اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۱۲

عرضه اولیه «گوهران امید» در فرابورس

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید بعد از 4 شرکت فرابورسی کاغذپارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان و تابان هور پنجمین شرکتی است که در سال جاری وارد بازار فرابورس ایران خواهد شد. بازار فرابورس ایران در سی‌امین روز خرداد ماه میزبان عرضه اولیه 5 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید خواهد بود.

نیمی از 100میلیون سهم گوهران که برای نخستین ‌بار در بازار اول واگذار می‌شود به معامله‌گران آنلاین اختصاص دارد و پس از کشف قیمت در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. در عین حال هر یک از کارگزاری‌های عضو می‌توانند تا سقف 240هزار سهم گوهران امید را خریداری کنند و سهم هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به همین میزان خواهد بود.

این گزارش حاکی است، این شرکت از تاریخ اول شهریور 1394 با نماد «گوهران» در زیرگروه سایر واسطه‌های مالی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شده است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید که 99.96درصد سهام آن متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امید است از سال 1383 در زمینه سرمایه‌گذاری و خرید سهام، اجرای طرح‌های تولیدی و عملیات بازرگانی به فعالیت می‌پردازد و سرمایه‌یی معادل 2هزار میلیارد ریال دارد. گفتنی است، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید بعد از 4شرکت فرابورسی کاغذپارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان و تابان هور پنجمین شرکتی است که در سال جاری وارد بازار فرابورس ایران خواهد شد.


کاهش نرخ سود بانکی

به رونق بورس کمک می‌کند

معاون بورس تهران گفت: کاهش نرخ سود بانک‌ها به رونق بازار بورس کمک می‌کند. علی صحرایی افزود: با توجه به شرایط پسابرجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور نباید فضا را مشوش کنیم تا تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار بورس و سرمایه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شاخص بورس تهران در یک هفته گذشته دو هزار واحد کاهش یافته است، نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌های بزرگ و ارائه عملکرد سال 94 و ترجیح سهامداران برای دریافت سود سالانه را ازجمله دلایل این کاهش اعلام کرد. سهامداران حقوقی همچون سهامداران خرد می‌توانند در معاملات عادی یا بلوکی ورود کنند و منعی در این باره وجود ندارد.

صحرایی، معاون بورس تهران گفت: بازار بلوکی در بورس که از سال 92 و به صورت ترجیحی صورت گرفته، جزیی از بازار است و نمی‌تواند خارج از آن دیده شود. نقدشوندگی یکی از وظایف بازار بورس است و با شرایط کنونی بورس، این وضعیت بهبود یافته است. بحث نقدشوندگی و شفافیت در بازار بورس هر دو مهم است و باید بین آنها موازنه باشد.

صحرایی ارائه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان بورس دانست و گفت: دستگاه‌های مسوول باید به این مساله ورود کنند و منتشر‌کنندگان اینگونه اطلاعات نادرست را مورد پیگیری قرار دهند. سازمان بورس تلاش کرده تا جلو عرضه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را بگیرد و اطلاعات را به صورت شفاف ارائه کند و با منتشر‌کنندگان اطلاعات نادرست برخورد کند. اگر ارائه اطلاعاتی باعث شود که تصمیم‌گیری سهامداران بازار بورس دچار خلل شود، سامانه بورس به صورت خودکار نمادها را متوقف می‌کند.


آگهی عرضه بلوکی «ورنا»

منتشر شد

آگهی عرضه عمده سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا در قیمت پایه هر سهم 5063 ریال روی سایت شرکت بورس قرار گرفت. فروشنده این سهام شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان است.

طبق این اطلاعیه عرضه بلوکی سهام«ورنا» به صورت یکجا و نقد یا اقساط در تاریخ 12تیر ماه سال جاری انجام خواهد شد. بر این اساس با توجه به قیمت پایه هر سهم این بلوک که 5063 ریال تعیین شده و اختلاف زیادی که با قیمت این سهم روی تابلو معاملات که در محدوده 2740ریال است باید دید طی روزهای آینده روند معاملاتی«ورنا» چگونه رقم خواهد خورد.


افزایش تقاضا برای صندوق‌های

سرمایه‌گذاری جسورانه

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از فراهم شدن شرایط برای صدور مجوز پنج صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و رونمایی آن در آینده نزدیک خبر داد. علیرضا دلیری به سنا گفت: تا امروز حداقل 13مجموعه اقتصادی ازجمله شرکت‌های گلرنگ و علی بابا، تقاضای خود را برای راه‌اندازی این صندوق‌ها مطرح کرده‌اند و این تقاضاها همچنان درحال افزایش است. وی با ابراز خوش‌بینی درخصوص آینده صندوق‌های جسورانه در بستر بورس افزود: تامین مالی از طریق بازار سرمایه همواره پایدارتر بوده و امروز نیز خرسندیم که این اتفاقات در بستر بورس رخ می‌دهد؛ به ویژه آنکه صندوق‌های جسورانه پشتوانه بزرگی برای طرح‌های علمی شرکت‌های دانش بنیان است.

دلیری با بیان اینکه این موضوع در کمیته‌های تخصصی مصوب شده و هم‌اکنون منتظر مصوبه شورای عالی بورس است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 2500شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت و تولید هستند اما تولید توسعه یافته برای آنها زمانی ممکن است که استانداردها و شرایط بورس را اعمال کنند. معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: درحال حاضر تعداد محدودی از شرکت‌های دانش بنیان عضو بورس هستند درحالی که تعداد زیادی از آنها شرایط حضور در بورس را دارند؛ لذا قصد داریم تابلویی با عنوان شرکت‌های دانش بنیان را در بورس راه‌اندازی کنیم.

دلیری خاطرنشان کرد: با تفاهمی که بین معاونت علمی فناوری و سازمان بورس صورت گرفته، قرار شد سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دانش بنیان و حوزه‌هایی که ریسک بالاتری دارند ولی در عوض سود بالاتری هم دارند، سرمایه‌گذاری کنند؛ البته این صندوق‌ها مورد حمایت بورس و معاونت علمی هم قرار خواهند گرفت. هم سازمان بورس و هم معاونت علمی و فناوری با همکاری هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این بستر را فعال و شرایط خاص‌تری را فراهم کنند که بتوانند با اهرم‌هایی که وجود دارد، ریسک این طرح‌ها را کاهش دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: طرح‌هایی که از سوی مخترعان و متخصصان معاونت علمی فناوری به مرحله نمونه رسیده و آماده تجاری‌سازی است با حضور سرمایه‌گذارانی که عملکرد مثبتی در گذشته داشته‌اند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دنبال خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر