جوابیه صندوق به ابهامات وام کارآفرینی

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۳۵

جناب آقای الیاس حضرتی

مدیرمسئول روزنامه تعادل

سلام‌ علیکم

احتراما، پیرو انتشار مطلبی با عنوان «هفت‌خوان دریافت وام کارآفرینی» در مورخ 26/03/95 در صفحه11 آن روزنامه، جوابیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق تضییع شده صندوق کارآفرینی امید به اطلاع رسانده می‌شود. خواهشمند است براساس ماده23 قانون مطبوعات کشور نسبت به انتشار آن در روزنامه تعادل، اقدام گردد.

بدیهی است در صورت عدم انتشار جوابیه و یا درج مجدد گزارش‌های غیرمستند، حق طرح شکایت در مراجع ذیصلاح، برای صندوق کارآفرینی امید محفوظ می‌باشد.

- صندوق کارآفرینی امید از بدو تشکیل دولت تدبیر و امید و با اتخاذ سیاست‌های حمایت از کارآفرینان، تغییر رویکرد محسوس نسبت به سنوات گذشته داد و آن پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به ایده و طرح‌های خلاقانه، کارآفرین و کارفرمایی به‌جای طرح‌های خوداشتغالی بود که به‌زعم اکثر کارشناسان این حوزه و اطلاعات موجود از بازرسی‌های به‌عمل آمده، این نوع پرداخت دارای انحراف بسیار پایینی نسبت به روش‌های پرداخت قبل می‌باشد.

- در گزارش مذکور خبر از رفتار نامناسب کارکنان در برخی شعب صندوق، صف‌های طولانی متقاضیان دریافت تسهیلات و وجود دلالان، بدون ذکر نام استان، شهرستان و شعبه مربوطه داده شده است. یادآور می‌شود تاکنون شاهد گزارش‌های بسیاری با سوءگیری منفی و دارای اغراض سیاسی جهت تضعیف برنامه‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید بوده‌ایم. انتظار می‌رود روزنامه تعادل از انتشار گزارش‌های بی‌پایه و بدون منبع موثق و مستند، خودداری نماید.

- در بررسی عملکرد صندوق کارآفرینی امید توسط مرکز پژوهش‌های مجلس که در گزارش آمده است لازم به ذکر است که اولا این گزارش مربوط به سه‌سال آخر فعالیت صندوق مهر امام‌رضا(ع) در دولت دهم می‌باشد و طبیعتا مدیران وقت صندوق و دولت می‌بایست پاسخگوی مسائل ذکر شده باشند در ثانی پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و استقرار مدیران صندوق کارآفرینی امید، ابتدا ساختار صندوق به‌عنوان یک موسسه و نهاد حمایتی مورد بازبینی مجدد قرار گرفت تا میزان تخلفات به حداقل کاهش یابد و سپس گزارش صورتجلسات مالی صندوق هر سه ماه یک‌بار در جمع هیات بازرسی کل کشور مستقر در صندوق و اعضای هیات مدیره مورد بررسی و موشکافی قرار می‌گیرد که تاکنون کوچک‌ترین تخلفی ازسوی صندوق منعکس نگردیده است.

- در بخش دیگری از گزارش منتشر شده به سهم صندوق کارآفرینی امید از پرداخت تسهیلات ازدواج اشاره شده است که آن را کم و خلاف ماموریت صندوق در امر ازدواج می‌داند. لازم به یادآوری است که سهمیه بانک‌ها و موسسات مالی برای پرداخت ازدواج توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می‌گردد و هیچ موسسه‌ای حق دخل و تصرف در این سهمیه را ندارد. لذا صندوق کارآفرینی امید آمادگی آن را دارد در صورت تامین اعتبارات لازم، نسبت به ساماندهی تسهیلات ازدواج، بدون کوچک‌ترین انحراف و مانعی اقدام نماید.

- در انتهای گزارش واهی منتشر شده، از مراحل دریافت وام به‌عنوان چالش‌های تسهیلات صندوق نام برده شده است. حال سوال اینجاست؛ آیا افتتاح حساب، دریافت کپی شناسنامه، تکمیل فرم هویت و نشانی وام‌گرنده و... جزء ابتدایی‌ترین شروط دریافت هر نوع تسهیلاتی می‌باشد یا چالش دریافت وام؟

آیا دریافت چک یا سفته به میزان 120درصد مبلغ وام که از دستورالعمل‌های پرداخت تسهیلات، ابلاغی توسط بانک مرکزی می‌باشد نقض‌کننده ماهیت قرض‌الحسنه بودن تسهیلات صندوق است؟ آیا شما به‌عنوان نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی از قرض‌الحسنه بودن پرداخت تسهیلات در صندوق آگاهی ندارید؟

لازم به ذکر است هر چند گزارش منتشر شده از صندوق کارآفرینی امید بیشتر به مشکلات صندوق مهر امام‌رضا(ع) در دولت دهم می‌پرداخت لیکن این صندوق آمادگی دارد تا در صورت وجود هرگونه شبهه و پاسخگویی به سوالات مطروحه با آن روزنامه همکاری لازم را معمول دارد.

مجتبی سیدمراد

رئیس اداره روابط عمومی

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر