دشواری‌های روابط تهران- برلین پشت‌سر گذاشته شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۹۶

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در دومین دور از سفرهای اروپایی خود، پس از نروژ و دیدارها با مقامات این کشور همچنین رایزنی با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امور خارجه امریکا درمورد اجرای برجام و رفع موانع پیش روی آن، پیش از بازگشت به ایران در سفری چند ساعته وارد آلمان شد و با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین رابطه، رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در بدو ورود به برلین اظهار داشت: بحثی که با آلمان‌ها داریم، بیشتر بحث روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی است؛ آلمان از کشورهایی است که در منطقه ما، در مذاکرات مربوط به افغانستان و عراق هم علاقه‌مند و هم فعال است؛ لذا موضوع افراط‌گرایی در منطقه ما که آثار آن در آلمان هم کاملا مشخص بوده، یکی از موضوعات مورد مذاکره ماست. ظریف تصریح کرد: همچنین بحث همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان که برلین با علاقه زیادی به آن نگاه می‌کند و یکی از نخستین کشورهای اروپایی است که تلاش کرده بعد از برجام به ایران برگردد، یکی دیگر از محورهای مذاکره است.

وی همچنین بااشاره به مذاکرات خود با وزیر خارجه امریکا در حاشیه اجلاس اسلوفروم گفت: با آقای کری درمورد اجرای برجام بحث مفصلی کردیم؛ بحث موضوعات بانکی و ضرورت اقدام جدی‌تر امریکا برای ترغیب بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و برخی مشکلاتی که در مقررات یا اصول راهنما که امریکایی‌ها مطرح کردند نیز بحث شد. در کنار گفت‌وگوهای من با کری، بحث‌هایی نیز همکاران ما در حوزه رفع تحریم‌ها و مقررات سازمان مبارزه با پولشویی داشتند.

وی تصریح کرد: روز چهارشنبه آقای کری نظراتی در زمینه بحران سوریه مطرح کرد، اما از آنجا که ما مذاکره درباره مسائل غیرهسته‌یی نداریم لذا از ورود به مذاکره در این بحث‌ها خودداری کردیم. اما من مواضع کشور را دیروز مطرح کرده بودم و راهکار جمهوری اسلامی برای رسیدن به حل‌وفصل اختلاف و ضرورت آن که مردم سوریه باید اجازه داشته باشند برای آینده تصمیم بگیرند را اعلام و تغییراتی که باید در روش‌ها برای رسیدن به راه‌حل صورت گیرد را مطرح کردم.


مشکلات منطقه باید از راه سیاسی حل شود

به گزارش ایسنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین پس از ملاقات با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران و آلمان مستحکم و دیرینه است که با دشواری‌هایی مواجه شد و ما آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم. وی بااشاره به اینکه نگاه ما به آلمان نگاه خوبی از روابط دو کشور است، خاطرنشان کرد: حضور موسسات مالی آلمانی در ایران و متقابلا ایرانی‌ها در آلمان به‌نفع دو کشور و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود. ظریف با بیان اینکه در حوزه‌های زیادی مثل صلح و امنیت منطقه، دو کشور نظرات نزدیکی دارند، افزود: افراط‌گرایی خطری همگانی است و امروز در موج حضور پناهندگان در آلمان نتایج افراط‌گرایی را مشاهده می‌کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه نیاز به همکاری جهانی برای مقابله با افراط وجود دارد، اظهار کرد: ما معتقدیم برای مبارزه با تروریسم و افراط باید به راه‌حل‌های سیاسی بیندیشم. راه‌حل نظامی تنها بخشی از این مبارزه علیه افراط شامل اقتصاد، امور اجتماعی و بازگرداندن افراد به متن جامعه و جلوگیری از دستیابی افراطیون به منابع مالی و انسانی جدید است.

ظریف گفت: ما بیش از هر چیز نیاز داریم که مشکلات منطقه را از راه سیاسی حل کنیم. وی همچنین افزود: به‌عنوان شریک آلمان علاقه‌مند به همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای مهم آن مانند آلمان برای حل‌وفصل موضوع سوریه، عراق، یمن و لبنان هستیم و امیدواریم بحث‌های بیشتری داشته باشیم.


افزایش مذاکرات دوجانبه سیاسی و اقتصادی

وزیر امور خارجه آلمان نیز در نشست مشترک خبری خود با ظریف درباره مذاکرات صورت گرفته در این دیدار گفت: ما درباره بحران‌های منطقه صحبت کردیم و بحرانی که امروز هر دو نگران آن هستیم، عدم ثبات در خاورمیانه است و به عراق و سوریه با نگرانی می‌نگریم. اشتاین‌مایر با اظهار امیدواری نسبت به دیدارهای مشترک در هفته‌های آینده اظهار داشت: در مذاکرات آتی درباره عراق و سوریه صحبت می‌کنیم تا بتوانیم به کمک‌رسانی بیشتر و راه‌حل بهتری دست یابیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم گفت‌و‌گوهای ژنو درباره سوریه به‌زودی ازسر گرفته شود و با نتایجی که از کنفرانس وین به دست آوردیم بتوانیم به راه‌حل برسیم. اشتاین‌مایر بااشاره به اینکه اکنون دوران گذار را پشت‌سر می‌گذاریم، بیان کرد: امیدواریم در ژنو بتوانیم به نتیجه برسیم و نماینده سازمان ملل در امور سوریه که هم ما و هم ایران رابطه خوبی با او داریم، بتواند به‌زودی زمانی را برای اجلاس درنظر بگیرد.

اشتاین‌مایر خاطرنشان کرد: از جواد عزیز صمیمانه برای اینکه دوبار من را در تهران پذیرفته است، تشکر می‌کنم. گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و لازم است اگر می‌خواهیم مذاکرات را تجدید کنیم بحث‌های سیاسی و اقتصادی را گسترش دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر