کشور با بحران مواجه نیست

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۷۹۸

برای تحقق رشد 8درصدی در سال‌های آینده باید 724 هزار میلیارد تومان تزریق شود

گروه ایران|هدی احمدی|

تورم سالانه کشور تک رقمی شد. این را باید خبر خوش و مهمی بدانیم که محمدباقر نوبخت انتخاب کرده بود تا در جلسه حضورش در مجلس به مردم بدهد. آقای سخنگو که قبل از وزیر اطلاعات در پارلمان سخن گفت، دیروز حامل خبرهای خوبی بود. او که برای ارائه گزارشی درباره‌ برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی به صحن علنی مجلس آمده بود از موفقیتی که دراقتصاد ایران حاصل شده است خدا را شکر و از همکارانش در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تشکر کرد. درست در شهریور ماه دوسال گذشته بود که حسن روحانی به‌طور رسمی وعده تک رقمی شدن تورم را در سال 1395 داد. وعده‌یی که سرانجام محقق شد. اقتصاد ایران چند سالی است که با مشکل تورم دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی یک کشور با رشد مستمر قیمت‌ها روبه‌رو شود حتما مشکل اقتصادی جدی‌ای دارد. اختلاف بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. این افزایش قیمت اگر یک بار صورت گیرد تورم نیست ولی در صورتی که چندین بار و به‌طور مستمر این افزایش اتفاق بیفتد، باعث نگرانی و عدم امنیت در بازار و نیز رکود اقتصادی و در نهایت گرانی می‌شود، همان وضعیتی که اقتصاد ما چندین سال در آن قرار داشت. با اینکه کاهش تورم به این معنا نیست که حال اقتصاد ما خوب شده است، ‌اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، دولت روحانی با قرار دادن مهار تورم به عنوان هدف و اولویت اولش، کار درستی انجام داده است. نوبخت گفت که تورم نقطه به نقطه نسبت به سال 94 از 6.8 به 6.1 رسیده است و تورم سالانه نیز از 10.2دهم درصد در اردیبهشت به 9.5درصد در خرداد تقلیل یافت.


رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی

سخنگوی دولت یازدهم در صحن علنی گفت: بخش مهم در برنامه ششم مربوط به موضوعات خاص فرابخشی محسوب می‌شود که شامل محیط کسب و کار، اشتغال، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور و دستیابی به رشد 8درصدی به اقتصاد ایران است. حال برای اینکه بتوانیم به رشد 8درصدی دست پیدا کنیم، نیازمند 724هزار میلیارد تومان در برنامه هستیم.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی‌ای که با عدالت اجتماعی همراه باشد نسبت به رشد اقتصادی صرف برای دولت و مجلس قابل قبول‌تر است، افزود: ما به درخواست مجلس همه احکامی که مجددا در برنامه تکرار شده بود را تحت عنوان لایحه احکام دایمی تقدیم کردیم که پس از تصویب در مجلس منتظر نظر شورای نگهبان است.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: یک برنامه جامع باید دارای چهارستون هدف، منابع، اولویت و احکام باشد که ما هرچهارتای آن را در برنامه ششم داریم البته ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری، مجلس و دولت را از اینکه برخی اهداف خود را تعیین کنند، مستثنی کرد. از جمله رشد 8درصد سالانه که توسط رهبری ابلاغ شده برای همگان لازم‌الاتباع است. سخنگوی دولت یازدهم همچنین از نمایندگان مجلس نهم که در تصویب کلیات برنامه ششم نهایت همکاری را داشتند، تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که در جلسات هیات رییسه تعامل لازم را برای در زمینه برنامه ششم داشته باشند.

وی با بیان اینکه ضریب جینی که هرقدر پایین‌تر باشد و به صفر نزدیک‌تر شود، نشانگر تعادل در توزیع درآمدهاست در برنامه ششم 34 درصد هدف‌گذاری شده است. بنابراین برای اینکه اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر نشوند باید نرخ تورم را تقلیل دهیم، وی اذعان داشت: طی برنامه ششم جمعیت کشور از 79 میلیون و 138 هزار نفر در سال 94 به 84 میلیون و 265 هزار نفر با رشد 1.26 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین رشد بهره‌وری 1.9 در سال 94، با سازوکارهای پیش‌بینی شده در برنامه به 2.1 افزایش پیدا خواهد کرد و رتبه 118 ایران در کسب و کار نیز به 70 تقلیل پیدا می‌کند.

کمبود تقاضا از سوی دولت و مردم

او در ادامه سخنانش در جلسه علنی مجلس دهم، به دستاوردهای برجام اشاره کرد و مهم‌ترین محصول آن را شکستن تحمیلاتی دانست که برخی کشورها بر ما وارد می‌کردند و حالا مقامات کشورهای دیگر به ایران می‌آیند که با ما قراردادهای رسمی منعقد کنند. همچنین در پایان از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای چالش‌های مهمی چون نرخ سود بالا و مشکلات نظام بانکی، کمبود تقاضا از سوی دولت و مردم برای کالا و کاهش سرمایه‌گذاری خبر داد و بر جامع‌نگر و مساله محور بودن برنامه ششم تاکید کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه برای تحقق رشد 8 درصدی در سال‌های 95 تا 99، 724 هزار میلیارد تومان باید کسب شود، یادآور شد: 105 هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری بر طرح‌های عمرانی، 57 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و 95 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه، 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی،

24 هزار میلیارد تومان تحصیل منابع بخش خصوصی با مشارکت دولت و 102 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های دولتی باید تامین منبع شود.

وی با اشاره به تاکید بر رشد درون‌زا در عین برون‌نگری در برنامه ششم نیز، گفت: از 27 دی‌ماه تا امروز در 41 طرح در استان‌های مختلف 3 میلیارد و 418میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته و برای 6 نیروگاه بالغ بر 4.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هفته گذشته داشتیم و این استفاده از شرایط پسابرجام برای رشد اقتصادی است. در ادامه صحن علنی دیروز، سخنگوی دولت برای بار دوم پشت تریبون آمد تا این‌بار به طرح سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ دهد. غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار درمورد بحران‌های کشور و هزینه‌های عمومی، سیدعلی ادیانی، نماینده قائمشهر در خصوص اینکه الزامات عینی، عملی و آماری رسیدن به رشد 8درصدی اقتصادی چیست و محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه درباره وضعیت بخش کشاورزی، نرخ خرید تضمینی محصولات، قدرت خرید پایین مردم و سهمیه‌یی کردن آب از استانی به شهرستانی از جمله نمایندگانی بودند که پس از صحبت‌های اولیه نوبخت این سوالات را مطرح کردند.

محمدباقر نوبخت از تقدیم اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد و افزود: ما در سه ماهه نخست سال 4200 میلیارد تومان برای جبران نابرابری‌ها در پرداخت بین کارمندان دولت توزیع کردیم و ان‌شاء‌الله در برنامه ششم نیز اقدامات اساسی جهت کاهش نابرابری‌ها را دنبال خواهیم کرد.

نوبخت با درخواست از اینکه از واژگان اغراق‌آمیز استفاده نکنیم تاکید کرد که به هیچ عنوان کشور با بحران مواجه نیست و درست است که باید به مساله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی بپردازیم تا به بحران نرسیم اما اینکه بگوییم کشور با بحران مواجه است، نیز درست نیست. ما مشکل آب و

محیط زیست داریم اما بحران آب و محیط زیست نداریم، اینکه می‌گویند صنعت ما فاجعه‌آمیز است درست نیست بلکه صنعت ما مشکل دارد و باید تزریق منابع و به طریق اولی اصلاح نظام بانکی صورت گیرد. وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر افزایش هزینه‌ها ادامه داد: وقتی ما بودجه 267هزار میلیارد تومانی را به مجلس می‌دهیم و آن را با رقم 294هزار میلیارد تومان تحویل می‌گیریم و 26هزار و 500میلیارد تومان عمدتا به هزینه‌های جاری اضافه می‌شود، در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار کاهش هزینه‌های جاری از سوی دولت را داشت بلکه همه باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم تقدیمی به مجلس هزاران صفحه اسناد پشتیبان دارد، بخشی از برنامه که لازم است به صورت حکم درآید را نیازمند مجوز مجلس اعلام کرد و در ادامه با اشاره به مشارکت بخش غیردولتی و دانشگاهیان در تدوین برنامه ششم اظهارکرد: ما نمی‌خواهیم همه برنامه را دولت تقبل کند بلکه دولت تقسیم کار ملی می‌کند و بخشی از آن نیز باید توسط بخش خصوصی انجام شود.


سیاست خارجی ایران تغییر نخواهد کرد

وزیر اطلاعات هم که به دلیل مسائل مهم امنیتی گزارش خود را در جلسه غیرعلنی پارلمان به نمایندگان ارائه کرده بود، پس از جلسه میان خبرنگاران حاضر شد و با تشکر از رسانه‌ها به خاطر افشای حقوق‌های نجومی برخی مدیران گفت: اگر دولت خود به این مسائل می‌پرداخت، شاید می‌گفتند دولت به حساب‌های شخصی افراد سرک می‌کشد اما این اتفاق باعث شده دست ما بازتر شود. بنابراین گزارش وزارت اطلاعات در مورد حقوق‌های میلیونی در دست تهیه است که

به زودی از طریق معاون اول رییس‌جمهور به مردم اعلام می‌شود. حجت‌الاسلام محمود علوی با تاکید بر برخورد جدی با موضوع پرداخت‌های کلان اظهار داشت: در این دولت با اختلاس‌های ۳ هزار میلیارد تومانی و ۸ هزار میلیارد تومانی امثال بابک زنجانی برخورد شد و مطمئنا با حقوق‌های چند میلیون تومانی هم برخورد می‌شود. برهمین اساس در خصوص حقوق‌های میلیونی هم آقای اسحاق جهانگیری خبرها را به اطلاع عموم و رسانه‌ها خواهد رساند. وی در خصوص تغییر مدیران وزارت خارجه و تاثیر آن در تغییر در سیاست منطقه‌یی ایران تاکید کرد که با تغییر افراد سیاست خارجی ایران تغییر نخواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر