منامه آبستن روزهای دشواری است

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۲۰

گروه جهان

با صدور حکم لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، بزرگ‌ترین عالم دینی بحرین از سوی رژیم آل‌خلیفه به اتهام واهی «ایجاد بستر طایفه‌گرایی افراطی» مردم بحرین در مناطق مختلف در حمایت از این عالم برجسته به خیابان‌ها آمدند. در سال گذشته میلادی دولت بحرین تابعیت بیش از 200شهروند این کشور را به اتهام انجام فعالیت‌های تروریستی لغو کرده است.

به گزارش رسانه‌های خبری، آل خلیفه مدعی شده که شیخ قاسم درراستای راه‌اندازی جمعیت‌های وابسته به مراجع سیاسی خارجی تلاش می‌کند. در حالی که گزارش‌هایی از تجمع شماری از هواداران عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرینی، در اطراف خانه او منتشر شده، وزارت خارجه امریکا نسبت به سلب تابعیت از او ابراز نگرانی کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل این اقدام را نادرست دانسته است. دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌یی اعلام کرده سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم، بحرین را با روزهای دشواری مواجه خواهد کرد چراکه مقام‌های بحرین درها را به روی اصلاح سیاسی می‌بندند و در عین حال آتش خشم مخالفان را برمی‌افروزند. رژیم آل خلیفه بطور سیستماتیک اکثریت شیعیان ساکن در بحرین را سرکوب می‌کند. بر اساس گزارش سازمان مرکز حقوق بشر بحرین، آل خلیفه در سال گذشته میلادی 1883تن را به دلیل مشارکت در فعالیت‌های اعتراضی بازداشت کرده که در نزدیک به 50درصد از موارد این بازداشت‎ها، نیروهای امنیتی بدون مجوز وارد منازل مسکونی شهروندان بحرینی شده و آنها را دستگیر کرده‌اند. همچنین نزدیک به 30درصد از بازداشت‌ها در حین تظاهرات ضد دولتی صورت گرفته است.

همچنین گفته می‌شود که در سال2015 دست‌کم 441نفر ناپدید یا سر به نیست شده‌اند که 38 درصد این افراد را نوجوانان زیر 18سال تشکیل می‌دهند. این درحالی است که نهادهای امنیتی و پلیس بحرین نسبت به سرنوشت افراد ناپدید شده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. در این گزارش به شکنجه و اعتصاب غذای زندانیان نیز اشاره شده است. طبق این گزارش، در سال2015 تقریبا 25فعال حقوق بشر بازداشت شدند که در این میان می‌توان به نبیل رجب اشاره کرد. رجب پس از انتشار پیام‌های اعتراض‌آمیز خود درباره جنگ عربستان علیه یمن به نشر اکاذیب متهم و دستگیر شد. در این میان، به اعتقاد ناظران آن چه بر نگرانی‌ها نسبت به بحران بحرین می‌افزاید، تبعات منطقه‌یی آن است. بدون تردید نقطه آغازین سرایت بحران از داخل به خارج، مداخله نظامی عربستان در روند سرکوب اعتراض‌ها هنگام شروع بحران بوده است. اثر بیرونی دیگر بحران بحرین، کاهش روابط این کشور با همسایگان از جمله ایران بوده است. دولت بحرین به دفعات ایران را به دخالت در امور داخلی خود و نقض اصل حسن همجواری متهم و اخبار جعلی در خصوص حمایت ایران از مخالفان نظام منتشر کرده که هرگز به اثبات نرسیده‌اند. اخباری که به نظر می‌رسد بیشتر برای مصرف داخلی از جمله در توجیه سرکوب معترضان منتشر می‌شود.


واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در بیانیه‌یی اعلام کرده است: «ما همچنان نسبت به سلب تابعیت شهروندان بحرینی به شکل ظالمانه و عواقبی که به دنبال خواهد داشت و خطرناک بودن احتمال بدون تابعیت ماندن این افراد شدیدا نگرانیم. نگرانی ما زمانی بیشتر شد که شنیدیم آیت‌الله عیسی قاسم قبل از اینکه تابعیتش سلب شود قادر نبوده به اتهاماتی که به وی وارد کرده‌اند، پاسخ بدهد یا از طریق یک روند قانونی اعتراض کند. ما این پرونده را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم در برخورد با این پرونده خویشتندار باشند. ما همچنین نگرانیم که این اقدامات به منحرف شدن بحرینی‌ها از مسیر اصلاح و آشتی بینجامد. راهی که رهبران بحرینی با حکمت در پیش گرفته بودند بهترین وسیله برای تقویت امنیت بحرین و برآوردن خواسته‌های شهروندان بود.»


شیرین هانتر، متخصص خاورمیانه، چندی پیش در یادداشتی در لوب‌لاگ با انتقاد از استانداردهای دوگانه در رابطه با حقوق بشر به ویژه در خاورمیانه از نادیده گرفتن نقض گسترده حقوق بشر در کشورهایی که از حمایت ضمنی قدرت‌های بزرگ برخوردارند، انتقاد کرده و نوشته است: «رفتار ویژه غرب با کشورهایی چون عربستان‌سعودی نه تنها به این کشور، که به جامعه جهانی نیز هیچ کمکی نکرده است. این رفتار به ریاض مجوز مداخله نظامی (و غیرنظامی) در کشورهای همسایه چون بحرین، تضعیف دولت در عراق، و درگیر شدن در یک جنگ تمام عیار در یمن را داده است... تاسف‌‌آورترین مساله این است که رفتار ویژه با عربستان، حقوق بشر را در تمام منطقه تضعیف کرده و بدبینی به تعهد جامعه بین‌المللی نسبت به رعایت حقوق بشر را افزایش داده است.

حقوق بشر مانند صلح و امنیت تقسیم شدنی نیست. استانداردها و اهداف حقوق بشر باید برای همگان اعمال شود و ناقضان این قوانین باید به صورت یکسان تنبیه شوند. در غیر این صورت حمایت از حقوق بشر به لفاظی‌‌های صِرف تقلیل خواهد یافت، لفاظی‌‌هایی که هیچ کس را قانع نخواهد کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر