سندرز باید در برابر ترامپ به کلینتون کمک کند

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۱۷

گروه جهان

برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، باوجود اعلام همکاری با هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز برای شکست دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه، در انتخابات هشتم ماه نوامبر، هیچ اشاره‌یی به کنار کشیدن رسمی خود از این رقابت‌ها نکرد.

به گزارش رویترز، سندرز در سخنرانی آنلاین پنج‌شنبه شب خود برای حامیانش، هیلاری کلینتون را تایید نکرد اما مشخص کرد که تمرکزش را روی ایجاد جنبشی مردمی برای مبارزه برای اولویت‌های لیبرال و تغییر در حزب دموکراتیک گذاشته است.

سناتور ایالت ورمونت گفت: «وظیفه سیاسی اصلی که در پنج ماهه آینده با آن روبه‌رو هستیم، روشن کردن این مساله است که دونالد ترامپ شکست خورده است و من شخصا قصد دارم وظیفه خود را در این فرآیند در زمان بسیار کوتاهی آغاز کنم. من هم مشتاقانه برای ایجاد تغییر در حزب دموکرات به‌دنبال همکاری با کلینتون هستم تا حزب دموکرات به حزبی تبدیل شود که با مردم و جوانان کار کند نه فقط اعانه‌دهندگان ثروتمند انتخاباتی.»نشریه اکونومیست به سخنرانی پنج‌شنبه شب سندرز بدون اشاره به کناره‌گیری رسمی خود یا حمایت از هیلاری کلینتون می‌نویسد، سخنرانی سندرز، ناامیدی کاملی برای کسانی بود که امیدوار بودند سندرز درنهایت از هیلاری کلینتون حمایت کند، زیرا کلینتون به حمایت نیروهای مشتاق و جوان او نیاز دارد.

اما به نظر می‌رسد سناتور ایالت ورمونت به کلینتون اعتماد ندارد که بتواند شعله انقلاب او را زنده نگه دارد. سندرز گفته است: «بر هیچ کسی پوشیده نبود که خانم کلینتون و من در مورد برخی مسائل بسیار مهم اختلاف‌نظرهای اساسی داریم.» سندرز وعده داده که گفت‌وگوها میان ستاد انتخاباتی او و ستاد انتخاباتی کلینتون ادامه خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که صدای حامیان او شنیده می‌شود.

پیشتر جف ویور مدیر ستاد انتخاباتی سندرز، در شانزدهم ماه ژوئن اذعان کرد که این سناتور امریکایی دیگر برای جذب آرای سوپر دلیگیت (وکلای انتخاباتی) تلاش نمی‌کند. ویور در آن زمان تاکید کرده بود که این احتمال وجود دارد حزب دموکرات در گردهمایی نهایی خود به‌عنوان یک حزب کاملا متحد، روی معرفی کاندیدای نهایی به توافق برسند. با این حال چند ساعت بعد برنی سندرز بر انقلاب سیاسی و اجتماعی و طریقتی که به مراتب مترقی‌تر از دیدگاه‌های هیلاری کلینتون است، تاکید کرد، سخنانی که در تناقض با صحبت‌های ویور بود.

درواقع سندرز بر آنچه تاکید کرد که تابه‌حال شعارش را داده است. سندرز درباره کارزار انتخاباتی‌اش گفته است، این کارزاری برای تحول امریکا بود؛ درباره پایان دادن به یک سیستم انتخاباتی پولی‌محور که فاسد است و به میلیاردرها اجازه می‌دهد تا انتخابات‌ها را بخرند.

این کمپین برای پایان دادن به میزان شگفت‌آور نابرابری ثروت و درآمد است که ما در حال تجربه آن هستیم، جایی که بیشتر ثروت و درآمدهای جدید به جیب افراد طبقه بالا می‌رود، جایی که 20نفر از ثروتمندترین افراد آن ثروتی معادل دارایی 150میلیون نفر از مردم طبقه پایین را دراختیار دارند.

سندرز در ادامه از امریکایی‌ها صحبت کرد که به‌دلیل بیکاری، حقوق پایین، خودکشی، استفاده از موادمخدر و الکل در سن جوانی و زودتر از والدین خود می‌میرند. سندرز همچنین برای امریکا ابراز تاسف کرد که بالاترین سطح از فقر در دوران کودکی را در میان کشورهای بزرگ دیگر دارد. سناتور ایالت ورمونت به‌عنوان یکی از حامیان سیستم جهانی سلامت درمان و دانشگاه‌های دولتی بدون شهریه تاکید کرد که کارزار انتخاباتی او برای پایان دادن به رسوایی مرگ ده‌ها هزار امریکایی است که هر ساله به دلایل قابل پیشگیرانه‌یی چون نداشتن بیمه درمانی، کسورات زیاد یا عدم توانایی برای تامین هزینه‌های سرسام‌آور داروهای تجویز شده جان خود را از دست می‌دهند.

سندرز گفت که هیلاری کلینتون پراگماتیک عقاید او را نخواهد پذیرفت و بنابراین اتحادی میان این دو شکل نخواهد گرفت. سندرز در سخنان خود با تشکر از حامیانش و دستاوردهای آنان در طول رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفت که حدود 2.7میلیون نفر و بیش از 8میلیون نفر کمک‌کننده مالی در کمپین او حضور داشته‌اند که بیش از هر کارزار انتخاباتی در طول تاریخ ایالات متحده امریکا بوده است. سندرز گفت که بیشتر حامیان و کمک‌کنندگان مالی به ستاد انتخاباتی او از طبقه درآمد جامعه امریکا بوده است، کسانی که به‌طور متوسط 27دلار به ستاد انتخاباتی او کمک کرده‌اند. به گفته سندرز، ستاد انتخاباتی او با پیروزی در انتخابات مقدماتی 22ایالت، بیش از 12میلیون رای دریافت کرده و در 5 ایالت دیگر نیز رقابت شانه به شانه و بسیار نزدیکی به هیلاری کلینتون داشته است.

اکونومیست می‌نویسد، سندرز آنجایی که گفت ایده‌های او دیگر نمی‌توانند به حاشیه رانده شوند، کاملا حق داشت. سندرز خود اعتراف می‌کند که چنین موفقیتی را پیش‌بینی نمی‌کرده است. او می‌گوید که در آینده براساس عملکردش و مسیری که در تاریخ ایالات‌متحده باز کرده درباره‌اش قضاوت خواهد شد.

بسیاری از دموکرات‌ها اکنون وارد فضای انتخابات عمومی شده‌اند. شانزدهم ژوئن رهبری فدراسیون امریکایی کار و کنگره سازمان‌های صنعتی (AFL-CIO) با بیش از 12میلیون عضو به‌طور رسمی از هیلاری کلینتون در انتخابات عمومی حمایت کردند.

این اتحادیه وعده داده که در انتخابات عمومی ریاست جمهور در تمام ایالات‌متحده از هیلاری کلینتون حمایت خواهد کرد. دونالد ترامپ در همین روز با انتشار بیانیه‌یی خشمگینانه گفت که بیشتر اعضای این اتحادیه به جای هیلاری کلینتون به وی رای خواهند داد. ترامپ در این بیانیه خود هیلاری کلینتون را دشمن افراد شاغل خواند. او همچنین به حملات سندرز به کلینتون اشاره کرد و گفت: «هیلاری کلینتون و همسرش صدها میلیون دلار را درراستای منافع گروه‌های خاص و دسترسی به وال استریت صرف کرده‌اند، به‌ویژه منافع خاص رژیم‌های سرکوبگر.»

اکونومیست در پایان می‌نویسد: «اگر سندرز واقعا همان‌طور که خودش می‌گوید به شکست دادن ترامپ متعهد است، ‌شاید باید تلاش کند که مانع از این شود که ترامپ از او به عنوان مهمات علیه کلینتون استفاده کند.

سندرز خود بارها بااشاره به نظرسنجی‌ها گفته بود که احتمالا گزینه بهتری برای غلبه کردن بر ترامپ است. او حالا باید از این مزیت خود استفاده کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر