اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۱۳

سازمان بورس نقشی در افزایش سرمایه شرکت‌ها ندارد

این روزها در برخی رسانه‌ها شایعاتی در مورد تاخیر در افشای به‌ موقع صدور مجوز افزایش سرمایه توسط سازمان بورس شنیده می‌شود و این در حالی است که متولیان سازمان بورس این شایعات را بی‌اساس می‌دانند. غلامرضا ابوترابی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس گفت: براساس جزء «ب» ماده 13 «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌‌های ثبت شده نزد سازمان»، ناشران اوراق بهادار موظف به افشای فوری اطلاعات مهم درخصوص تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین منابع ازجمله افزایش یا کاهش سرمایه ناشر یا شرکت‌‌های تحت کنترل است.

وی افزود: به استناد همین ماده این سازمان در تاریخ 07/03/1394 طی ابلاغیه شماره 001-I 94، تمامی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را به ترتیب ذیل مکلف به افشای اطلاعات در مورد تغییرات سرمایه از طریق سامانه کدال کرد: الف) در مواردی که هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کند، باید در دو مقطع ذیل افشای لازم از طریق سامانه کدال صورت پذیرد: تایید گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه در جلسه هیات‌مدیره. اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره در مورد افزایش سرمایه.

ب) در مواردی که هیات‌مدیره درنظر دارد نسبت به انجام افزایش سرمایه تفویض شده براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کند، باید تصمیم هیات‌مدیره مبنی بر انجام افزایش سرمایه یاد شده از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی شود.

بر این اساس تصمیم به تغییر سرمایه کلیه شرکت‌های ثبت شده پیش از ارسال به سازمان باید از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار (کدال) به اطلاع عموم رسیده و این سازمان نیز عمدتا همزمان با افشای اطلاعات توسط ناشران از موضوع و تصمیم شرکت‌‌ها برای انجام تغییرات در سرمایه شرکت‌‌ها مطلع می‌شود. لذا این موضوع که سازمان بورس و اوراق بهادار از دارندگان اطلاعات نهانی درخصوص افزایش سرمایه شرکت‌‌هاست، صحت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تنها در موارد محدودی ناشران اوراق بهادار دستورالعمل مزبور را رعایت نکرده و اقدام به ارسال درخواست صدور مجوز انجام افزایش سرمایه به این سازمان قبل از افشا از طریق سامانه کدال می‌کنند که سازمان بورس با تخلف این ناشران مطابق قوانین و مقررات برخورد می‌کند.

ابوترابی در مورد رویه‌های صدور مجوز انجام افزایش سرمایه افزود: بررسی پرونده درخواست صدور مجوز انجام افزایش سرمایه ناشران اوراق بهادار با ارسال مدارک و مستندات مربوط به افزایش سرمایه از طریق سامانه کدال آغاز می‌شود که از اهم این مدارک و مستندات می‌توان به گزارش توجیهی هیات‌مدیره مبنی بر لزوم انجام افزایش سرمایه به همراه اظهارنظر بازرس قانونی و بیانیه ثبت افزایش سرمایه اشاره کرد.

سازمان بورس پس از درخواست شرکت و به استناد ماده 24 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مدارک و مستندات شرکت را بررسی و درصورتی‌که نقصی در پرونده شرکت وجود داشته باشد، آن را به اطلاع ناشر می‌رساند. همچنین درصورتی‌که مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، حداکثر ظرف 30روز از تاریخ ثبت درخواست در سازمان مراتب موافقت یا عدم موافقت خود را با افزایش سرمایه به ناشر اعلام می‌کند.

این مقام مسوول عنوان کرد: با عنایت به محدودیت مقرر در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی درخصوص زمان پاسخگویی سازمان بورس به ناشران و حساسیت سرمایه‌گذاران به فرآیند افزایش سرمایه، در زمان صدور مجوز افزایش سرمایه و اطلاع‌رسانی آن از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار بخشی تحت عنوان «زمان ارسال» تعبیه شده که دال بر زمان ارسال آخرین مدارک و مستندات تکمیلی توسط شرکت‌‌ها به سازمان بوده و با عنایت به اینکه اساسا صدور مجوز افزایش سرمایه توسط این سازمان و پس از انجام بررسی‌‌های لازم و نهایی صورت می‌گیرد، قاعدتا بین زمان ارسال آخرین مدارک و مستندات توسط شرکت و صدور مجوز انجام افزایش سرمایه توسط سازمان فاصله زمانی وجود خواهد داشت.

جزییات عرضه گواهی سپرده جو در بورس کالا

در نخستین روز عرضه گواهی سپرده کالایی جو در بورس کالای ایران و در پی استقبال فعالان بازار کشاورزی، افزون بر ۱۰هزار تن جو دامی کشاورزان استان‌های تهران و قزوین در قالب گواهی سپرده کالایی به فروش رفت.

محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان خبر فوق اظهار کرد: در نخستین روز عرضه جو دامی کشاوزران استان تهران و قزوین ۱۰هزار و ۳۲۰ تن از این محصول به قیمت ۷۶۰۰ریال در هر کیلو و به ارزش حدود 78.4میلیارد ریال در بورس کالا از سوی مشتریان خریداری شد. این محصول از پنج انبار در این استان‌ها مورد معامله قرار گرفت که ۳ انبار در استان قزوین با ۹۴۳۶تن و ۲ انبار در استان تهران با حدود ۸۸۵ تن محصول از نخستین نمادهای معاملاتی این محصول بودند.

وی عنوان کرد: به دنبال اعلام سیاست‌های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی همچنین پایان تخصیص ارز مبادله‌یی به واردات این محصول که در راستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال شده است، خریداران محصول جو دامی برای خرید از تابلو معاملات بورس کالای ایران اقدام کردند. وی سپس خاطرنشان کرد: یکی از مزایای خرید مستقیم از تابلو بورس توسط مصرف‌کنندگان نهایی، امکان خرید مقادیر چند تنی به قیمت عمده‌فروشی است که این خود از مزایای مغفول مانده انجام معاملات از طریق تابلو بورس کالای ایران است. اسکندری در ادامه گفت: از طریق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، واسطه‌ها و دلالانی که برای حفظ منافع خود و سودآوری بیشتر هر از گاهی بازارها را دچار نوسان می‌کنند، حذف می‌شوند و امکان دادوستد مستقیم میان فروشندگان و خریداران فراهم می‌شود.

ضمن آنکه با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می‌شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده و حجمی که در بازار عرضه می‌شود چه میزان است. بنا بر اعلام شرکت بورس کالا، وی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران در هفتم اردیبهشت ماه امسال همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلو بورس کالا معامله می‌شود. این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان به شکل موفق انجام شد و امسال با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر خرید تضمینی جو و ذرت امیدواریم این طرح ملی با موفقیت روبه‌رو شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه اطلاعات انبارهای پذیرش شده و نحوه عرضه و معامله جو دامی در قالب ماده ۳۳ در سایت بورس کالا به صورت مشروح قرار داده شده است، گفت: کشاورزان و خریداران می‌توانند با مراجعه به سایت بورس کالا به نشانی

www. ime. co. ir در دو بخش انبارها و طرح قیمت تضمینی از روند انجام معاملات آگاهی یابند. لازم به ذکر است در نخستین روز معاملات جو دامی ماده ۳۳ در قالب گواهی سپرده کالایی شرکت‌های کارگزاری صبا جهاد، توسعه کشاورزی و سهم آشنا فروشنده این حجم از محصولات بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر