کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۴۴

کارانه 20میلیونی 75درصد پزشکان متخصص

ایرنا| معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 75درصد پزشکان متخصص در کشور ماهانه زیر 20میلیون تومان و 35درصد زیر5 میلیون تومان کارانه دریافت می‌کنند. محمد آقاجانی در نشست خبری فوق‌العاده وزارت بهداشت در محل این وزارتخانه افزود: متوسط کل پرداختی به یک پزشک عمومی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 5میلیون و 400 هزار تومان و در شبکه بهداشت 7تا 8 میلیون تومان است که 1.75 برابر دریافتی یک پرستار است. وی گفت: کل دریافتی (حقوق و کارانه) یک پزشک متخصص نیز در وزارت بهداشت 2.5 برابر یک پزشک عمومی و 4.55 برابر یک پرستار است و این نسبت در اکثر کشورهای اروپایی و کشورهای توسعه یافته نیز به همین میزان است. معاون وزیر بهداشت افزود: رقم‌هایی که در رسانه‌ها درباره پرداخت به پزشکان اعلام شده است، در اغلب موارد درست نیست ضمن اینکه مربوط به مدیران وزارت بهداشت نیز نمی‌شود و فقط به پرداخت کارانه به پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها و شبکه بهداشتی- درمانی مربوط می‌شود و پرداخت حقوق در وزارت بهداشت مانند سایر نهادهای دولتی مثل وزارت علوم است. آقاجانی اضافه کرد: در هر حرفه‌یی از جمله در بین وکلا، مهندسان و بسیاری از صنوف پرداختی‌های استثنایی وجود دارد که به استادان معروف و متخصصان مشهور و محبوب آن رشته مربوط است، این مساله در حوزه پزشکی هم وجود دارد، این حق بیمار است که پزشک خود را انتخاب کند و بالطبع فردی که مهارت و متقاضی بیشتری دارد، درآمد بیشتری هم کسب می‌کند. آقاجانی گفت: بنابراین اکثر کارانه‌های 20، 30 یا 50میلیون تومانی ماهانه مربوط به پزشکان متخصصی است که به جای چند نفر در مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنند. وی افزود: کارانه 75درصد پزشکان متخصص زیر 20میلیون تومان و کارانه 35درصد متخصصان زیر 5میلیون تومان است.


بانک‌های پرداخت‌کننده وام سربازی مشخص شدند

باشگاه خبرنگاران جوان| جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح خبرهای خوشی را برای دانشجویان و سربازان غایب اعلام کرد. سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص آخرین وضعیت پرداخت جریمه سربازی اظهار داشت: دور جدید ثبت‌نام‌ها از اول خردادماه آغاز شده و تاکنون بیش از 10هزار نفر در طرح پرداخت جریمه سربازی ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که البته در ابتدا به دلیل مشکلات سامانه پلیس + 10 روند نام‌نویسی به کندی صورت می‌گرفت اما در چند روز اخیر سرعت ثبت‌نام‌ها بیشتر شده است. وی افزود: با توجه به اینکه جریمه‌ها بر حسب ماه برآورد می‌شود قطعا مشمولان غایب که زودتر ثبت‌نام کنند هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد. جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اصلاحیه جدید طرح پرداخت جریمه سربازی اذعان داشت: بنا بر تصمیم ستاد کل کسانی که تا پایان اسفند 95 دارای 8 سال غیبت باشند، می‌توانند در طرح پرداخت جریمه اقدام کنند. (در گذشته کسانی که تا پایان اسفند 94، 8سال غیبت داشتند، می‌توانستند برای پرداخت جریمه سربازی اقدام کنند.) سردار کمالی به اصلاحیه جدید دیگری اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که تا تاریخ 31 شهریور ماه سال 93 از تحصیل در دانشگاه انصراف داده‌اند زمان غیبت آنان از زمان اخذ آخرین مدرک تحصیلی محاسبه می‌شود. وی با اشاره به اینکه کسانی که 8 سال غیبت دارند یا باید خدمت سربازی را انجام دهند یا جریمه پرداخت کنند، گفت: تاکنون در خصوص تمدید طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی تصمیمی اتخاذ نشده است و پس از اتمام زمان مورد نظر مطابق قانون با افراد غایب برخورد می‌شود. به گفته سردار کمالی محدودیت‌های سربازان غایب در خصوص استخدام، دریافت یا تمدید گواهینامه، دریافت وام و... تشدید خواهد شد و رایزنی‌ها برای دستگیری بیشتر غایبان که تعیین و تکلیف نشده‌اند صورت گرفته است. وی گفت: تاکنون جهت اقساطی پرداخت کردن جریمه با بانک‌های انصار و قوامین هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در آینده‌یی نزدیک جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.


سقف صدور ضمانتنامه در صندوق تعاون چقدر است؟

ایسنا| مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون می‌گوید: ضمانتنامه‌هایی که این صندوق صادر می‌کند تا چند برابر امکان سرمایه‌گذاری بیشتر را فراهم می‌کند. مهدی حسین‌نژاد درباره میزان ضمانتنامه‌های صادره برای تعاونی‌ها گفت: سقف صدور ضمانتنامه در صندوق ۷۰میلیارد ریال است و طرح‌های دانش‌بنیان بدون نوبت در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: در دولت قبل سقف صدور ضمانتنامه 1.5میلیارد تومان بود ولی در دولت یازدهم این رقم به ۷میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت‌ها و تعاونی‌هایی بوده‌اند که تا این سقف ضمانتنامه برایشان صادر شده است؛ از جمله شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های تولید برق کوچک مقیاس، تعاونی‌ گلخانه‌داران و شرکت‌های تامین نیاز که حالت عام‌تری دارند و تعداد اعضایشان زیاد است. وی اصلی‌ترین هدف تشکیل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون را جایگزینی برای تامین وثیقه تعاونگران فاقد توان مالی، کاهش ریسک و ایجاد پوششی برای انواع خطرات و تهدیدات پیش روی سرمایه‌گذاران ذکر کرد و گفت: در بحث ضمانت، شرکت‌ها را بر اساس اعتبارسنجی که انجام می‌دهیم، امتیازبندی و رتبه‌بندی می‌کنیم و عموما وثیقه‌های سهل و آسان می‌گیریم. حسین‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چه میزان از ضمانتنامه‌های صادره منجر به اشتغال شده است؟ گفت: ضمانتنامه‌ها به میزانی که صادر می‌کنیم، اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه این ضمانت یک ضریب تکاثری دارد که منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود مثلا فردی ۱۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی می‌گیرد و ما در صندوق ۷ میلیارد تومانش را تضمین می‌کنیم ولی ۱۵میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند یعنی ضریب تکاثری دارد و ضمانتنامه ما تسهیل می‌کند که سرمایه‌گذار بخشی از پول خود را بیاورد و تامین‌کننده مالی هم اطمینان پیدا می‌کند این پول با ضمانتنامه ما برمی‌گردد. وی افزود: در واقع عملا دو تا سه برابر ضمانتنامه ضریب تکاثر سرمایه‌گذاری داریم به عنوان مثال اگر برای سالی ۴۰۰میلیارد تومان ضمانت بگذاریم مطمئنا تا سقف ۱۲۰۰ میلیارد تومان منجر به سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۴ گفت: سال گذشته علاوه بر جایگزین وثیقه نزد بانک‌ها، به‌طور مستقیم به تعاونی‌ها خدمت‌رسانی کردیم و برای رونق اقتصادی تعاونی‌ها به ویژه سرمایه در گردش‌ آنها ضمانتنامه معاملات صادر کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر