روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۰۱

سعودی، رژیم صهیونیستی و امریکا مثلث شوم در برابر اسلام است؛ ایرنا آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه دنیای استکبار دنیایی است که خود را روزبه‌روز نشان می‌دهد، گفت: همه جهان ‌اسلام چه شیعه و چه سنی می‌دانند که پول سعودی، سیاست‌گذاری صهیونیست‌ها و قدرت امریکا این مثلث شوم را تشکیل می‌دهند و همه فسادها در برابر اسلام ناشی از آنهاست. وی به شکنجه و کشتار شیعیان در پاکستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در پاکستان شیعیان را می‌زنند و می‌کشند و عده‌یی هم از علمای شیعه اعتصاب کرده‌اند. حتی مسیحیان که مسلمان نیستند از این شیعیان پاکستان حمایت می‌کنند ولی با کمال تاسف دولت پاکستان ساکت است و ما از دولت پاکستان می‌خواهیم در این سیاست تجدیدنظر کند.

زمان به‌نفع اصلاح‌طلبان در حال گذر است؛ ایسنا علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در دیدار با اعضای حزب اتحاد ملت ایران در خراسان‌رضوی با بیان اینکه زمان به‌نفع اصلاح‌طلبان در حال گذر است، گفت: در این انتخابات توانستیم دستاورد پیروزی داشته باشیم. ابتدا بنای ما بر این بود تا افراطیون به مجلس راه پیدا نکنند، اما با همت مجموعه کنشگران سیاسی و اقبال مردم پیروزی به‌دست آوردیم و به ریاست مجلس چشمداشت پیدا کردیم. وی افزود: امروز بحث بر سر این است که چه کسانی انقلابی هستند، به نظر من اصلاح‌طلبان انقلابی‌تر از هر کس دیگری هستند، چراکه آنان بر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید می‌کنند.

ابراز تاسف سخنگوی وزارت‌ خارجه از اقدام تازه دولت بحرین؛ ایرنا حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از بستن دفاتر و جلوگیری از فعالیت جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد: رویکرد دولت بحرین در رویارویی با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم از طریق افزایش برخوردهای امنیتی، زندانی کردن رهبران میانه‌رو و فعالان حقوق بشر و بستن دفاتر جمعیت‌های سیاسی و اجتماعی مسالمت‌جو، موجب پیچیده‌تر شدن بحران داخلی این کشور می‌شود. جابری‌انصاری ابراز امیدواری کرد: دولت بحرین با انجام اقدامات اعتمادساز، زمینه لازم برای شروع گفت‌وگوهای جدی و ایجاد آرامش و ثبات در کشور را فراهم کند.

وزارت خزانه‌داری امریکا رسیدگی به درخواست‌های مجوز تجارت با ایران را سرعت می‌دهد؛ ایسنا جان‌اسمیت سرپرست دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری گفت که این وزارتخانه از زمان اجرای توافق هسته‌یی تاکنون، صدها تقاضانامه برای گرفتن مجوز تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران دریافت کرده که هر یک از این درخواست‌ها باید مطابق با مقررات پیچیده که همپوشانی باهم دارند توسط کارکنان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ارزیابی شود. بر این اساس وی اعلام کرد که این وزارتخانه برای تسریع رسیدگی به درخواست‌های تجارت با ایران، نیروهای بیشتری را به این کار اختصاص داده است.

عربستان بالاخره به سوی ایران خواهد آمد؛ ایرنا سیدمحمد صدر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و مشاور محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی، امید به بهبود روابط ایران و عربستان را به‌دلیل جایگزینی رفتارهای رادیکالی به جای عقل در سیاست خارجی رژیم سعودی اندک دانست، ولی در عین حال اظهار داشت: گسترش روزافزون ارتباط ایران با جهان، عربستان را وادار می‌کند به سوی ایران بازگردد.

حضور سفیر ایران در ضیافت افطار اردوغان؛ ایلنا مراسم ضیافت افطار از سوی رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه با حضور محمد طاهریان‌فرد سفیر ایران در ترکیه، سفرای مقیم این کشور برگزار شد. در این مراسم رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در سخنانی مهم‌ترین موضوعات داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد نقد و بررسی قرار داد. وی ضمن انتقاد از ساختار معیوب و غیرعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد به سبب عدم حضور نماینده مسلمان در جمع اعضای دایم این شورا، اهمیت جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی جهت تقویت ارتباطات میان کشورهای اسلامی و ایجاد راه‌حل برای رفع مشکلات جهان اسلام و توسعه همکاری میان کشورهای مسلمان را مورد تاکید قرار داد.

راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران-باکو و باکو-مشهد؛ آنا محسن پاک‌آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مراسم استقبال از نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا به باکو، از برقراری این پرواز ابراز خرسندی کرد و گفت: این اتفاق به گسترش تجارت و گردشگری بین دو کشور کمک خواهد کرد. سفیر ایران با اعلام اینکه این پروازها فعلا دو روز در هفته انجام می‌شود، افزود: «برنامه‌‌ریزی جهت انجام پرواز مشهد-باکو نیز در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان سال جاری به‌طور منظم انجام شود. پاک‌آیین همچنین گفت: دو کشور در حوزه‌های اقتصادی با تاکید بر فعال‌سازی در بخش تجارت، ترانزیت، کشاورزی، صنعت، گردشگری و انرژی موفقیت‌های خوبی داشته‌اند و برقراری پرواز بین شهرهای مهم ایران با باکو نماد این موفقیت است.

ترکیه به‌دنبال سه برابر کردن حجم تجارت خود با ایران است؛ فارس بولنت تفنگچی وزیر گمرک و تجارت ترکیه در مصاحبه‌یی با رویترز تصریح کرد که آنکارا درصدد است با بیشترین سرعت ممکن تجارت با ایران را سه برابر افزایش دهد و به 30میلیارد دلار افزایش دهد. وی گفت: معاملات بانکداری و مالی بعد از کاهش یافتن تحریم‌های ایران (برای ترکیه) آسان‌تر شده که البته از قبل روابط تجاری ما با ایران بهبود یافته بود. تفنگچی همچنین تصریح کرد که ترکیه قصد دارد صادرات خود را در سال‌جاری میلادی از 144میلیارد دلار در سال2015 به 155.5میلیارد دلار افزایش دهد و رشد اقتصادی خود را به 4.5درصد برساند که اینها اهدافی قابل دستیابی است.

ماموریت رییس‌جمهوری بلاروس به سفیر جدید در تهران؛ ایرنا یوری لازارچیک دیپلمات ارشد بلاروس با تاکید الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهوری این کشور برای توجه ویژه به توسعه روابط اقتصادی دوجانبه با ایران، به‌عنوان سفیر جدید در تهران منصوب شد. لوکاشنکو اواخر هفته گذشته در نشست با گروهی از مقام‌های بلاروسی با موضوع آغاز کار سفیران جدید این کشور، اعلام کرد که توسعه روابط ازجمله اقتصادی با ایران باید در کانون تلاش سفارت بلاروس در تهران قرار گیرد. بنا به گزارش بخش دیپلماسی رسانه‌یی سفارت ایران در مینسک، رییس‌جمهوری بلاروس افزود: توسعه روابط با ایران، کره‌جنوبی ژاپن، ویتنام و برزیل برای بلاروس اهمیت بسیاری دارد و باید همکاری‌های خود را با این کشورها گسترش دهیم.

پیشنهاد روس‌ها برای تاسیس مرکز تعمیر و نگهداری جنگنده سوخو در ایران؛ تسنیم وزیر صنعت روسیه از پیشنهاد کشورش به ایران برای تاسیس مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سوخو در این کشور خبر داد. پیش از این مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت که روابط تجاری میان ایران و روسیه نیاز به بهبود دارد. وی همچنین تاکید کرد: سال گذشته سال بسیار مهمی بود. امیدواریم که در سال‌های2016 و 2017 شاهد اجرای این اسناد باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر