ریسک سیستماتیک عامل معطل ماندن رونق

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۰۹

گروه بورس|

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته معاملات با روندی سراسر کاهشی مواجه شد؛ به‌طوری‌که در 5روز کاری هفته گذشته، شاخص کل با یک‌هزار و 999واحد معادل 2.62درصد افت همراه بود. افت بیش از پیش از یک‌هزار واحدی در نخستین روز هفته عاملی شد تا سهامداران از افت بیشتر ترسیده و اقدام به عرضه بیشتر سهام کنند و به‌دنبال این ماجرا، در روزهای دوم تا چهارم معاملات نیز، شاخص در مجموع نزدیک به ۱۰۰۰واحد دیگر افت کرد تا امیدها به ناامیدی تبدیل شود. کارشناسان عامل اصلی افت شاخص را ریسک سیستماتیک دانسته و معتقدند که صورت‌های مالی منتشره ازسوی شرکت‌ها و عدم سودآوری مناسب، نشان از عمیق‌تر شدن رکود در صنایع دارد لذا زمان‌بر بودن خروج از رکود بورس اجتناب‌ناپذیر است.


حکمرانی شایعات بر بازار سرمایه

این روزها موضوعات زیادی بر بورس اوراق بهادار تهران سایه افکنده ازجمله آن موضوعات می‌توان به بحث اخبار و شایعاتی اشاره کرد که گاه و بی‌گاه در فضای مجازی حاکم می‌شود و سرمایه‌گذاران باتوجه به آن اخبار، اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

انتظارات آتی سرمایه‌گذاران از تالار شیشه‌یی در معاملات این روزهای بازار سرمایه بیش از پیش تاثیرگذار است و سرمایه‌گذارانی که طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌اند که بازار به تعداد نسبتا زیادی از افراد در گروه‌هایی خاص بازده سه‌برابری داده، هم‌اکنون بازده موردانتظارشان به‌شدت بالا رفته و محقق نشدن این بازده مورد انتظار باعث به‌وجود آمدن تصمیمات لحظه‌یی شده است، بنابراین سرمایه‌گذاران به‌ویژه آنهایی که از تجربه کمتری برخوردارند، با دیدن صف‌های طولانی فروش در گروه‌های خاص اقدام به فروش فوری می‌کنند، درحالی که بعد از ساعاتی همان گروه به دلایلی صف خرید به خود می‌گیرد و فروشندگان را با زیان‌هایی مواجه می‌کند.

در مجموع هفته گذشته شاخص کل نزدیک به ۲هزار واحد افت کرد که این مقدار افت، برای سه ماهه اول سال۱۳۹۵ یک رکورد به حساب می‌آید. در معاملات هفته مذکور، شاخص بازار اول با یک‌هزار و ۶۸۹واحد کاهش به رقم ۵۱هزار و ۲۲۳واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۲هزار و ۶۵۴واحد کاهش رقم ۱۶۴هزار و ۳۵۰واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول و دوم نسبت به هفته قبل‌تر به‌ترتیب با 3.19 و 1.59درصد کاهش مواجه شدند. در مجموع در پایان معاملات هفته منتهی به 26خردادماه 1395، شاخص کل با 2.63درصد کاهش روبه‌رو شد.

در ۵روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم به ۱۰هزار و ۹۸۷میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل‌تر ۴۳درصد افزایش یافته است. از طرفی تعداد ۵۳۸۵میلیون سهم در ۳۲۸هزار دفعه موردمعامله قرار گرفت و به‌ترتیب 51.58درصد و ۲۷درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند. همچنین ارزش معاملات نرمال به ۹۱۸۴میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با ۴۲۳۵میلیون سهم به‌ترتیب با ۲۰درصد و ۱۹.۲درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. براین اساس تعداد 346486برگه اوراق مشارکت به ارزش 355میلیارد ریال معامله شد که 94درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. طی هفته گذشته استخراج زغال‌سنگ با 4.48درصد، ساخت محصولات فلزی با 3.15درصد، مواد و محصولات دارویی با 2.06درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند. بازیگران بازار سرمایه چشم انتظارند تا ببینند آیا روند معاملات هفته‌های آینده و تکان‌های شاخص، ضررهای‌شان را جبران خواهد کرد یا همچنان بازار با افت مواجه خواهد بود.


رشد حجم و ارزش معاملات فرابورس

بالاترین حجم مبادلات روزانه طی 5روز معاملاتی این هفته، در روز یک‌شنبه با دادوستد 539میلیون اوراق بهادار جابه‌جا شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان 2هزار و 260میلیارد ریال در روز سه‌شنبه رقم خورد. در هفته‌یی که گذشت، حجم و ارزش معاملات بازار اول فرابورس با افزایش مواجه و 406میلیون ورقه بهادار به ارزش 876میلیارد ریال در این بازار معامله شد. معاملات هفته چهارم خرداد در بازار فرابورس ایران با افت اندک در مقایسه با هفته گذشته به اتمام رسید و در مجموع 2هزار و 33میلیون ورقه بهادار به ارزش 7هزار و 458میلیارد ریال دادوستد شد.

در بازار اول 406میلیون سهم به ارزش 876میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این ارقام حکایت از رشد9 و 13درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل‌تر دارد. اما در بازار دوم باوجود رشد 18درصدی حجم معاملات، ارزش معاملات 11درصد افت کرد؛ به‌طوری‌که 423میلیون اوراق بهادار به ارزش 2هزار و 410میلیارد ریال معامله شد. طبق این گزارش، در بازار پایه نیز حجم و ارزش معاملات، رشد 33 و 30درصدی را تجربه کرد و خریدوفروش یک‌میلیارد و 163میلیون اوراق بهادار به ارزش 851میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.

در هفته معاملاتی منتهی به 26خردادماه در بازار ابزارهای نوین مالی، انواع صکوک، ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شد و حجم این مبادلات، 105درصد رشد نشان داد و ارزش آن نیز با 7درصد افزایش به رقم 3هزار و 321میلیارد ریال رسید. در این میان حجم معاملات ETFها در مقایسه با هفته قبل، 124درصد افزایش یافت و ارزش آن رشد 95درصدی داشت. باوجود این، آیفکس در روز چهارشنبه با ثبت عدد777، افت 33واحدی نسبت به مدت مشابه هفته قبل داشت و ارزش بازار هم با افت 13هزار و 975میلیارد ریالی، رقم 938هزار و 708میلیارد ریال را نشان داد.

در مدت یاد شده، 45درصد ارزش بازار مربوط به بازار دوم و 11درصد متعلق به بازار اول بود. این گزارش می‌افزاید: در هفته چهارم خرداد، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با سهم 24درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام در جایگاه اول ایستاد. علاوه بر این، گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 345میلیارد ریال در رده دوم و گروه حمل و نقل با 304میلیارد ریال معامله و سهم 13درصدی در رده سوم جای گرفت.


رونق معاملات پلیمرها طی هفته‌های اخیر

معاملات محصولات پلیمری در هفته‌یی که گذشت شرایطی مشابه با دو هفته قبل را دنبال کرد، به‌طوری‌که شمار زیادی از کالاها با استقبال خریداران مورد معامله قرار گرفت که در صدر آنها محصولات پی وی سی قرار داشت. به گفته فعالان بازار، مشکلات تولید و عرضه

پی‌وی‌سی‌ها و کمبود این کالاها در بازار داخل از دلایل رشد تقاضا برای این محصولات است. به این ترتیب اکثر گریدهای عرضه شده با افزایش تقاضا در هفته گذشته روبه‌رو شده و پی وی سی‌ها با رقابت از سوی معامله‌گران خریداری شدند.

پلی‌استایرن‌های معمولی و مقاوم، پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم و همچنین برخی گریدهای پلی‌اتیلن‌های ترفتالات و پلی‌استایرن‌های انبساطی نیز در هفته‌یی که گذشت جذابیت داشته و از این‌رو با رقابت از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفتند. به گفته کارشناسان با وجود قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، معاملات با رونق انجام می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که بازار محصولات پلیمری همچنان با تحرک روبه‌روست.

با این حال معاملات پلیمرها در هفته‌یی که گذشت با تعادل برای پلی‌پروپیلن‌ها، پلی‌اتیلن‌های سنگین فیلم و تزریقی و همچنین پلی‌اتیلن‌های سبک خطی دنبال شد. به این ترتیب اکثر معامله‌گران انتظار ندارند که در کوتاه‌مدت شاهد تغییرات بسیار زیادی در بازار محصولات پتروشیمی باشند.

در مجموع در روز شنبه، ۳۰ تن جو دامی بوشهر در قالب طرح قیمت تضمینی و ۲هزار و ۲۵ تن شکر سفید کارخانه‌های قندامیرکبیر، کشت و صنعت دهخدا، کشت و صنعت فارابی و دعبل در تالار محصولات کشاورزی و ۱۱هزار تن لوب کات سنگین، ۹هزار و ۴۰۰ تن وکیوم باتوم، ۲۵۰ تن گوگرد، ۱۰هزار و ۹۷۹ تن قیر، ۸۴۲ تن مواد پلیمری و ۳۲۰ تن مواد شیمیایی در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و همچنین ۱۵۰تن عایق رطوبتی و ۳هزار و ۲۰۰تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

روز یک‌شنبه نیز ۳هزار و ۶۰۰ تن ذرت دانه‌یی دزفول، ۶۷۵تن شکر سفید کارخانه قند دعبل، امیرکبیر، کشت و صنعت دهخدا و کشت و صنعت فارابی و ۲۰۰ تن کنجاله سویا پرک کرمانشاه در تالار محصولات کشاورزی و ۱۲هزار و ۸۰۰ تن قیر و ۵۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی، ۵هزار و ۲۲۰ تن وکیوم باتوم، ۸هزار تن لوب کات، ۴۲۵تن مواد شیمیایی و ۵۶تن مواد پلیمری، ۴هزار و ۴۹۲ تن انواع قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و از سوی دیگر ۳هزار و ۴۰۰ تن انواع مس شامل یک هزار و ۵۸۰ تن مس کاتد، یک هزار تن مس کم عیار و ۴۶۰تن مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران و ۱۴۰تن سولفور مولیبدن این شرکت به همراه ۹۰ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و ۲۷۰تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در تالار محصولات صنعتی و معدنی به فروش رفت.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در روز دوشنبه معامله ۵۰۰تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، ۸ کیلوگرم شمش طلای استحصال مواد معدنی تخت سلیمان، ۲۲۰تن تیرآهن و ۳۷۴تن سبد میلگرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان و یک هزار و ۹۰۰ تن ورق سرد B و ۳۵۰ تن ورق گالوانیزه و ۷هزار و ۲۶۰ تن ورق گرم B و ۳هزار و ۵۲۰ تن ورق گرم C شرکت فولاد مبارکه اصفهان را تجربه کرد. همچنین معامله ۷۹هزار و ۳۰۶ تن انواع ورق فولادی این شرکت نیز در سامانه معاملات مچینگ به ثبت رسید.

طبق این گزارش، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این روز معامله ۱۱هزار تن لوب کات، ۲هزار و ۲۰۰ تن وکیوم باتوم، ۵۰۰ تن گوگرد کلوخه و ۷هزار و ۶۳۳ تن مواد پلیمری را تجربه کرد. همچنین ۱۰۰تن عایق رطوبتی و ۳هزار و ۱۰۰ تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

طی روز سه‌شنبه، ۱۴هزار تن تختالc شرکت فولاد هرمزگان جنوب به صورت سلف معامله شد. همچنین در تالار محصولات کشاورزی نیز ۱۲۵تن شکر سفید، ۱۶۵تن کنجاله سویا و ۵۰۰تن ذرت دانه‌یی روی تابلوی معاملات رفت. از سوی دیگر ۱۷هزار و ۲۵۰ تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران داد و ستد شد.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز میزبان معاملات ۳۶هزار و ۵۳۸ تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی مهر، آریاساسول، تبریز، شازند، جم، اروند، کرمانشاه، ایلام، نویدزرشیمی، تندگویان، بندرامام(ره)، پلی نار، پلیمرکرمانشاه، رجال، امیرکبیر و مهاباد بود. ۴هزار و ۱۰۰ تن وکیوم باتوم، ۶هزار و ۴۲۴ انواع قیر و ۹۴۰ تن گوگرد نیز در این تالار معامله شد.

در نهایت اینکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم، پلی‌استایرن‌های معمولی و مقاوم، برخی گریدهای پلی‌اتیلن‌های ترفتالات و برخی گریدهای شازند و امیرکبیر با رونق خریداری شدند. به این ترتیب پی وی سی گرید ۵۷ آبادان که به صورت سلف و با حجم ۶۰۰ تن عرضه شده بود، ۱۰۲۰ تن تقاضا داشت.

گرید ۷۰ این مجتمع نیز به میزان ۶۰۰ تن و با تقاضای ۸۲۰ تنی روبه‌رو شد، میانگین قیمت خرید این کالا هم ۲هزار و ۸۲۳ تومان رقم خورد. پی وی سی گرید ۶۵ پتروشیمی غدیر هم به میزان ۲۰۰۰ تن عرضه و ۵۹۸۰ تن تقاضا داشت. عرضه گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام(ره) هم ۵۰۱۶ تن و به صورت سلف بود که ۱۱۶۸۲ تن تقاضا داشت. به گفته کارشناسان بازار، کمبود عرضه پی وی سی‌ها به دلیل مشکلات مجتمع‌های تولیدکننده از دلایل رشد تقاضا برای این کالاها محسوب می‌شود.

علاوه بر پی وی سی‌ها، پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم پتروشیمی بندرامام(ره) هم با تقاضایی بیش از عرضه روبه‌رو شدند، به‌طوری‌که گرید۰۰۷۵ به میزان ۱۰۰۰ تن عرضه و ۳۲۰۰ تن تقاضا داشت. گرید۰۲۰ این مجتمع هم ۱۰۰۰ تن عرضه و ۲۶۹۰ تن تقاضا داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر