روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۵۴

فرش دستباف ۱۴ منطقه ثبت جهانی شد

گروه صنعت فرش دستباف ۱۴منطقه جغرافیایی کشور توسط مرکز ملی فرش ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید و تعداد مناطق جغرافیای ثبت شده فرش ایران به ۲۹منطقه رسید. با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد. نشانه جغرافیایی، نشانه‌یی است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌یی از کشور منتسب می‌‌کند، مشروط براینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر ویژگی‌های کالا قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد.


واردات امسال گندم و روغن مشروط شد

گروه تجارت به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی، واردات گندم تا اطلاع ثانوی برای مصرف در بازار داخلی ممنوع است و واردات روغن خام نیز برای کارخانه‌های روغن نباتی با تعرفه ۵ و ۲۰درصد، بسته به خریدن یا نخریدن دانه روغنی تولیدی داخل مقدور است. حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از ۲۴ استان حدود ۳میلیون و ۸۰۰هزار تن به ارزش ۴۹۰۰میلیارد تومان گندم خریداری شده است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز به زودی و با تامین تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز پرداخت می‌شود. وی افزود: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸درصد افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم از کشاورزان به 9.5میلیون تا ۱۰میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل بیش از ۲۰درصد افزایش خواهد داشت. معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی همچنین درخصوص خرید کلزا اظهار کرد: تاکنون از ۲۰ استان کشور ۴۵هزار تن دانه روغن کلزا به ارزش ۱۲۰میلیارد تومان خریداری شده که تقریبا همه بهای محصول به حساب کشاورزان واریز شده است.


صادرات پسته ایرانی افزایش یافت

ایسنا براساس اطلاعات گمرک ایران در دو ماهه نخست سال گذشته صادرات پسته ایرانی معادل ۱۰هزارو۸۸ تن بوده است که معادل ۹۸هزارو۲۳۳ دلار یا ۲۷۸میلیاردو۶۱۶میلیون تومان ارزش داشته که نسبت به دو ماهه نخست سال ١٣٩٥، ۲۵درصد افزایش در صادرات این محصول داشته‌ایم. در دو ماهه نخست سال جاری، نزدیک به ۱۲هزارو۵۹۰ تن پسته به صورت مغز پسته، خلال پسته، پسته بدون پوست تازه یا خشک و... به کشورهای مختلف صادر شده است. کل صادرات پسته ایران به کشورهای مختلف در دو ماهه نخست سال جاری، ۱۱۹میلیون و ۲۳۶هزار دلار یا ۳۶۱میلیاردو۳۷۰میلیون تومان ارزش داشته است. پسته جزو ١٠ محصول عمده صادراتی ایرانی است که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی مانند کم‌آبی و کاهش کیفیت خاک تولید آن رو به کاهش رفته است و برخی تولید‌کنندگان نسبت به کاهش شدید تولید پسته ایرانی در سال‌های آینده هشدار داده‌اند.


تخصیص یارانه‌های جدید به صادرات کشاورزی

گروه تجارت یارانه‌های صادراتی برای لبنیات و مرغ مساله‌یی است که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در دولت در حال تصمیم‌گیری است و قائم‌مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی معتقد است، در صورت اختصاص این یارانه‌ها نه‌تنها برای حفظ صادرات سال گذشته تلاش می‌کنیم بلکه امسال حدود ۳۰درصد میزان صادرات این محصولات پروتئینی افزایش می‌یابد. علی‌اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که قیمت تمام‌شده محصولات مانند شیر و مرغ بیشتر از قیمت‌های جهانی است و قیمت‌های جهانی نیز با توجه به کاهش قیمت نفت رو به کاهش است، برای افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان این محصولات پروتئینی که در داخل کشور تولید مازاد آنها را داریم، باید بتوانیم یارانه‌های صادراتی برای آنها در نظر بگیریم. وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه کلی برای مشوق‌های صادراتی به معاون اول رییس‌جمهور به عنوان مسوول ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال کرده است و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای محصولاتی مانند مرغ و شیر مشوق‌های مورد نیاز خود را به دولت پیشنهاد داده و موافقت‌هایی نیز در این زمینه به ویژه برای شیر و لبنیات صورت گرفته است، اما از آنجا که هنوز تخصیص قطعی صورت نگرفته، نمی‌توانیم جزئیات این یارانه را به ازای هر کیلوگرم اعلام کنیم.


ساختار تنظیم بازار متولی مشخصی ندارد

فارس رییس اتاق اصناف ایران گفت: اگرچه شبکه توزیع کشور بر عهده ماست، اما وزارت جهاد هیچ ارتباطی با اصناف در این زمینه ندارد و اصناف در تولید ملی و واردات کالای اساسی نقشی ندارند، فقط به عنوان واسطه در توزیع کالا نقش بازی می‌کنند و فقط در این حد به ما اختیار داده‌اند. علی فاضلی در پاسخ به اینکه احیای مجدد وزارت بازرگانی سابق چقدر می‌تواند در ساماندهی تنظیم بازار موثر باشد، گفت: قطعا موثر خواهد بود، چراکه اکنون متولی مشخصی برای تنظیم بازار کشور نمی‌بینم و اساسا ساختار تنظیم بازار کشور فاقد متولی مشخص است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر