ضوابط بازاریابی و تخفیفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بورس‌ها و فرابورس

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۳۳

براساس بندهای 5 و 6 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار ج. ا. ا مصوب آذر ماه 1384، بندهای 2، 4 و 7 ماده 7 و تبصره 2 ماده 45 اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و نیز ماده 10دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و برای:

* تنظیم روابط بین اعضا؛

* وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌یی و انضباطی برای اعضا؛

* جلوگیری از رقابت ناسالم بین اعضا؛

* کمک به ایجاد رقابتی عادلانه و سالم بین اعضا

این ضوابط تهیه و تنظیم شده است.

ماده 1- اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار ج. ا. ا مصوب آذرماه 1384 تعریف شده‌اند به همان مفاهیم در این ضوابط به کار می‌روند و واژه‌های دیگر دارای معانی زیر هستند:

1- تبلیغ: ارتباط اعضا با مخاطبان به هر صورت اعم از رودررو یا از طریق وسایل ارتباط جمعی است که هدف از آن معرفی اعضا و خدمات آن است. مخاطب می‌تواند گروه خاصی از افراد یا عموم مردم باشد.

2- تخفیف: هر گونه پرداخت نقدی و غیرنقدی یا عدم دریافت سقف مصوب کارمزد معاملات به هر طریق و تحت هر عنوان در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس به/ از مشتریان توسط عضو است.

3- دستورالعمل عضویت: منظور دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوب09/08/1388 هیات‌مدیره سازمان و اصلاحات بعدی آن است.

4- شخص وابسته به عضو: شامل موارد زیر است: اعضای حقیقی هیات‌مدیره، نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیات‌مدیره، مدیرعامل، مدیران، معامله‌گران، مسوولان پذیرش سفارش مشتریان، نمایندگان سبدگردانی، بازارگردانی و تحلیلگری، مسوولان شعب، مسوولان مالی عضو و سایر اشخاص حقیقی مرتبط با عضو که حسب مورد توسط کانون به عنوان شخص وابسته به عضو اعلام می‌شوند.

5- عضو: شخص حقوقی است که مجوز فعالیت کارگزاری، کارگزار/ معامله‌گری یا بازارگردانی را از سازمان دریافت کرده و طبق «دستورالعمل عضویت» به عنوان عضو در کانون پذیرفته شده است.

6- کانون: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است که با مجوز سازمان تشکیل شده و از مصادیق کانون تعریف شده در بند 5 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار ج. ا. ا محسوب می‌شود.

7- هزینه بازاریابی: هر گونه پرداخت نقدی و غیرنقدی به هر شکلی و تحت هر عنوانی توسط اعضا به اشخاص حقیقی یا حقوقی است که با انعقاد قرارداد یا بدون قرارداد برای معرفی مشتری برای انجام معاملات در بورس‌ و بازارهای خارج از بورس اقدام می‌کنند.

ماده 2- هر اقدام و روشی که به نوعی ارائه تخفیف یا بازاریابی توسط عضو باشد اعم از اینکه در دفاتر عضو ثبت شده یا نشده باشد مشمول این ضوابط قرار می‌گیرد. مصادیق تخفیف و بازاریابی توسط هیات‌مدیره کانون تعیین و به اعضا اعلام می‌شود.

ماده 3- اعطای هر گونه تخفیف یا هزینه بازاریابی توسط عضو به مشتریان و دیگران ممنوع است.

تبصره: هیات‌مدیره کانون می‌تواند برای معاملات برخی از کالاها و اوراق بهادار یا گروه کالاها و اوراق بهادار یا برخی از مشتریان یا گروهی از مشتریان، سقف مجاز تخفیف تصویب کند. تصمیم هیات‌مدیره به اعضا ابلاغ می‌شود و اعضا می‌توانند از تاریخ ابلاغ یا تاریخ مقرر در مصوبه هیات‌مدیره در حدود مجوز نسبت به ارائه تخفیف و ثبت آن در دفاتر قانونی اقدام کنند.

ماده 4- تبلیغاتی که اعضا به موجب آن ارائه تخفیفات(حتی تخفیفات مجاز به موجب تبصره ذیل ماده 3 این ضوابط) یا هزینه‌های بازاریابی را تحت هر عنوان و به هر شکل تبلیغ کنند، ممنوع است. در صورت مشاهده، کانون می‌تواند ضمن الزام عضو به توقف ادامه تبلیغات، تخلف وی را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع و پیگیری کند.

ماده 5- عضو موظف است حداکثر ظرف 10روز کاری پس از درخواست کانون، اطلاعات مربوط به ارزش معاملات، کارمزدهای معاملات و هزینه‌های پرداختی را در قالب فرمت اعلامی کانون و پس از تایید اطلاعات مندرج در فرمت توسط حسابرس-بازرس قانونی ارائه کند. همچنین عضو مکلف است تا در صورت ارائه تخفیف به موجب مجوز تخفیف موضوع تبصره ذیل ماده 3 این ضوابط نسبت به ارائه گزارشی در آن خصوص طبق فرمت اعلامی کانون و پس از تایید اطلاعات مندرج در فرمت توسط حسابرس-بازرس قانونی اقدام کند.

ماده 6- حسابرسان اعضا مکلفند در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی که طبق اصول و ضوابط حسابرسی درخصوص صورت‌های مالی سالانه اعضا تهیه می‌کنند درباره رعایت یا عدم رعایت این ضوابط صریحا اظهارنظر کنند.

ماده 7- تخلف اعضا و اشخاص وابسته به اعضا از مفاد این ضوابط توسط کانون مطابق مقررات به مراجع رسیدگی به تخلفات ارجاع و پیگیری خواهد شد.

ماده 8- اعضایی که قبل از ابلاغ این ضوابط، قرارداد بازاریابی یا تخفیف با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد کرده‌اند و مدت اعتبار قراردادهای مزبور برای مدتی پس از لازم‌الاجرا شدن این ضوابط ادامه دارد، موظفند:

الف) نسخه‌یی از قرارداد خود را حداکثر ظرف 5 روز کاری پس از ابلاغ این ضوابط به کانون ارسال کنند.

ب) از تمدید مدت زمان قرارداد تحت هر عنوانی خودداری کنند.

تبصره 1: فرصت ارائه تخفیف یا پرداخت هزینه بازاریابی قراردادهای موضوع این ماده با حضور عضو مربوطه در جلسه هیات‌مدیره کانون و ارائه توضیحات توسط هیات‌مدیره تعیین و به عضو اعلام می‌شود. عضو موظف است، قراردادهای تخفیف و بازاریابی موضوع این ماده را در فرصت اعلامی توسط کانون فسخ کند.

تبصره 2: هیات‌مدیره کانون در صورتی برای عضو فرصتی جهت تطبیق با مفاد این ضوابط تعیین می‌کند که عضو بندهای الف و ب این ماده را به طور کامل رعایت کند.

ماده 9- از تاریخ ابلاغ این ضوابط کلیه مصوبات قبلی کانون که مغایر با این ضوابط است، ملغی می‌شود.

ماده 10- این ضوابط در 10 ماده و 3 تبصره در تاریخ 31/01/1395 به تصویب هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر