات ارائه شده ازسوی شرکت بویینگ این هواپیما می‌تواند حدود ۱۴هزار و ۵۰۰کیلومتر را پرواز کند و نزدیک به ۴۰۰مسافر را در خود جای دهد.

همچنین صحبت از خرید مدل ۹ یا ۹۰۰بویینگ ۷۷۷ ازسوی ایران نیز مطرح شده است. این هواپیما نیز که از جدیدترین مدل‌های ساخته شده ازسوی شرکت بویینگ است، در دو کلاس پروازی توانایی جابه‌جایی ۴۲۷مسافر را دارد.

این مدل‌ از خانواده بویینگ ۷۷۷ به‌دلیل تعداد بالای ظرفیت مسافرگیری و مسافت طولانی که توان پرواز دارند، احتمالا در صورت ورود به ایران از سوی ایران‌ایر در پروازهای اروپایی یا مسافت‌های طولانی‌تر مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

احتمالا بویینگ‌های۷۷۷ در کنار ایرباس۳۸۰ اصلی‌ترین پایه‌های رقابت ایران‌ایر با ایرلاین‌های منطقه‌یی برسر مسافت‌های طولانی را خواهند ساخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر