بورس جهان

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۱۰

کاهش شاخص بورس فوتسی 100 لندن

شاخص سهام بورس فوتسی 100لندن، در پایان معاملات روز پنج‌شنبه، همزمان با سقوط مجدد قیمت نفت خام برنت دریای شمال، روندی کاهشی یافت. ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش‌گذاری و خریدوفروش می‌شود، بعدازظهر پنج‌شنبه با کاهش 0.27درصدی مواجه شد. شاخص سهام بورس فوتسی 100لندن، با 16واحد کاهش، به 5هزار و 950واحد رسید. پوند انگلیس نیز عصر روز پنج‌شنبه در برابر دلار امریکا با 0.93درصد کاهش، در مقابل 1.4073دلار همچنین با 0.93درصد افزایش در مقابل یورو، در مقابل 1.2627یورو معامله شد. به گفته تحلیلگران گزارش کمیته سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی انگلیس در روز پنج‌شنبه یکی از علل کاهش شاخص سهام بورس فوتسی100 و کاهش ارزش پوند در مقابل دلار بوده است. اعضای کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس روز پنج‌شنبه در آخرین جلسه ماهانه‌شان پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در 23ژوئن، ضمن تاکید بر ثابت ماندن نرخ بهره بین بانکی، بار دیگر نسبت به عواقب منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار دادند.

هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دوسوم نفت‌های جهان ازجمله نفت اوپک، براساس آن قیمت‌گذاری می‌شوند، نیز در پایان معاملات بعدازظهر روز پنج‌شنبه در بازار لندن، برای تحویل در آینده، با 3.4درصد کاهش به 47.29دلار رسید. به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص امریکا، «وست تگزاس اینترمیدییت» (دبلیوتی‌ای) نیز روز پنج‌شنبه با 3.8درصد کاهش به 46.21دلار رسید.

به گفت تحلیلگران نگرانی از برگزیت و افزایش ارزش دلار امریکا ازجمله علل کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی بوده است. این برای نخستین‌بار از اواسط ماه مه ‌گذشته است که قیمت نفت خام برنت دریای شمال تا این سطح کاهش می‌یابد. قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی از ژوئن2014 میلادی که هر بشکه آن حدود 115دلار بود، تاکنون به‌دلیل کاهش تقاضا، مازاد تولید نفت و بروز نوسان در اقتصادهای نوظهور نزدیک به 70درصد کاهش داشته است. هر چند از ماه ژوئن گذشته که بهای هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 27.10دلار، به پایین‌ترین حد طی 20سال گذشته رسیده بود تاکنون رشد قابل‌ملاحظه‌یی کرده است.


رشد متغیرها در بورس پاکستان

در آخرین ساعات معاملاتی، قیمت سهام شرکت‌های تولید سیمان و خدمات مالی و بانکی در بورس پاکستان با رشد چشمگیری همراه شدند. درحالی که بازارهای جهانی در انتظار نتیجه رفراندوم بریتانیا هستند تا سرنوشت این کشور درخصوص باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا روشن شود، بازار پاکستان با رشد قیمت سهام خود مواجه شده است. براساس این گزارش، افت قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه، موجب افزایش فشار روی سهام شرکت‌های انرژی شد درحالی که در این میان، قیمت سهام بانک‌ها و شرکت‌های سیمانی توانستند از بقیه شرکت‌ها سبقت بگیرند. در این میان، شاخص 100شرکت برتر بورس پاکستان با رشد 0.5درصدی توانست 191واحد رشد را به ثبت برساند و به قله 38هزار دست یافت.

درحالی که، میانگین بیشترین رشد این متغیر در ابتدای ساعت معاملاتی 39هزار واحد بود و پس از رسیدن به نقطه تعادل، توانست در قله 38هزار واحد به ثبات نسبی دست یابد. در این بین، شاخص KSE30 نیز با افزایش 0.8درصدی رو‌به‌رو شد. تعداد معاملات در این بازار به 12میلیون سهم رسید و 255میلیون برگه سهم در این بازار جابه‌جا شد. اما حجم معاملات نسبت به روز گذشته کاهش داشت و از 19.01میلیارد روپیه پاکستان به 17.56میلیارد روپیه رسید.

ارزش بازار در این کشور از 7.66تریلیون روپیه به 7.76تریلیون روپیه رسید و از میان 343شرکت، سهام 148شرکت با افزایش قیمت و سهام 170شرکت با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد و 25شرکت نیز بدون تغییر قیمت سهم، معامله شدند. فشار فروش سهم در میان صنایع خودروسازی بیشتر دیده می‌شد و بیشترین حجم فروش مربوط به سهام شرکت هینو (HINO) بود که با افت 3.6درصدی قیمت سهام معاملات را به پایان برد. پس از هینو، صف فروش برای سهم پاک سوزوکی موتور (PSMC) نماینده شرکت سوزوکی ژاپن در پاکستان به ثبت رسید و این شرکت را با کاهش 2.6درصدی قیمت سهام روبه‌رو کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر