برگزیت ترمز فدرال رزرو را کشید

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۱۶

گروه جهان

خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تنها متوجه اقتصاد این کشور نیست بلکه نتایج احتمالی این همه‌پرسی انجام نشده تا به امروز موجب شده تا بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش ندهد. این خبر را ژانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا روز پنج‌شنبه در کنفراس مطبوعاتی خود پس از برگزاری نشست دو روزه این بانک اعلام کرد. به گزارش اکونومیست، همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه آتی برابر با 23ژوئن در انگلیس برگزار شود. در صورتی که رای‌دهندگان انگلیسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دهند، سازوکارهای اقتصادی و روابط تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا باید بازتعریف شود.

آخرین نظرسنجی انجام شده حاکی از آن است که طرفداران خروج از اتحادیه اروپا جمعیت بیشتری دارند. براساس این نظرسنجی تلفنی که قابل اعتماد‌ترین نوع نظرسنجی برای سنجش افکار عمومی پیش از برگزاری انتخابات به شمار می‌رود نسبت خروج از اتحادیه اروپا به باقی ماندن در این سازمان 6 به 1 است. اما همچنان افراد زیادی در جهان هستند که تمایل دارند روی ماندن بریتانیا در این اتحادیه شرط‌بندی کنند. دو سوم از مدیران سرمایه‌گذاری در بانک مریل‌لینچ امریکا معتقدند که خروج انگلیس غیرمحتمل است. توجیه آنها این است که همانند همه‌پرسی‌های کبک و اسکاتلند در لحظات آخر این همه‌پرسی نیز چرخشی در علایق افراد ایجاد خواهد شد و این همه‌پرسی رای نخواهد آورد. در همین زمینه می‌توان از کشته شدن «جو کاکس» نماینده پارلمان بریتانیا به دست یکی از اعضای طرفدار خروج از اتحادیه اروپا نام برد. جو کاکس، نماینده حزب کارگر بریتانیا در مجلس عوام این کشور، روز پنج‌شنبه در جریان یک اجتماع حزبی مورد حمله یک مرد قرار گرفت و کشته شد. ضارب با گلوله اسلحه و کارد به کاکس حمله کرد. با قتل جو کاکس کارزار تبلیغاتی داغ بر سر ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تقریبا به حال تعطیل درآمد. اگرچه این اتفاق یک هفته قبل از برگزاری رفراندوم صورت گرفت اما برخی معتقدند که همین قتل می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و بر نتایج رفراندوم اثر بگذارد.

جهان در انتظار نتایج رفراندوم

با توجه به پیش‌بینی‌های نه چندان روشن درباره خروج انگلیس اعضای کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس نیز هشدارهای لازم را درباره تبعات این خروج دادند. 9عضو کمیته سیاست‌های پولی در نشست این کمیته پس از آنکه رای دادند، نرخ بهره ثابت باقی بماند هشدار دادند که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌ها و بازرگانان انگلیسی تصمیمات مهم تجاری‌شان را به بعد از برگزاری همه‌پرسی موکول کرده‌اند؛ ضمن آنکه برخی شرکت‌ها درصدد نقل مکان به سایر کشورهای اروپایی هستند. این کمیته همچنین هشدار داد که افق اقتصادی در انگلیس در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا متحول شده و نرخ تورم به‌ شدت افزایش خواهد یافت.

در همین زمینه ژانت یلن، رییس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی خود با اعلام ثابت باقی ماندن نرخ بهره گفت:«برگزیت و نگرانی‌های ناشی از خروج انگلیس یکی از دلایل ثابت باقی ماندن نرخ بهره در ماه‌های آینده است. در صورتی که مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دهند، چشم‌انداز اقتصاد امریکا نیز تغییر خواهد کرد.» علاوه بر برگزیت آمار اشتغال در امریکا فدرال رزرو را مجبور کرد تا با وجود تصمیم قبلی خود برای بالا بردن نرخ بهره دست نگه دارد. برنامه این بانک این بود که در دو مرحله پلکانی افزایش صورت بگیرد اما نتیجه جلسه چهارشنبه گذشته سیاست‌گذاران این بانک این بود که اگر قرار بر افزایش بهره باشد این کار تنها باید در یک مرحله صورت بگیرد.

اعضای کمیته تصمیم‌گیری بانک مرکزی امریکا برای نرخ بهره منتظر بهبود اوضاع اشتغالزایی در امریکا هستند در این میان برای بالا بردن میزان نرخ بهره به صورت تدریجی اوضاع وزارت کار باید ریکاوری کامل شود. به گفته‌ یلن داده‌های اقتصادی حالت ضد و نقیض دارند لذا برخی بسیار خوب عمل کرده‌اند در مقابل نیمی دیگر بسیار ناامید‌کننده بوده‌اند. یلن گفت: «فکری که هم‌اکنون ذهن ما را مشغول کرده از بین بردن بحران موجود در کشورمان است از این رو نباید عجله کرد لذا ابتدا شهود رشدی سالم بسیار مهم‌تر است.»

خطر در کمین پوند

در صورتی که این اتفاق غیرمحتمل رای بیاورد نخستین پیامدش، تاثیر بر پوند استرلینگ خواهد بود. از زمان انجام نظرسنجی‌ها و انتشار نتایج آن پوند چیزی حدود 6 درصد از ارزش خودش را از دست داده است. این کاهش، دو پیام مهم برای اقتصاد انگلیس دارد. نخستین پیام آن تردید در روابط تجاری این کشور با اتحادیه اروپا و تحت تاثیر قرار گرفتن سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. در نتیجه این بحران بانک مرکزی انگلس وظیفه دارد تا سیاست‌های تسهیل مالی را اعمال کند. پیام دیگر آن می‌تواند فروپاشی سیاسی برای انگلیس باشد. ممکن است در اثر این رای‌گیری دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا مجبور به ترک سمت خود و برگزاری انتخاباتی زودرس شود.

تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که عموم اقتصاد‌دان‌های معتقدند با خروج انگلیس ارزش پوند به 1.35تا 1.25دلار کاهش خواهد یافت. پوند درحال حاضر 1.42دلار در بازارهای ارز جهانی معامله می‌شود.

با وجود آنکه پوند ضعیف برای تجارت مناسب است اما تجربه بحران‌های اقتصادی سال 2008 نشان داد که این مورد دلیل کافی برای افزایش نیست و کاهش قیمت و افزایش فروش نیز لازم است.

«بی. بی. سی» به نقل از «هوارد آرکر» کارشناس اقتصادی و مسوول بخش اروپایی اندیشکده «آی اچ اس» گفت: «در صورتی ‌که رای‌دهندگان انگلیسی هفته آینده به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند، بانک مرکزی انگلیس در اقدام بعدی نرخ بهره بین بانکی را از 0.5درصد به 0.75درصد افزایش خواهد داد.» «اندرو لیدسون» از اعضای کمپین حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی 4 گفت: « وظیفه بانک مرکزی ایجاد ثبات مالی است؛ این درحالی است که اظهارات آنها تاکنون نتیجه معکوس داشته است. به‌ جای اینکه بانک مرکزی اعلام کند که ما ابزار لازم را برای مقابله با تلاطم‌های اقتصادی داریم، خود را سوار بر موج پیش‌بینی‌هایی کرده که هیچ سندیتی ندارد.» «مارک کارنی» رییس بانک مرکزی انگلیس نیز پیش‌تر نسبت به احتمال رکود اقتصادی هشدار داده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر