دریچه

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۲۲

خروج دارایی‌های ارزی روسیه از امریکا شتاب گرفت

روسیه در چارچوب اجرای برنامه خروج سرمایه‌گذاری‌های ارزی خود از امریکا با خارج کردن 3میلیارد و 500میلیون دلار دیگر از بازار اوراق بهادار این کشور از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 12 میلیارد و 800 میلیون دلار را بازگردانده است. اکنون دارایی‌های ارزی روسیه در امریکا به 82میلیارد و 500میلیون دلار کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، مسکو درصدد است برنامه انتقال دارایی‌های خود از امریکا را اجرا و آنها را به داخل کشور منتقل کند.

روابط بین مسکو و واشنگتن و همچنین با اتحادیه اروپا از سال 2014 بر سر پرونده اوکراین به‌شدت پرتنش و درگیر تحریم‌های مختلف ضد روسی به ویژه مالی و بانکی و اقدام متقابل روسیه شده است و احتمال دارد تصمیم این کشور به خارج کردن دارایی‌های خود از امریکا در این چارچوب باشد.


دلجویی 800 میلیون دلاری امریکا از پاکستان

مجلس سنای امریکا پیش‌نویس لایحه‌یی را تصویب کرده است که به موجب آن 800 میلیون دلار بابت همراهی پاکستان با امریکا در عملیات موسوم به «جنگ علیه تروریسم»، به اسلام‌آباد پرداخت خواهد شد، اقدامی که می‌تواند دلجویی واشنگتن از اسلام‌آباد بعد از تنش‌های شدید اخیر میان دو کشور تلقی شود. این بسته کمک مالی در واقع جایگزین طرحی به نام «صندوق حمایت از ائتلاف» است که در قالب آن، حمایت‌های مالی امریکا از افغانستان و پاکستان به‌طور سالانه انجام می‌شد. این بسته مالی جدید با عنوان «کمک به ارتقای امنیت پاکستان» طراحی شده است.

به نظر می‌رسد، امریکا با این اقدام قصد دلجویی از پاکستان را دارد. روابط پاکستان و امریکا در دو ماه اخیر به دلیل کنار کشیدن واشنگتن از قرارداد فروش شرایطی هشت فروند جنگنده اف-16 به پاکستان، حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکا به خاک بلوچستان و حمایت‌های واشنگتن از دهلی‌نو به‌شدت دچار تنش شده است. چند روز پیش نیز هیاتی عالی به نمایندگی از دولت امریکا به اسلام‌آباد سفر کرد و گفت‌وگوهای مهمی درخصوص تحولات اخیر در روابط دو کشور با مقامات عالی دولتی و نظامی پاکستان انجام داد.

پاکستان از سال 2013 تاکنون، در قالب طرح صندوق حمایت از ائتلاف، 3میلیارد و یکصدمیلیون دلار از امریکا دریافت کرده است اما این طرح در سال جاری متوقف خواهد شد. دلیل متوقف شدن طرح صندوق حمایت از ائتلاف این است که این طرح مربوط به یک ماموریت خاص امریکا در افغانستان بود که این مامویت اکنون رسما پایان یافته است. به همین دلیل، کمیته امور خدمات تسلیحاتی سنای پاکستان از مدلی شبیه صندوق حمایت از ائتلاف برای ادامه حمایت‌های مالی از بخش فعالیت‌های امنیتی پاکستان استفاده می‌کند و این پول به جای اینکه صرف امور مربوط به ائتلاف شود، برای بهبود اوضاع امنیتی پاکستان صرف خواهد شد. کمیته امور تسلیحاتی سنای امریکا ضمن تصویب پیش‌نویس لایحه یاد شده، از پاکستان به عنوان یک «هم پیمان راهبردی و ثابت امریکا» نام برده و بر ضرورت ادامه روابط محکم با پاکستان تاکید کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر